Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 2585 ggr
Knorran
12/8/13, 1:18 AM

VAD SKA JAG GÖRA?

Jag håller på att få panik, min kompis håller typ på att utveckla anorexia. vad gör jag? snäll hjälp mig.

Annons:
VildaVittra
12/8/13, 1:40 AM
#1

Jag vet inte hur gammal du är, men är du ung kan du vända dig till dina eller hennes föräldrar, skolsköterskan, en lärare osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
12/8/13, 2:10 AM
#2

Berätta för henne att du är orolig för henne och fråga hur hon mår. Ibland är det förstahand ätstörning och ibland andrahand där man helt enkelt mår för dåligt för att ha aptit. 

Säg att om hon vill kan du följa med henne för att prata med nån, typ kurator. 

Och hälsa att ätstörningar oftast slutar i kronisk ledvärk efteråt. Pratat med oändligt med folk som haft ätstörningar och får leva med ledvärk nu i efterhand. 

Och självklart att hon är fin precis som hon är.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Kittekatt]
12/8/13, 4:04 AM
#3

Vänd dig till Frisk & Fri! Det är  föreningen för drabbade, anhöriga och alla andra som på något sätt har behpv av stöd kring sånt. Här är några tips från dem: http://www.friskfri.se/anhorig/

En sak som är jätteviktig som själv är anhörig till en numera frisk person, är att inte pressa på för mycket med tillrättavisningar och hot. Det viktiga är att visa sin oro, visa att man finns där och lyssnar, ställa frågor och så.

Det viktiga är att du ändå vågar "störa" med din oro, för en ätstörd person kommer att försöka få dig att sluta "störa" om sjukdomen redan är igång. Läs tipsen från frisk och fri!

Ett bra tips är att visa din vän hur viktig den personen är, som människa.
Påminn om allt fint som hen har inom sig. En ätstörning drivs ofta av en låg självkänsla. Visa att du är en vän som finns där när din vän behöver prata – men förvänta dig inte att din kompis kommer vilja ha hjälp med sina ätstörningar OM de redan är igång. Då måste du ha styrkan att våga störa och bry dig även om personen avvisar det. Men samtidigt inte hota/skälla osv. Utan vara inkännande och helt enkelt finnas där. Kolla med Frisk och fri vad det finns för konkret hjälp att få (telefonnummer till psykiatrin, var man vänder sig för att få remiss till ätstörningsvård osv, vilka typer av terapi som funkar bra – jag vet att KBT fungerar t.ex.) så att om/när din kompis en dag själv känner att hen vill ha hjälp, så kan du direkt säga "jag hjälper dig gärna att ringa, här är numret" osv. så saker händer.

Ett stort, varmt lycka till. Vad bra att du ber om råd!

[Kittekatt]
12/8/13, 4:07 AM
#4

#2 Jag  tycker dina råd var fina men vill varna för en grej och det är det där du skrev om att man ska hälsa/ hota ang/med ledvärk osv. Läs gärna tipsen från experterna: http://www.friskfri.se/anhorig/

Cahira
12/8/13, 4:54 AM
#5

Absolut, håller med dig. Men att säga att man är orolig och hört att det kan ge värk sen i livet och man inte vill se sin kompis ha ont så är det ju mer oro än hot. :) Men självklart, man vill inte få sin vän att sätta sig i försvarsposition.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SaaraE
12/26/13, 10:48 PM
#6

Jag var i samma sits när jag gick i gymnasiet. Nu var jag även sjuk själv och kände en sådan stor oro att det inte går att beskriva. Till slut vände jag mig till skolans sköterska. Vågade inte gå dit ensam och berätta lite om denna tjej utan tog med mig en kompis. Det kändes bra efteråt och hon utvecklade aldrig anorexi då hon fick hjälp i tid. Ett råd till dig, så att du inte har den bördan på dina axlar!

Hoppas det löser sig så bra det nu kan lösa sig.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: