Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 1522 ggr
SaaraE
8/9/13, 3:50 PM

Tv program om mat

Av ren nyfikenhet, är ni också fast i program med fokus på mat / ätstörningsproblematik? Genom åren har jag märkt hur fast personer med en ätstörningsdiagnos (och självklart alla personer utan diagnos men med ett annorlunda förhållande till mat) är av program så som: "Supersize / superskinny", "Biggest looser", "Du är vad du äter", "Sveriges mästerkock" osv. listan kan göras lång.

Det finns säkert en mängd olika förklaringar till varför man väljer att följa och verkligen fokusera sig på dessa program. Många ser det i syfte av att jämföra, se hur man vill se ut eller hur man inte vill se ut. Jag tror inte att alla vågar säga det högt, men det är nog den bistra verkligheten när det handlar om ätstörningsproblematik. Det ständiga jämförandet.

Det är även många som är fast i träsket av recept, mat scheman, uppläggning och matvaror i allmänt. Som är besatta med att läsa recept, skriva egna, testa och laborera med kalorier. Det först nämnda kan ju vara normalt till en viss gräns. Det finns många med passion för mat, undra när det övergår till något sjukligt egentligen? Kanske när gram, dl och kalorier kommer med i bilden.

Man kan också kolla på dessa program för att få ider till ett friskare liv. Se råvaror, recept och förslag på näringsrik och bra mat. Varför inte utmana sig själv genom att när man ser på ett program likt dessa plocka med minst en frisk sak när programmet är slut och våga testa det. Det ligger långt fram i tiden att sluta titta på tv programmen om man är fast i dem, men man kan alltid försöka tänka om och ge det en chans!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Kaiia
8/9/13, 7:40 PM
#1

Jag hade inga problem med mat förrän jag började kolla massor på supersize vs superskinny… Det var som att jag fick massor med tips från dom supersmala, hur dom åt osv. Sen härmade jag lite tyvärr :/

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

SaaraE
8/11/13, 5:45 PM
#2

 Ja det blir ju så, det är inte konstigt! Jag tror att många, många blir sjukare av sådana tv program:/

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Kaiia
8/12/13, 4:01 PM
#3

Men det är rätt sjukt, för jag antar att dom finns där för att hjälpa folk? Typ att man ska söka hjälp om man känner igen sig osv, men det triggar ju bara istället :/

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

SaaraE
8/15/13, 7:14 PM
#4

Ja helt ärligt så tycker jag dom borde se hur många dom skadar och inte de få som de kanske hjälper.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Pelle Långlös
8/24/13, 11:37 AM
#5

Jag brukar se på supersize vs superskinny för att sporra mig själv att aldrig bli så fet som de tjocka deltagarna. Sen kan jag ibland tycka att de så kallade smala inte alls är smala nog att kallas superskinny.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: