Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 3747 ggr
PurpleRain
2013-10-17 12:37

Hetsätning i perioder

Jag har i ca 3 års tid haft perioder då jag hetsäter, men spyr inte upp det. Jag får ett sug av att äta, mest socker- och kolhydratsrika saker men även av vanlig mat. Jag kan äta hur mycket som helst, det finns liksom ingen spärr. Och det spelar ingen roll om det inte finns godsaker hemma utan jag äter av det som finns, t.ex. bröd, bakingredienser, pasta, yoghurt.
Jag vet redan innan jag har börjat äta hur dåligt jag kommer må efteråt, men jag kan liksom inte styra mitt ätande hur löjligt det än låter.

Det extrema ätandet började i februari år 2010 efter att jag hade svultit mig själv i några månader, jag var påväg till anorexi men jag lyckades stoppa det av mig själv. Efter det tänkte jag väl att jag kan äta vad jag vill eftersom jag var tvungen att gå upp i vikt, och med tanke på att jag alltid älskat godsaker så blev det mycket sånt som jag stoppade i mig. Sedan dess har detta ätsug kommit till och från.
Ett annat problem som hör till detta är att jag även har perioder då jag är väldigt "nyttig" och motionerar mycket. Men då blir det snarare tvärtom, att jag äter på tok för lite istället och rör mig jättemycket. Men efter ett tag faller jag tillbaka i ätandet igen.
Jag får liksom ingen balans på någonting, det är antingen eller känns det som.

Finns det någon som känner igen sig i mitt problem, eller finns det någon som skulle kunna ge mig goda råd/tips?
Jag mår så dåligt över detta och jag känner ju även att jag inte trivs med mitt kroppsliga utseende.

Jag har ingen som jag kan prata med om detta problem för ingen förstår mig. Man får bara kommentarerna, "Men sluta ät då", "Tänk dig för innan", "Hur kan du äta så mycket?" etc.
Det är väl så att man måste prata med någon som har varit i samma situation, eller åtminstone har erfarenhet från någon annan.

Jättetacksam för svar!

Annons:
SaaraE
2013-10-17 17:17
#1

Löjlig är du absolut inte! Vill ge dig det stöd jag kan! Du är verkligen inte ensam, känn dig inte dum, värdelös eller konstig som gör så här. Det är inte lätt att styra över det själv, det är som du säger, det går liksom inte att stå emot.

Jag har levt med bulimi i många, många år nu men har under perioder haft perioder där jag inte har kräkts. Tänkte att jag delar med mig lite av det så får du se om du kan känna igen dig. Jag hade under 2010-2011 varit inlagd inom psykiatrin och hade matstöd, kom dit med ett anorektiskt/ bulimiskt tänkande och behövde äta upp dåliga värden osv. Jag åt men kunde efter ett par månader inte sluta. Då käkade jag godis, gröt, bröd, ost och yoghurt - ja allt som jag kunde få tag i som inlagd. Det fanns inget stopp och jag såg inte att jag växte.

Det krånglade till sig för mina behandlare då det är känsligt att säga till en ätstörd person att man faktiskt inte kan fortsätta gå upp i vikt. Det hände en gång men jag tror inte jag ville ta in det. I efterhand kan jag se att det var sjukt att jag kunde äta så mycket, dag efter dag. Jag tror att du behöver hjälp att bryta det. Har du funderat på det själv? Efter den här perioden 2011 har jag gått ned 40 kg och är i en vardag med mindre mat, kräkningar och ökad motion. Det är svårt att styra. Men det jag vill säga är att jag fick komma fram till den punkten själv med stöd av andra. Bodde på ett allmänt behandlingshem fram tills i år, någonstans där förstod jag.

Började med att försöka minska ned lite på mängden. Jag kunde inte sluta, jag menar man blir beroende av det goda. Det spelar ingen roll om det är kolhydrater, fett, socker eller protein man blir beroende av att äta för mycket av. Det är inte friskt som du beskriver att du går mellan överätning och sedan till perioder där du minskar ned på maten och ökar träningsmängden.

Sätt upp små mål för dig själv, du behöver inte säga dem högt, då finns det ingen som har krav på dig att det ska fungera. Då handlar det om mål som att äta en normal frukost, inte äta mindre för att kompensera ett par dagar, veckor, period av för mycket mat. För att komma ur det där måste du våga äta normalt. Jag började med att äta normala mängder mat. Åt saker som gräddsås, gele, andra såser och mycket ris osv. flera gånger i veckan. Jag åt den mat som jag tyckte om. På något vis kom jag in i det, planerade upp och längtade efter måltiderna och inte till stunderna imellan med yoghurt eller annat ätande ur skafferiet bara för att. Det här tog månader och med hjälp av personal som faktiskt såg till att jag åt mina måltider ÄVEN om jag överätit, hetsätit eller inte ätit.

Ta en måltid i taget! Klarar du det, ja ge dig en klapp på axeln, jäkligt bra jobbat! Du kan inte ha som krav att överätningen ska försvinna snabbt. Det är svårt och man får ett sug. Men testa att byta ut suget i matväg istället, försök tänk att du faktiskt "får lov" att äta snart igen när du håller en måltidsordning. Mat för mig är något jag älskar och hatar. Känner du igen dig? Jag vill äta allt gott och försöker se att jag kan göra det om man verkligen jobbar för det.

Hoppas du fick någon känsla av att inte vara helt ensam i det här. ta hand om dig! Kram sara

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

PurpleRain
2013-10-20 18:27
#2

Tack så mycket för ett jättefint svar. Skönt att veta att det finns de som förstår mitt problem och jag är glad över att du klarade att komma ur dina.  

Jag vet att jag behöver hjälp att ta mig ur detta för jag har försökt i så många år själv, men kommer ingenstans. Jag ska få en terapeut inom ett par månader och hoppas på att han/hon kan hjälpa mig lite i allafall.

Jag har försökt att våga äta normalt många gånger, men det är så svårt och tillslut har jag inte stått ut, men jag ska försöka igen för det är ett jättebra förslag från dig.

Än en gång, tack! :)

SaaraE
2013-10-22 15:05
#3

Låter ju som en väldigt bra ide att du ska få någon att prata med! Lycka till nu med dina försök🙂

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Mulven
2013-11-11 22:55
#4

Exakt så år det för mig och har hållit på i ca 3år sen slutet på femman! Känns skönt att inte vara ensam! Har trott att detta bara var något jag har hittat på själv. Jag stödjer dig till 1000!

sophiajohansson
2013-11-18 09:16
#5

Jag har hetsätit sedan jag var fem år. Har verkligen börjat hitta min väg därifrån även om jag just nu faller tillbaka som en sten på botten. Pratar gärna med dig och ger tips, om jag kan hjälpa till med någonting. 

http://levamedhetsatning.blogg.se

finns ju på mail också om du vill prata mer "privat"

[Kittekatt]
2013-12-08 04:32
#6

Fina medmänniska. Du förtjänar att få bli fri från detta! Att hetsäta utan att kräkas räknas som en ätstörning, precis som bulimi och anorexi. det kallas hetsätningsstörning helt enkelt och ja det finns hjälp att få. http://www.friskfri.se/om-atstorningar/hetsatningsstorning/

Så fint att du efterfrågar stöd här. Kräv även hjälp av din läkare med en remiss till vidare behandling. Har du pengar så kan du redan idag (i väntan på sjukvårdens ibland lite tröga maskineri) boka tis hos en KBT-psykolog, de är vana att behandla människor med såna här problem. Googla på KBT + din ort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: