Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 16716 ggr
SaaraE
2013-11-02 14:06

Symtom på fett brist

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Dåligt minne, försämrad förmåga att tänka och fatta vettiga beslut
  • Slitet hår, håravfall, mjäll
  • Förlängd blödningstid vid en skada (finns inte tillräckligt med blodplättar för att levra blodet)
  • Sårläkning tar extra långt tid plus att du blir mer känslig för allmänna infektioner
  • Huden blir torr, du kan få eksem och även vita knotor på armar och ben
  • Ögonen påverkas genom att ge sveda
  • Dina smaklökar fungerar inte normalt (det är därför många anorektiker kan äta ofantligt stark mat, man känner helt enkelt inte smaker normalt)
  • Tvångstankar/ tvångshandlingar
  • Sämre reflexer och protein brist (leder till svullen mage)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
[Tassy]
2013-12-05 19:29
#1

Hur bör man äta om man har fettbrist men inte är underviktig? Hur får man i sig bra fetter utan att hamna på kcal-överskott?

Kourtney
2013-12-05 20:38
#2

När jag var i svält hade jag väldigt mycket knotor på överarmarna, det tog jättelång tid innan jag förstod vad det var.  Är fortfarande väldigt torr där men det är betydligt bättre. Har även haft  symtom som håravfall, försämrad förmåga att tänka och försämrade smaklökar (ingen annan klarade av att äta maten efter att jag kryddat den). Tycker det är jättebra att ni tar upp symtom och konsekvenser av ätstörningen. 

:)

mrsmrs
2013-12-07 00:48
#3

säger bara en sak…. läs Gisela van der ster's bok "mattillåtet" så JÄVLA bra och helt utan pekpinnar, med ett helt kapitel om fett och vad som händer vid fettbrist, hur man ska få i sig fett och varför! HETT tips säger jag bara! :D googla vettja!

Upp till toppen
Annons: