Annons:
Etikettövrigt
Läst 2129 ggr
Its'me!
12/10/13, 8:29 PM

UNDERVIKTIG

En 14-årig tjej. Jag vill verkligen gå upp i vikt, något bra tips? Jag äter mer men allt lägger sig på magen :$ ! Tips?

Annons:
Lia
12/10/13, 8:32 PM
#1

Jag skulle börja med att ta kontakt med vårdcentralen så de kan skicka dig till en dietist. Du kanske kommer få bättre matscheman då :) Lycka till!

Lell
12/10/13, 8:46 PM
#2

Får jag tipsa om att föra matjournal, dvs skriva ned ALLT du äter och när? Jag har läst om andra som försökt gå upp i vikt och varit bergsäkra på att de äter mer, dock när de skriver ner maten de får i sig märker de att de äter lika mycket mat som innan.
Det betyder självklart inte att så är fallet för dig, men det kan ju vara bra. (:

Och att ta kontakt med vårdcentralen eller liknande är en mycket god idé!

SaaraE
1/2/14, 1:11 PM
#3

Nackdelen med att föra matdagbok om man befinner sig i eller har varit drabbad av ätstörningar är att det triggar igång ännu fler tankar. Matdagbok bör du inte föra förutom i behandlings syfte med stöd. Att göra det ensam påminner mest om att kontrollera hur mycket eller lite man äter. Även om tanken är god, att man ska få se hur lite man äter och därför våga lägga till mer ger det ofta en bieffekt till det sjuka.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[SisselaJ]
1/4/14, 8:20 PM
#4

Träna? Alltså så att du bygger muskler och liknande! muskler väger ju mer och man får en snygg figur om man kombinerar det med en bra kost! :)

Lell
1/5/14, 12:46 AM
#5

#3 Hoppsan, ja självklart har du rätt! Borde ha sagt det.

devour
1/5/14, 8:29 AM
#6

#4 fast man ska kanske inte träna med hennes undervikt?!

Annons:
[SisselaJ]
1/5/14, 11:26 AM
#7

#6 Hm, om hon äter rätt kan det gå bra. men nej det är ju som hon själv känner, om hon klarar av det eller inte. Inga tunga grejer och verkligen inte kondition och kaloriförbränning. Tänkte mest på att eftersom hon inte tycker om att allt sätter sig på magen så om hon går upp i fysisk styrka så kanske hon minskar det problemet. :) 

Men ja som du säger. kanske inte börja trända direkt men en diet som gör henne nöjd från början tror jag skulle sötta henne på vägen.

SaaraE
1/9/14, 12:04 PM
#8

De allmänna rekommendationerna är väl att man inte ska träna när kroppen ligger på undervikt på grund av en ätstörning. Att bygga upp en frisk och fullt välmående kropp som väger för lite är en annan sak:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[SisselaJ]
1/9/14, 12:50 PM
#9

#8 nä det kan jag förstå! :) 

Men om hon lyckas att gå upp i vikt, så har hon ju möjlighet att bygga den så att hon blir nöjd senare. Så att hon inte känner att hon inte vill äta nu, för att hon känner att det sätter sig fel. Bättre att låta det vara så och förändra när man mår bättre då! :)

RobinEH
1/9/14, 3:26 PM
#10

Lider du utav en ätstörning? Har du varit "rädd" för att äta för att det skall lägga sig på magen? Eller har du helt enkelt bara ätit för lite?

#6

Nu har hon ju ingen direkt "grov" undervikt. 2kg till och hennes bmi skulle betraktas som normalt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

devour
1/9/14, 6:32 PM
#11

Hennes BMi ligger på 15. Gränsen föe undervikt ligger på 19. Vet inte hur du räknar.

RobinEH
1/9/14, 6:52 PM
#12

#11 Då förstår jag att du anser det vara problem. TS är 14 år gammal. IsoBMI gäller.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lindb
1/23/14, 1:25 PM
#13

Varken när man är 14 år, eller äldre, kan man bestämma vart man ska lägga på sig vikt. Du är mitt uppe i puberteten just nu, din kropp vill använda energin till lite olika saker som du själv inte kommer förstå! :)

Jag ville lägga på mig vikt på mina ben när jag var 14, vilket inte hände förrän på gymnasiet - oavsett vad jag åt.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: