Annons:
Etikettbehandling
Läst 14750 ggr
SaaraE
2013-10-25 19:00

Näringsdrycker = medicin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Näringsdrycker eller som de också kan kallas kosttillägg är något som används i ätstörningsvården. För många är det här väldigt ångestladdat eftersom att man ser näringsdrycken som en dryck vars verkan i kroppen leder till viktuppgång. Men det är viktigt att komma ihåg att näringsdrycker inte bara används för att en patient ska gå upp i vikt.

För er som inte riktigt vet vad det innebär så är näringsdryck en dryck som innehåller näring. Det finns ett hav av sorter, smaker och storlekar. Näringsdrycker används minst lika ofta i den somatiska vården, då patienter inte får i sig tillräckligt mycket mat. Det är inte en kaloribomb som får dig att gå upp tio kilo i vikt, utan det är ett komplement till den kost du äter som i nuläget inte ger dig tillräckligt mycket näring för att kroppen ska kunna fungera.

Se näringsdrycken som medicin, det är en medicin som ska hjälpa dig lite på vägen till ett friskare liv. Dessa drycker ges inte bara till anorektiker som behöver gå upp i vikt. Du kan vara överviktigt eller normalviktigt och ändå lida av näringsbrist. För er som ändå sitter där med ångest över en viktuppgång: Inte skulle man kunna ge dessa drycker till överviktiga personer dag ut och dag in om det vore så att man ökade så extremt mycket i vikt? Svaret är naturligtvis nej.

Har ni någon speciell favorit sort?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
M A N I N A N
2013-10-26 08:17
#1

Min dotter "gillar" vaniljsmak. Fortimelen ska ha legat i frysen några timmar och skakad väldigt mkt så det blir som iskall milkshake.

sammiiii
2013-10-26 10:22
#2

Finns de att köpa på apotek då eller? :)

Värt ett försök ju!

SaaraE
2013-10-26 16:57
#3

#2 Vi behov av näringsdrycker skrivs dem ut på recept. Här hos oss får man antingen det från ätstörnings teamets kök vid ett mindre antal eller krångel med recepten, annars hämtar man ut dom via sjukhusköket.

Det finns att köpa på apoteket men dom är svindyra, ca 100 kr för 4 st. Så känner du att du kan behöva det som komplement för kosten, tala med din läkare som kan skriva ut det.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Kourtney
2013-10-26 19:41
#4

Tycker bäst om Fresubin jordgubb men choklad fungerar rätt bra också :)

litenvovve
2013-10-27 13:47
#5

Tycker att Fresubin Smultron smakar bäst av de jag smakat än så länge! :)

villavägen
2013-10-30 13:04
#6

Jag fick näringsdrycker som komplement till annan mat när jag var 17 och inlagd på barn och ungdomspsykiatri och behövde extra energi och näring. Näringsdrycker är jättebra, MEN ibland kan det bli olyckligt med dessa drycker, jag ska berätta. Det som hände mej var att i rädsla för att gå upp i vikt så minskade jag på matintaget. Sedan blev jag som beroende av den näringsdryck jag fick och som på den tiden var rätt söt (för 20 år sedan). Jag utvecklade ett enormt sötsug, samt bulimi, dvs jag började hetsäta och kräkas. När jag skrevs ut var jag bulimiker, men jag skämdes så mycket över det så jag berättade det inte för någon. Hade jag kunnat göra om historien så hade jag skippat näringsdrycker och önskat få mer hjälp med att våga äta vanlig mat istället. Visst jag behövde nog extra näring, men jag hade börjat äta bättre och med mer stöd så hade det nog gått utan näringsdrycker för min del. Jag säger INTE att det behöver bli så för alla, men för mej var tyvärr näringringsdrycker inte bra. Nu tror jag det finns klara näringsdrycker som inte är så söta, men den dryck jag fick var söt som milkshake, fanns inte så mycket att välja på då tyvärr.

Annons:
SaaraE
2013-10-30 21:28
#7

jag upplevde en liknande händelse på en avdelning inom psykiatrin. De försökte behandla min bulimi med att ersätta ALL mat med 5 näringsdrycker varje dag. Inte alls bra just för att näringsdryckerna triggade mitt hetsätningssug.

Däremot så är dem i en period bra som komplement till kosten eller för kosten om man inte får i sig tillräckligt med näring och antingen förlorar i vikt eller får dåliga värden. Ville bara skriva det igen så vi inte skrämmer dig som dricker dessa drycker!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

sudniF
2013-11-01 12:19
#8

Jag gillade inte riktigt dom klara dryckerna, men resten var ok. Nästintill goda om jag stängde av fläskpaniken.

SaaraE
2013-11-01 15:50
#9

Tycker inte heller om dom klara dryckerna!

Fortimels yoghurt style citron / vanilj är rätt goda. Har lite svårt för fruktsmakerna, vanilj, cappuccino är också helt okej:)

Som sagt det gäller att koppla bort tankarna vad den gör med ens kropp, om man kunde göra det så tror inte jag att dryckerna skulle vara så hatade, det är ju inte att "bara gör det" självklart.

Men lyckas man så kan man nog hitta en smak eller sort som passar en för det är ingen överdrift att det finns är 100 olika typer av näringsdrycker;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: