Annons:
Etikettbehandling
Läst 2618 ggr
[TSG]
2013-09-06 19:03

CAPIO SOLLENTUNA?

Hej, Jag har en nära familjemedlem som snart kommer läggas in på Capio i Sollentuna för behandling av hans ätstörningar… Är det någon som vet hur de jobbar? Hur är det att vara inlagd där?

Annons:
devour
2013-10-08 15:05
#1

Jag har varit inlagd där när de fortfarande var i Väsby. Skrevs ut i våras.
Hur ska man säga. Det är fokus på mat, typ bara känns det som. Allt är fyrkantigt. Alla regler följs och där med basta.
Första dagarna är det dagliga kontroller, puls och blodtryck, EKG.
man kliver upp mellan kl 6-7. Frukost serveras kl 8. Man har 30 min på sig att äta upp och man äter upp allt man blir serverad. Första dagarna lägger personal upp maten åt än, sedan får man själv ta. De står kring alla stationer (buffen) och ser så att allt går rätt till. Det hänger på milimetern med allt: mjölken, filen, muslin, sylten, smöret. Äter man inte upp får man ta näringsdryck.
Det är 6 mål mat per dag. Och man får inte välja mat utan meningen är ju att lära sig våga äta allt på gott och ont, för även som frisk uppskattar man inte all typ av mat och den biten kan vara lite jobbig.
Frukost kl 8
mellis kl 10 = näringsdryck
Lunch kl 12
Mellis kl 14 =yoghurt (ibland utbytesmellanmål = överaskningsmellis för att utmana ätstörningens kontrollbehov)
middag 16:30
Kvällsmål 19:30 = te/oboy + smörgås (+ ev.näringsdryck)
Vila efter varje mål i 30min. Samling efter frukost och liggande vila efter lunch/middag på madrass i ett mörkt rum med musik.
Mycket aktiviteter såsom morgonrörelse, skapande, sjuksystergrupp etc.
man har ett team: en mentalskötare och en sjuksyster som har huvudansvaret över än.
Man får gå ut en gång per dag i grupp med personal. Varannandag är det luftning = stå still och andas frisk luft. Varannandag promenad i långsam takt.
Första 1-2v får man inte gå ut.

För min del var det lite för lite fokus på tankarna så det var svårt på heldygn. Men den typen av fokus har de ju mer på dagsjukvården sedan.

Nu kanske jag lägger upp det ganska negativt, vet inte hur jag ska lyfta fram det så att det låter positivt…?
Bra personal.

devour
2013-10-08 15:07
#2

+ att toaletter låses 5min före maten till 30min efter maten. Så det blir till att träna på kissblåsan och kniiiiipa ;)

Upp till toppen
Annons: