Annons:
Läst 1766 ggr
[babsaan]
6/17/13, 8:05 PM

Tandproblem.

Har haft svårt med maten hela mitt liv men det blev inget problem förs jag var nio-elva år då jag fick höra att jag var tjock och behövde banta utav skolsyster och en kille i klassen. 

Vilket som har jag spyr jag kanske max 10 gånger i veckan då jag går på soppdiet och inte hetsar/överäter pg av detta men ibland sker det ändå..

Fram tills kanske maj-april..sedan kräktes jag kanske upp mot 4-5 gånger om dagen.

Har börjat trilla bort små flisor från mina tänder, kan inte tugga sega/hårda saker utan att jag får sådan fruktansvärd smärta i mina tänder.

Drömmer mardrömmar varje natt om att jag ska ha tappat ett par tänder.

Är så jävla orolig.. mina tänder är ALLT! Men helt plötsligt.. kan jag knappt ens tugga mat., och dom få gångerna jag äter mat känns det som jag ska dö,. blir mätt på en halv macka och om jag blir mätt..kommer det upp.

Och törs inte heller gå till tandläkaren då dom antagligen skulle undra hur skadorna uppstått.. Och inte heller hos ABE för.. jag har ju lyckats få alla tro att jag är frisk.

Någon som har något råd?

Annons:
Mooniq
6/17/13, 8:11 PM
#1

.. bara 1 hårt råd! - inse din verklighet och berätta för andra. 

En gammal man sa till mig för många år sen: - du måste ingenting, du måste bara dö… 

det tog många år innan jag insåg vad han menade.. att man faktiskt inte MÅSTE nångting - men att livet kan bli ordentligt jobbigt.. men det är en sak du inte kan undvika - och det är att dö.. 

Det är nog så att du måste ingenting -men det kommer att hjälpa dig enormt att släppa ut bördan och be om hjälp -och du kommer att få hjälp.

Önskar dig all lycka till såklart. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kaiia
6/17/13, 11:07 PM
#2

Jag tror tyvärr precis som #1 att det bästa du kan göra är att ta tjuren vid hornen. En sån här grej är oerhört jobbig att bära på själv, och kan du få prata med nån skulle det bli mycket lättare för dig. Och komma till tandläkare för tänderna.

Jag tror nästan alla här på den här sajten vet hur det känns att inte våga berätta, och väldigt många vet hur skönt det är när man faktiskt gör det.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[babsaan]
6/18/13, 12:54 PM
#3

Ja jo,. Dom flesta i min närhet vet om att jag har lite svårt med maten.. Men dom vet inte hur stort det faktiskt är..

Och nu när dom vet om det har det blivit lättare för dom att förstå när jag alltid lagar egen mat till mig, och alltid tar med mig egen om vi ska iväg att äta.Innan dom visste om min äs vart det bara bråk om hur ''dyrt'' det blev att laga olika maträtter..

Jag har faktiskt funderat på att ta upp mina problem nästa gång på BUP. Och denna gång vara ärlig mot dom på ABE.

Är bara rädd att ingen ska ta mig seriös eftersom jag inte är smal än.. Vissligen har jag gått ner i vikt.. men inte tillräckligt.

Skulle kännas som ett stort misslyckande att bara sluta nu,. Fast jag har även insett att det jag gör skadar mer än vad det gör nytta..

Även om jag inte känner att jag är redo att bli frisk än så har jag bestämt mig för aldrig mer spy eller sluta äta helt igen. Men jag vet att jag aldrig kommer klara det ensam.

Kaiia
6/18/13, 1:33 PM
#4

Tyvärr så händer det att man inte blir tagen seriöst om man inte är underviktig, men dom har ändå en skyldighet att hjälpa dig med din ätstörning.

Du behöver inte vara ensam i det här. Prata med dom på BUP, och så finns ju vi här på forumet alltid tillgängliga också. Vi stöttar så gott vi kan, och vi hoppas att du ska bli frisk.

Kram <3

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

SaaraE
6/27/13, 7:47 PM
#5

Även om du söker hjälp behöver inte alla veta om det till en början, som du skrev att många vet om att du har lite problem med maten. Det låter inte som lite problem, som de har skrivit ovan, jag tror du behöver mer hjälp.

Det finns dom som råkar ut för dålig behandling och mottagande på grund av att de inte väger för lite. Men du ska veta att numera är den främsta vården av ätstörda patienter inte de ren odlade anorektikerna. Utan människor med blandad hetsätning/överätning/svält. Så var inte rädd för att ta tag i det här på grund av den anledningen.

Du är värd att må bättre!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[rumelle]
8/3/13, 4:04 AM
#6

Det låter som att du har ganska ordentliga frätskador på dina tänder. Om du inte vill gå till tandläkaren i dagsläget (vilket jag dock verkligen rekommenderar att du gör), så finns det ett par saker du kan tänka på för att åtminstone försöka undvika att det blir sämre. Det absolut bästa är ju om du lyckas sluta med kräkbeteendet, håller tummarna för att du klarar detta men jag vet att det inte är så lätt. Direkt efter att du kräkts ska du absolut inte borsta tänderna, eftersom ytan blir porös efter frätningen och du då borstar bort mer och mer av tandytan. Borsta istället bara tungan (om du inte gör det kan syra finnas kvar i munnen länge efter att du kräkts) och skölj ur munnen noga med vatten. Skölj sedan med fluor! Helst en som innehåller 0,2% fluor (t.ex. Dentan eller Flux). Detta hjälper till att stärka tandytan, vilket i bästa fall kan leda till att smärtan upphör med tiden, beroende på hur djupt skadade tänderna är.

Annons:
Upp till toppen
Annons: