Annons:
Etikettbehandling
Läst 883 ggr
mrsmrs
2013-12-04 21:35

Återfall?

Hej!

Jag tänkte höra lite om det är någon av er här som har någon erfarenhet av återfall i ätstörningar. Alltså att ha blivit frisk och varit stabil ett tag, för att sedan fallit tillbaka. Hur hanterade ni detta? Sökte ni professionell hjälp eller hade ni samlat på er tillräckligt med verktyg från den "första" sjukdomsepisoden att ni klarade er ur återfallet på egen hand?

Har nämligen själv (efter 4 år som helt frisk) kommit in i svindåliga vanor men bestämt mig för att snabbt som attan försöka komma på banan igen och börja äta mer för att inte riskera att behöva söka vård etc.

Tankar/erfarenheter kring detta, någon?

<3

Annons:
sammiiii
2013-12-05 08:42
#1

Jag fick mitt första sjukdomstillfälle när jag var 13 år. Det höll i sig i tre år och sen har jag varit frisk i två. Nu har jag trillat tillbaka igen och jag vet precis vad det beror på. Det beror på att jag börjat träna hårt igen. Skillnaden mot nu och förra gången är att jag vet varför jag blir sjuk, hur jag ska peppa mig själv, det finns hopp, jag har fler personer att vända mig till, jag vågar vara öppen om det och jag är positiv till att prova på olika metoder till att bli frisk. Eftersom att jag känner att jag har kontroll så tycker jag inte att jag behöver någon professionell hjälp. Plus att jag inte vågar göra det eftersom att det kan påverka mina framtidsplaner. Och ätstörningen i sig är inget problem för mig, utan de sjukdomar som följer.. typ depression och självskadebeteende. Men som sagt, jag har mycket stöd nu!

Upp till toppen
Annons: