Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 1954 ggr
devour
2013-10-14 08:22

Enformigt ätande

Undrar mest vad som sker i kroppen av enformig kost under en längre tid och vad anses vara "en längre tid" ?

Annons:
Kaiia
2013-10-14 09:41
#1

Det beror nog lite på vad du äter… Saker som KAN hända är ju till exempel att kroppen får brist på vissa ämnen, så att den inte läker ordentligt när man skadar sig, det hände min kompis.

Om du äter för lite så kommer kroppen, när det inte finns nåt fett kvar, börja bryta ner muskler. Och då menar jag inte bara musklerna i armarna och magen och så, utan även hjärtat och massor av våra inre organ som vi verkligen behöver.

Frågeställningen är lite för stor och luddig för att man ska kunna ge ett vettigt svar helt enkelt…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

devour
2013-10-14 17:40
#2

Yoghurt flingor och knäckebröd. Typ :-) Jag tänkte på det nu sista tiden, att det har varit min trygga bubbla väldigt länge och i princip det enda jag ätit med få enstaka undantag på nån felix soppa.

SaaraE
2013-10-16 00:46
#3

Du får ganska snart de där snabba symtomen på att äta fel eller för lite. Trötthet, ont i huvudet, trött i kroppen, orkeslös osv. Med tiden, som varierar, det går inte att säga en exakt tid för det är olika, kommer kroppen få brister rent näringsmässigt. Då pratar vi om salter, natrium och kalium, även protein brist kan du få om du äter som du beskriver, väldigt dåligt med protein.

Oftast tar det många veckor, månader för att kroppen ska sättas i ren svält och tömmas på alla näringsämnena. För att undvika det bör du nog försöka smyga in lite mer mat på schemat. Du kan annars hamna i tanke koma, du tänker helt enkelt lite trögare på grund av för dålig kost. Reaktions förmågan kan försämras utan att du märker det och det innebär ju en fara i vardagliga livet.

Så det finns många andelningar till äta varierad och bra kost.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: