Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1834 ggr
[TTT_TTT]
2013-10-20 12:59

Utebliven mens i 6 månader

Jag hade utebliven mens i 6 månader. Men jag fick min mens förra månaden någon gång. Jag vet inte vad det berodde på och inte läkarna heller, men nu när jag tänker på det så kan det ha att göra med mina matvanor. Jag äter- men när jag gör det så hetsäter jag gärna. Eller så håller jag mig till en strikt diet som jag oftast sumpar efter några veckor. Min störta hemlighet är att jag spyr upp maten som jag ätit ibland. Inte så ofta då jag bara får mer ångest av det, men ibland måste jag och jag skäms riktigt mycket över det. 

Kan det ha med den uteblivna mensen att göra? Eller måste man ha Anorexi för att mensen inte ska dyka upp? Vet att min relation till mat inte är så hälsosam, men jag har ju inte någon allvarlig ätstörning heller eller så :/ hmm. .

Annons:
monstermash
2013-10-21 23:22
#1

Ja, det är troligtvis därför du inte får mens, om du haft en regelbunden mens innan dvs. Utebliven mens kan även bero på stress. Att spy upp maten är dock ett problem du måste sluta gömma undan för läkare och liknande.

SaaraE
2013-10-22 15:15
#2

Förlorad mens får du inte bara med på tåget när diagnosen anorexi sätts. Den regeln är till och med nyligen borttagen. Det vill säga att du inte behöver förlora mensen innan du blir väldigt sjuk. Det är heller inte enbart kopplat till gravt undervikt utan till värdena i kroppen. Men du bör nog försöka ta tag i mat delen och se om det är därför du inte får din mens, utebliven mens talar ett tydligt språk - kroppen mår inte bra!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: