Annons:
Etikettövrigt
Läst 885 ggr
Anonymous1
2013-11-14 18:20

Är det ätstörning?

Hej.
Jag svälter mig i perioder och tänker ständigt på vad jag äter, får ångest om jag råkar äta en macka för mycket t.ex.
Jag är inte överviktig, men jag har lite mer fett på kroppen och är inte jättesmal. Jag vill vara smal, vill inte ha en putande mage, feta lår, armar osv. 
Det har blivit mycket värre nu, jag äter knappt något alls, och det jag äter spyr jag upp lika snabbt.
Är det här en ätstörning?

Annons:
Lia
2013-11-14 18:28
#1

Alla är olika när det kommer till såna här tankar. Många tänker såhär utan att det är en ätstörning. Man brukar säga att om det tar upp alldeles för stora delar av livet så kan det vara det. Som med tvångssyndrom. Det finns ingen här som kan ge dig en diagnos, så du får nog söka upp en psykiatriker om du vill ha hjälp, vilket du borde få :)

Anonymous1
2013-11-14 18:33
#2

#1
Grejen är det att jag inte vill ha hjälp. Vill bli smal.

Lia
2013-11-14 18:36
#3

#2 Vad hjälper det då om du får en diagnos? Genom att arbeta mot det visar du att du vill ha hjälp. Man kan bli smal utan att svälta sig själv eller kräkas. Jag får kämpa med mig själv varje dag för att inte falla tillbaka i mina sjuka mönster. Men det betyder inte att jag inte vill bli smal. Det betyder ju bara att jag hittar bättre sätt att nå mina mål på än att föda sjukdomen.

Lindb
2013-11-15 00:07
#4

#3 Jag håller med dig. Ärligt talat når man en smal kropp bättre genom att äta regelbundet och absolut INTE svälta eller spy. Det är extremt kontraproduktivt egentligen. Det var när jag började halvsvälta och hålla på som jag gick upp i vikt. 

#2 Men oftast brukar det ju finnas en annan anledning än "jaq vill bli smal" bakom beteendet… Osäkerhet, stress, låg självkänsla, speciell händelse, kontrollförlust, ångest osv. Det är kanske just DET du behöver hjälp med.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: