Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1590 ggr
[tililili]
11/15/13, 9:00 PM

hur hanterar man känslor ?

Sitter och mår så dåligt över diverse saker, olycklig kärlek, ensamhet är väl det värsta. Ensamhet på grund av att jag inte vågar släppa in människor tror jag. 
Klarar inte av att höra av mig till ngn, det går bara inte.

Jag har varit bulemiker i många år, med bättre och sämre perioder. Men börjar nog bli lite bättre, tror jag. Jag mår så kroppligt dåligt när jag kräks, så måste sluta. Huvudvärk, tandvärk, känner mig bakis när jag kräkts. Mår så fruktansvärt dåligt att jag börjat bli räddare för att förstöra min kropp än vad hetsug kan trigga.

Men ikväll vill jag verkligen inte hetsäta. Altså på riktigt inte, känner inget sug efter det.
Men mår så dåligt, sitter bara och gråter i soffan. Sån ångest. Vad ska jag göra? Hur hanterar man det här??

Annons:
Sjöstjärna
11/15/13, 9:21 PM
#1

När kroppen inte får den näring den behöver så rubbas balansen i massor av funktioner. Till exempel så krävs det mineraler, vitaminer och aminosyror för att bilda både olika sorters hormoner och signalsubstanser. Både hormoner och signalsubstanser påverkar humöret väldigt mycket så det är inte alls otroligt att det finns en rent fysiologisk förklaring till att du mår dåligt och känner dig ledsen.

Försök att se maten som en vän som hjälper dig att bygga upp både kropp och psyke och få dem att fungera så bra som möjligt, och då menar jag riktig mat med bra råvaror för det är där näringen finns.

Något som du skulle kunna prova som en akutåtgärd är att ta tillskott av vitamin D3. De flesta människor i Norden har brist på vitamin D3 och speciellt nu under vinterhalvåret. På hälsokost finns en bra sort som heter Holistic och som har kapslar med 5000 IE. Jag vet många som har fått hjälp mot deppighet med en sån per dag på morgonen. Men i längden behöver du nog mer näring över hela linjen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[tililili]
11/15/13, 10:09 PM
#2

det är snart en vecka sen jag kräktes sist, och innan dess var det nästan en vecka…osv sedan några veckor tillbaka. 

Jag äter ganska bra tycker jag. Så borde inte ha så jättestora brister ? Äter dock för mycket socker. Väger lite för mycket på grund av tidigare hetsätningar och stannar där för att jag inte kan sluta med sockret… Men visst kanske lite Dvitamin kunde vara bra.

Cyklar mycket till och från skolan och överallt annars varje dag och tränar någon eller några ggr i veckan. Så om jag höll igen på sockret skulle jag nog må bra fysiskt.

Men nu är det psyket som är…hur hanterar man jobbiga känslor utan att hetsäta? Vill inte, känner inget sug, men står inte ut med ångesten. Ikväll blev det ett par glas vin och tokstädning blandat med gråtattacker…men har inte hetsat. Vill inte. Men ångesten är kvar. Vill inte.

Lindb
11/17/13, 6:08 PM
#3

Måste bara säga att du är sjukt bra som står emot att hetsa/spy! Även om det bara är en gång, eller en dag! Det är verkligen inte lätt.. 

Det är bara att uppehålla sig med andra saker.. Städa, gå en promenad, ringa någon, spela ett spel på datorn. Något som får ditt huvud att fokusera på något helt annat än maten. Filmer/serier kan ju vara triggande, så själv försöker jag undvika det då den värsta ångesten infinner sig. Hitta din egna pepplåt som ska ge dig styrka. Skriv härinne!

Sedan måste jag faktiskt säga att det är en stor tröst att inte vara ensam om den kampen som du beskriver. Jag genomgår liknande situationer varje dag. Jag VILL INTE hetsa eller spy, jag hatar det egentligen. Det är mer som att man är fånge och blir tvingad till att göra skiten. 

Kämpa på! Du är inte heller ensam!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: