Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 8083 ggr
Miliathy
2013-10-24 01:25

Ni som tillfrisknar från bulimi...

Jag är en tjej på 19 år som känner mig orolig och förvirrad och skulle behöva lite råd och tips. Jag är fd anorektiker men har under några månader haft ett bulimiskt beteende då jag kräkts upp mat varje dag. Igår bestämde jag mig för att nu får set fan vara nog och idag försökte jag äta normalt. Jag vill verkligen bli frisk nu! Det är såklart jättebra att jag vill bli friskt, men grejen är att jag tror att jag sabbat min matsmältning på grund av kräkningsperioden! Idag, då jag INTE kräktes, har jag haft EXTREMT ont i magen, gaser, knorr, sura uppstötningar, illamående osv. Detta har gjort att jag inte kunnat äta på hela dagen… Jag känner mig totalt misslyckad. Skulle därför behöva lite råd från andra som försöker tillfriskna från bulimi. Kommer jag någonsin kunna äta normalt igen eller har jag sabbat min mage för gott?

Annons:
CatchFatch
2013-10-24 02:24
#1

Jag har inte bulimi ( utan en ennan konstig ätstörnings grej :P ) men jag tänkte ändå trösta lite genom att säga att det är väldigt vanligt med gasig mage! :) Jag får det ganska ofta och jag har några tips till dig!

1 : ät messmör.. Det hjälper av någon anledning. :) Mamma gav mig det sjukt mycket när jag var liten för jag fick alltid gasig mage eller förstoppning..

2 : Värm en vetepåse om du har någon! Ont att lägga på magen först och inte så roligt när man mår illa men det hjälper!

3: Rör lite på dig även om det gör ont, magen behöver komma igång och få arbeta med maten MEN gå inte ut och spring några marathon! Det räcker med att bara gå ett varv runt soffan eller fram och tillbaka till tvn.

4: Om du mår illa så ta lugna stora andetag och tänk på annat.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Lindb
2013-10-24 11:54
#2

Jag har bulimi. Och jag skulle snarare tipsa om att inte äta messmör. Min ätstörning resulterade i att jag blev känslig för mjölk, och jag har läst att det är rätt vanligt att bli gluten/laktos/mjölkintolerant när man har mixtrat med maten. Det är möjligt att man har utlöst IBS, så symptomen kommer och går. Prova undvik dessa produkter, och ät saker som är "lent" för magen istället. Proviva dryck till exempel. Potatis är bra också. :)

Det är väl ungefär bara att ta konsekvenserna för det destruktiva beteendet man har haft för sig.. Tänker jag. Tyvärr.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
2013-10-24 17:52
#3

Kroppen är tyvärr väldigt långsam på att återupprepa sig. Att du har ont i magen osv. dagen efter är helt naturligt. Den reagerar ju bara på allt det konstiga man gör med den när man är sjuk. Håll i är det bästa tipset! För att bli frisk vågar jag skriva att du måste våga fortsätta äta normalt, utan att kräkas. Regelbundna tider är också viktigt för att kroppen ska komma tillbaka i normal läge.

För varje gång du kräks måste du börja om på nytt. Du blir vätskefylld, får ont i magen, tarmarna kanske krånglar och hunger/ mättnads känslorna försvinner. Jag fick höra det en gång av en behandlare, att som bulimiker speciellt kan man inte hålla på och mixtra om för mycket med tider, tänka att ja men en vanlig person kan ju äta ett mellis två timmar senare då måste jag med kunna det.

Håller med ovanstående. Jag har utvecklat mat allergier via min ätstörning. just nu pågår det flera studier kring ämnet, att man är extra känslig och kan utveckla allergier av att ha haft ätstörnings problematik under långt tid. Därför ska du äta varierat. Du ska inte utesluta något men heller inte överdriva någon del ur matcirkeln. Ibland blir det fel när man rekommenderar en person med ätstörningar att man inte ska äta för mycket fet mat osv. Men du kan få sura uppstöttningar och orolig mage av för fet mat, av för kryddig mat, av för mycket stärkelse osv.

Kom ihåg att ni kropp är känsligare än någons med ett normalt ätande i botten. Men du kan nå dit också:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Miliathy
2013-10-24 23:29
#4

Tack så mycket för bra svar och tips! Jag mår mycket bättre idag, och har inte spytt utan ätit lite och ofta och det har fungerat. Jag förstår att jag får "ta mitt straff" såklart. Som tur var hann det inte gå längre än några månader, det skulle säkert ha varit svårare både psykiskt och fysiskt att bryta den onda cirkeln om jag inte fått mig denna rejäla tankeställare i form av att min mage sa ifrån. Usch, ätstörningar är inte att leka med. Jag antar att jag får ge det här tid. Det viktigaste är ju att jag faktiskt VILL bli frisk. Nu är det bara att kämpa som gäller. :)

villavägen
2013-10-25 11:44
#5

Min mage sa aldrig ifrån, trots att jag var svårt sjuk i många år. Vad roligt att du känner att du VILL bli frisk! Det kommer du väldigt långt på, viljan att kämpa! Jag är frisk idag sedan många år, är så glad att min kropp inte tagit fysisk skada. Väntar barn just nu, tvillingar. Har en pojke sedan tidigare. Livet har så mycket att erbjuda dig som frisk, även om vägen ibland är krokig, svår o lång. Styrkekram

Lindb
2013-10-25 20:27
#6

#3 Det var faktiskt också det bästa tipset jag fick från min psykolog, att inte flytta på tiderna. Varje gång man naivt tror att man kan klara av saker som "alla andra kan" så faller man ofta dit, eller jag gör det. Det var faktiskt underbart när jag fick koll på att tiderna och mängderna ska hållas. Ett mellanmål ska alltid vara ett mellanmål, det ska inte vara en mellanmålslunch. Från början är det väl viktigt i allmänhet att bara äta någonting på tiderna. Det är nog det skönaste jag fått höra. "Bara du äter något på tiderna. Det kan vara ett hallon! Ät något litet och börja så."

Är det bara jag som kör på grejen att man äter sent på kvällen, för då kan man gå och lägga sig och "glömma" det istället för att kompensera? Och istället för att behöva leva med ångesten hela dagen. Väldigt kontraproduktivt då man såklart går upp i vikt av det beteendet. :/

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Miliathy
2013-12-14 01:36
#7

"Är det bara jag som kör på grejen att man äter sent på kvällen, för då kan man gå och lägga sig och "glömma" det istället för att kompensera? Och istället för att behöva leva med ångesten hela dagen. Väldigt kontraproduktivt då man såklart går upp i vikt av det beteendet. :/"

Jag brukade göra så när jag var anorektiker. Men inte för att "glömma" utan för att jag var orolig att inte ha några marginaler kvar av min "energibudget" på 1000 kcal (varning för anorexi-galenskap) ifall jag skulle få ett matsug på kvällen. Tänk så paranoid man kan vara! Jag blev helt fixerad, kunde inte sluta. Ett tag var jag så manisk att jag var "tvungen" att äta EXAKT 1000 kcal varje dag. Varken mer eller mindre. Jag kunde alltså få ångest om jag åt MINDRE än 1000 kcal!? Komiskt när man tänker på det nu, men när man är inne i en dålig vana är det svårt att sluta. Att få räkna till 1000 varje dag gjorde mig trygg och lugn. Jag kände att jag hade kontroll på åtminstone en sak, när allt annat i mitt psyke var kaos.

Jag minns att jag brukade äta kanske en skål bär med PYTTELITE fil ovanpå till frukost. Hoppade ofta över lunch i skolan, gömde mig någonstans och pluggade istället (snacka om att det var svårt att koncentrera sig utan mat). Kom hem och åt en symbolisk macka eftersom min plastmamma ofta var hemma för att "se till" att jag åt ordentligt. Ibland spydde jag upp den i en fryspåse på mitt rum, för då kunde jag ha på mycket smör och grejer, kanske t o m ta två mackor, för att verkligen ge henne intrycket av att jag åt. Helt sjukt! Vi åt middag tillsammans, men då var det mycket lättare eftersom vi är många i familjen och när småsyskon kladdar, storasyskon babblar på och minstingen spiller mjölk är det lätt att komma undan med att bara peta runt i maten. På kvällen, typ vid 9-10, tillät jag mig själv att äta eftersom jag hade marginaler på min energibudget. Men jag höll mig alltid till mina "safe foods" - apelsiner, äpplen, gurka (ibland åt jag en hel bara för att jag var så hungrig haha) eller en skål med fil och branflakes.

Förlåt för långt inlägg, minnena bara bubblade upp i huvudet. Någon annan som känner igen sig i det jag skrivit?

Upp till toppen
Annons: