Annons:
Etikettövrigt
Läst 3756 ggr
Novelia
2013-10-22 20:29

Överätande

Jag undrar om jag har en ätstörning fast åt "fel" håll. Jag äter alldeles för mycket. Jag kan börja dagen med en jätte bra frukost, men sen går jag och småäter. Eller tänker att "jag får inte äta den där… " Jag blir helt uppslukad av tanken och det slutar ofta med att jag äter en massa annat smått för att distrahera mig ifrån kaloribomben jag inte får äta. Mest för att jag ska bli så mätt att jag inte orkar äta den och sen äter jag den iallafall. 

En lunch kan tex se ut såhär: 2 bitar vit fisk med 2 dl linser. Och sen FEMHUNDRAELVA chokladbitar med 467774 nävar salta nötter & lite glass på det.

Står det fika i kylen så smyger jag runt och vräker i mig så mycket jag bara kan på kort tid för att ingen ska komma på mig. Sen har jag ångest efteråt och planerar att äta nyttigt och mindre i några dagar, vilket jag självklart inte gör eftersom att detta överätande börjar om nästa dag igen.

Vad ska jag göra åt det här? Vad är det för fel på mig? Varför har jag denna paniska ätmani? Jag är ju inte ens hungrig. Det är bara tanken på att jag inte borde äta som gör att jag äter. 

Jag äter väldigt nyttigt. Men utöver det så äter jag sjukt onyttigt och i extrema mängder. 

Tips för att sluta småäta? Tips hur jag får självdiciplin nog att äta mindre/normala portioner? 

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Gasoline
2013-10-22 20:37
#1

Är likadan själv, men då jag har satt upp strikta regler för mig själv om att jag inte får äta bröd, fika eller godis på vardagar så blir det inget sådant. Däremot äter jag det mesta annat som jag kommer åt.

Mitt bästa tips är att sysselsätta sig, med vad som helst som får en att tänka på annat än maten.

Gå en promenad, lek med hunden, dammsuga bostaden, diska, hälsa på någon bekant, måla naglarna. Ja, vad som helst som får en på andra tankar eller en aktivitet som man inte kan äta samtidigt som man utför.

Novelia
2013-10-23 13:50
#2

Jag har också satt upp en sådan regel men har inte självdiciplin nog att hålla den :/ Men ingen har sagt att det är lätt så jag får helt enkelt ge mig fan på att lyckas :) Har börjat tugga på morötter nu när jag blir sugen. 

Tack för dina tips!

I have no sympathy for people without empathy

Gasoline
2013-10-23 19:18
#3

#2 det var så lite så. Alla är ju olika och bara för att det fungerar för mig så fungerar det inte för alla. De finns ju de som ger upp allt "gott och nyttigt" på heltid men jag har valt att begränsa det till helgerna. De dagar jag inte kan sluta småäta brukar jag försöka dricka mycket vatten (för att magen ska känna sig mätt samt för att jag i övrigt är dålig på vätskeintag.), äta frukt eller grönsaker. Jag har trotts allt de dagar som jag helt enkelt inte kan sluta äta och då väljer jag nyttigare saker att stoppa i mig än de godis och fikabröd jag egentligen skulle vilja äta.

Novelia
2013-10-23 19:50
#4

Har försökt göra så jag med :/ Funkar inte alltid. Ibland slutar det med att jag äter massor av nyttigt för att jag ska undvika det onyttiga, och då menar jag massor men tillslut äter jag det onyttiga också.. :( Vilket gör att det blir ännu värre än om jag bara hade ätit det onyttiga & sen nöjt mig. Blir galen på detta beteende. Men jag äter innan jag hinner tänka riktigt. Ibland av bara farten. Jag förstår ju inte konsekvenserna förrän jag svalt liksom.

I have no sympathy for people without empathy

villavägen
2013-10-25 12:47
#5

Lider med dej. Var precis så för mej när jag var kring 20-25år ( är nu närmare 40). Kändes som än hur man gjorde så blev det fel och slutade i hetsätning. Jag kräktes också, så det började bara om sedan…. Jag har tyvärr inget enkelt råd. Jag fick mycket behandling, både i öppen o sluten vård. Tiden har gjort sitt för min del. Känns som jag haft ett sår som var infekterat och som jag rivit upp varje dag o så många år så att det tagit tid innan det läkt. Att göra saker som man mår bra av har hjälpt för min del. Att hitta nya intressen som fångar ens uppmärksamhet. Utan medicinering hade det nog inte gått för min del samt massor av samtalstöd och matstöd. Lycka till!

Novelia
2013-10-27 09:51
#6

#5 Förstår. Men jag äter inte för att jag mår dåligt i övrigt. Jag mår bra, tränar, är lycklig osv. Fattar inte varför jag har det här konstiga ätbeteendet =/ Måste bryta det på något sätt. Men det är så svårt när man inte är fullt närvarande i sitt ätande heller.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
devour
2013-10-28 17:32
#7

Fasta matrutiner? Du tror inte att du har BED eating disorder?

Upp till toppen
Annons: