Annons:
Läst 1834 ggr
abelyn
8/5/13, 4:57 PM

Spyr upp mat hjälp

Hej vet inte om detta är rätt plats att posta detta på men gör ett försök. Jag har mått extremt dåligt på sinstone, och hatat mig själv extremt mycket.. i början var det så mycket att jag begränsa mig själv med det jag gillar, så fort jag tittade på the big bang theory för mycket så stängde jag av. Samma med det jag gillade o läsa, så fort de blev över 10-20 minuter avbröt jag. Jag har hållt på så ett tag till och från nu i några dagar, känns som jag förlorar mig själv… och för tre dagar sen så började det gå ut över maten också. Så fort jag åt tryckte jag ner fingrarna i halsen och spydde upp allt. Jag tyckte inte jag förtjänade att äta heller. Jag mår så sjukt dåligt och jag vet verkligen inte vad jag ska göra… jag fortsätter begränsa mig mer och mer… och det börjar märkas, jag har gått ner 5 kg på bara några dagar och om jag fortsätter såhär lär det ju märkas ännu mer… men jag kan inte sluta hata mig själv.. jag har verkligen förstört så mycket för mig själv, vet inte hur jag ska göra, vart jag ska börja och allt… jag mår så extremt dåligt… jag vet inte vem jag ska ringa heller. Får panik så fort jag äter. Försökte äta min favoriträtt idag, tacos, samma sak där med, allt kom upp igen. Jag förstår verkligen inte varför det börjat ta emot så fort jag gör någonting. Och främst när jag äter. Jag har aldrig haft sånna här starka problem med att äta innan. Har haft svårt att äta inför andra ja, men inte när jag är själv och sen känna mig tvungen att få ut allting. Jag känner mig helt vilsen… vart vänder jag mig… min psykolog svarar inte… finns det ingen annanstans man kan ringa och få hjälp? eller råd? jag vill verkligen inte sjunka lägre jag mår skit och vill verkligen inte fortsätta såhär. Jag har sagt det till en av mina vänner men inte mer, jag vill inte att nån ska oroa sig för att JAG  inte kan ta hand om mig själv… :/ jag vet inte hur jag ska göra verkligen, jag vill inte låta mitt mående gå ut över mig själv heller men hur ska man göra då.. hatar verkligen mig själv och allt jag är…. tänkte göra cupcakes idag men det är väl meningslöst om jag ändå tänkt få ur mig det igen.. :(

Annons:
villavägen
8/5/13, 8:34 PM
#1

Låter som du mår riktigt dåligt. Jag tror du är inne på rätt spår när du känner att du behöver hjälp. En ätstörning har alltid sina orsaker och kan du bryta nu kan du också vända det hela. Det är svårare att vända ett invant beteende. Men du behöver ta itu med varför du begränsar dig själv som du beskriver. Det finns tyvärr inga enkla vägar eller lösningar. Att straffa sig själv, oavsett varför man gör det, det vinner ju ingen på. Mitt rådde är att prata om det som gör att du hatar dig själv så mycket. Bäst är väl att försöka få tag på den psykolog du redan går hos om du tycker det känna bra att prata med henne/honom. Många kuratorer på vårdcentraler behöver man ingen remiss till heller. Det finns ju också olika hjälplinjer att ringa. Personligen tror jag mer på personlig kontakt när det gäller att få ett fungerande långvarigt stöd. Sedan finns ju det här forumet också! :-) . Men mitt råd är att inte vänta allt för länge! Lycka till!

M A N I N A N
8/6/13, 7:47 AM
#2

Ungdomsmottagning kan du oxå gå till. Där finns kurator/psykolog. Men det känner du nog redan till.

Kaiia
8/7/13, 1:09 AM
#3

Vad är det som gör att du hatar dig så att du begränsar dig själv? Du behöver inte säga det till oss kanske, om du inte vill, men prata med dig själv.

Om du inte äter så kommer dina energinivåer att sjunka, och då kommer du ha mycket svårare att kämpa emot alla dom här dumma tankarna.

Försök få tag i nån du kan prata med. Kanske som dom andra säger på ungdomsmottagningen tills din psykolog kommer tillbaka.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

abelyn
8/7/13, 10:55 AM
#4

Tack så mycket för alla era svar!

Min mor ringde runt häromdan för hon var orolig och jag ska nu få prata med min psykolog som sen ska avgöra vilken behandling som passar bäst, eftersom jag inte lyckats bryta detta ännu. 

Hoppas verkligen detta funkar nu då.

Och det som orsakat mitt självhat är väl konstant skyllande på mig, från olika håll, främst att" hade inte du gjort det" osvosv när jag egentligen inte gjort något allvarligt och enligt andra inget fel alls, som bidragit till mycket självhat. Då jag tar in allt alla säger och vänder det mot mig själv. Men att säga att "allt hänger på dig" är också en enorm press, det klarar jag inte av. Blir arg och frustrerad av det. Inget här i världen kan möjligtvis hänga på enbart mig. Men det gör ont att höra. Det är som att folk planterar samvete i mig som går ut över mig själv. Men jag ska absolut försöka ta till mig det psykologen säger

Upp till toppen
Annons: