Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 2936 ggr
Alex_sandra
6/27/13, 2:56 PM

Tips på god och nyttig linssoppa!

Hej! Jag tänkte dela med mig av ett recept på linssoppa som jag brukar göra. Supergod, billig och nyttig. :)

Ingridienser:

1,5 dl röda linser

1 stor gul lök

1-2 vitlöksklyftor

1 potatis (valfritt) Ibland är potatis "förbjuden mat" för mig och då skippar jag den. Potatisen gör soppan matigare, godare och fylligare.

2 morötter

1 buljongtärning - jag använder grönsaksbuljong

9 dl vatten

Örtsalt eller vanligt salt, peppar, curry, timjan

Jag brukar krydda efter smak, jag gillar soppan rätt stark, men smaka av hur mycket du vill ha i. :)

Gör såhär:

Skala och skär potatisen i tärningar. Skala och hacka lök. Fräs i lite olja eller flytande margarin tills löken och potatisen fått fin färg och börjar mjukna lite. Finhacka vitlöksklyftorna och tilsätt dem till sist.

Skala och riv morötterna, fräs dem i en stekpanna. Jag brukar använda mig av en stekpanna till potatis och lök och en till morötterna. Man kan givetvis göra det tillsammans om man har en tillräckligt stort stekpanna eller använder sig av en stor kastrull.

Häll över i samma stekpanna och krydda allt och fräs ytterligare.

Koka upp 9 dl vatten med buljongtärning, häll sedan i det du har fräst. Här brukar jag koka det lite och efter en stund häller jag i linserna. Efter det kokar jag det tills linserna och potatisen är mjuk. Jag är ledsen över att jag inte har ungefärliga tider, jag har en vana av att aldrig ta tiden på det jag lagar utan tar det när det känns klart. Smaka av med mera kryddor om det behövs :)

Detta recept räcker till flera portioner, och man kan själv bestämma hur stora dem ska vara och frysa in eller ha i kylen.

/Alexandra =)

Annons:
Spruca
6/27/13, 4:35 PM
#1

Tack så jättemycket :D Verkar gott <3

Spruca

 

Kaiia
6/27/13, 6:12 PM
#2

Det verkar ju jättelätt och gott, ska prova det! :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: