Annons:
Etikettövrigt
Läst 2627 ggr
SaaraE
2013-10-16 11:10

Sågning av 5:2 dieten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tänker jag såga halva Sveriges bantande människor genom att vara emot den populära 5:2 dieten. Jag tror inte att det är många som aldrig hört talas om denna diet. Dieten innebär att du halv fastar två dagar i veckan, vill säga äter en väldigt liten mängd kalorier under två dygn och sedan normalt i 5 dygn. Det är många som vill påstå att de blir piggare av att äta på det här sättet, att de får energi och mer lust till saker och ting. Livet får helt enkelt en annan vändning till det bättre. Så varför inte köpa en av de säkert 20 tal olika böcker jag såg på bokhandeln igår, uppställda längst fram så att ingen ska missa dem.

Men är det verkligen så att det är dietens innehåll som får dig att bli pigg. Det kan inte vara så att du här och nu bestämer dig för att "nu jäklar jag ska banta" Du ser dig omkring och lägger märke till den här dieten som många är väldigt positiva till. Det blir en utmaning att lyckas lika bra som alla andra och när du uppnår den effekten så blir det ett påslag av en positiv känsla som sprids i hela kroppen, den här dieten är verkligen mycket bättre än alla andra.

Det har blivit en sådan stor sak av den att många testar, därför lyckas många. Men en sak att komma ihåg är att du får exakt samma glädje rus när du klarar av exempelvis LCHF dieten eller GI maten och går ned i vikt på det. När resultatet nås så verkar det inte vara ett problem för någon hur man tagit sig dit och vilket budskap man sänder ut till barnen i familjen, kanske till någon som är sjuk eller kanske på jobbet där det på många arbetsplatser är ett hett diskussion ämne.

Självklart ska man ha en sund och hälsomsam vikt, är du överviktig så kanske du helt enkelt behöva gå ned några kilon. Men varför inte göra det så snällt som möjligt för kroppen. Varför utsätta den för svält och sedan chocka den med vanlig mat. Varför lär man sig äta normalt inom ätstörningsvård, varför finns det hela kost cirkeln i maten på ett sjukhus? Varför är det så viktigt att vi ger våra barn en allsidig kost om vi själva inte anser att det är viktigt för en vuxen person.

En inkörsport till ätstörningar. Som bulimiker äter du under dag ett mycket, du hetsäter men skippar den vanliga kosten och låt oss då säga att du får i dig det kaloriintaget som en vanlig människa måste ha varje dag eftersom att du använder dig av kompensation. Dagen efter har du ångest och har då en dag där du inte äter alls eller väldigt lite. Faste dag nummer ett i dieten. Sedan börjar det om. Till en början kanske det verkar sunt, till en början har alla kontroll men sedan finns det en grupp människor som inte kan behålla kontrollen och det är främst till de det blir farligt att håll på med detta. Men hur ska man veta om man tillhör dem då? Det kan man ju aldrig veta.

Hur sunt är det att svälta sin kropp två dagar? Helt ärligt? Varför? Genom god kosthållning kan du hålla den vikt du som din kropp anser är normalt och om inte så kanske du bara behöver dra ned på det där extra glas vinet, en skål extra glass under helgen. Varför måste all bantning bli till en sådan stor sak?

För att knyta ihop säcken och dra paralleller till ätstörningar så vill jag bara trycka på en knapp till. Om föräldrar väljer att undvika mat i en sådan stor utsträckning under två dagar kommer barnet märka det. Det blir till en vardag. Har du dessutom någon i familjen med en ätstörnings problematik så blir det katastrof. Genom den här dieten visar man att det är okej att svälta sig två dagar. Det gör i alla fall mig upprörd. Om det skulle vara naturligt för kroppen att fungera så här så skulle inte du bli trött, känna dig lite frusen, ha ont i huvudet eller önska att faste dagen ska ta slut snart.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
JoySurrender
2013-10-16 14:17
#1

Hej Sara!

Du har helt rätt i att 5:2-dieten har fått väldigt mycket plats i media och att det här och var påstås att den ska ge allehanda positiva effekter som är ganska överdrivna.

Det är ett sätt att äta som fungerar ganska bra för de flesta, man behöver inte "plåga" sig varenda dag utan äter som vanligt de flesta dagar i veckan. "Halvfastedagarna" är ganska lindriga eftersom man trots allt äter, men mindre än normalt.
Forskning har visat att det har positiva effekter på blodtryck, blodfetter och energinivå hos många, och att man dessutom kan gå ner i vikt på ett långsamt och för kroppen lite hälsosammare sätt. Det är absolut ingen mirakelmetod.

MEN - det är absolut inte bra om man har eller ligger i riskzonen för ätstörningar! Där har du en väldigt bra poäng. Samma sak som det du skriver, att en förälder till ett barn som riskerar ätstörningar kan ge felaktiga/farliga signaler. 

Bästa hälsningar

Cilla (läkare)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

SaaraE
2013-10-16 21:15
#2

Hej Cilla!

Absolut, jag är på din linje, klart att det innebär förbättringar för kroppen om man innan ätit ohälsosamt eller varit/ är överviktig. Det är som sagt bara lite obehagligt när det blir så stort och når fram till fel öron. Går ju inte att garantera med något sådant självklart men det jag ville lyfta fram var baksidan det hela.

Hälsningar Sara :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

JoySurrender
2013-10-16 22:07
#3

… och den bör absolut lyftas fram!

Bra att du gör det.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Upp till toppen
Annons: