Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 3636 ggr
[einstein99]
2013-11-21 18:13

Undernärd?

Tjo. Jag får höra av mina föräldrar rätt ofta att jag måste börja ära bättre och att jag är undernärd. Jag vet inte ens vad de e? Kan någon snäll person förklara för mig ? De kanske inte ens har med ätstörningar att göra men. Jag får höra de rätt ofta av både lärare kompisar och föräldrar att jag väger för lite o e under närd .. Har de något med att göra att jag röker ? Visste inte vilken grupp jag skulle lägga de i..

Annons:
mieeow
2013-11-29 15:31
#1

Att vara undernärd är när man får för lite näring, om det beror på att man äter för lite eller pga annat är olika. man kan bli undernärd trots att man äter massor om man t.ex har något sjukdom. 

Antagligen är din familj och dina vänner oroliga för att du äter för lite, eller att du äter för lite nyttiga saker. om man äter bara godis t.ex så får man för lite vitaminer och andra nyttiga saker och man kan se det som en sorts undernäring också. 

Undernäring behöver inte ha med ätstörning att göra, man kan vara undernärd utan att ha ätstörning, men även ha ätstörning utan att vara undernärd :) 

Nu vet jag inte hur gammal du är, men eftersom du bor hemma gissar jag på att du är rätt ung. Därför tänker jag att det framförallt är dina föräldrar ansvar att se till att du äter och får i dig ordentligt. Kanske skulle du kunna prata med dem, fråga hur de tänker och försöka komma fram till hur de kan hjälpa dig. Om det nu är så att du behöver äta mer, så kanske ni kan prata om du behöver hjälp med det, och hur dem i så fall kan stötta dig? :) 

Annars kan du ta upp det med någon på skolan, en lärare, skolkurator eller skolsköterska. Din skolsköterska kan nog också ta reda på om du behöver gå upp i vikt eller inte, en del personer är smala naturligt. 

Och som svar på din sista fråga: nej, det har inget med din rökning att göra. Dock är rökning aldrig bra på något sett. Nikotin är ju ett nervgift vilket utgör ett stor stress för kroppen. och cigaretter innehåller även mycket andra saker som inte är alls bra. Så det är nog bra om du kan tänka dig att fundera över om du verkligen borde fortsätta röka :)

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: