Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 2753 ggr
Alicereyes
1/13/14, 3:51 PM

Har börjat äta dåligt..

Innan kunde det komma perioder när jag inte åt alls, men det vara i kanske en vecka.. Men nu en månad tillbaka har jag haft extremt svårt att äta.. Det känns i magen som om jag är jätte hungrig, men när jag väl tänker på mat eller ska äta får jag antligen inte ens in det i munnen utan att det ska kännas att jag ska spy.. Men om jag äter lite spyr jag ut det förr eller senare under dagen..
Detta har pågått sen lite innan julen, det har gått minst en dag då jag inte kan äta nått överhuvudtaget.. Äter högst två måltider om dan..
Senaste tiden har ja börjat känna mig svag i kroppen & väldigt väldigt illamående..

kan tillägga att jag har länge haft dåligt självförtroende & har svällt mig med mening innan för att gå ner i vikt..
Vad kan jag göra för att börja äta ordentligt igen?

Annons:
Madde_Warrior
1/13/14, 4:06 PM
#1

Har gått igenom exakt samma sak.. Jag vet dock inte riktigt själv vad som hände när det blev bättre Förutom att jag började prata med kuraton på skolan .. så det nog det enda jag kan rekommendera

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Miliathy
1/13/14, 10:40 PM
#2

När jag har dep. perioder (har bipolär sjukdom) så tappar jag helt aptiten. Och det har inget med min anorexi att göra (det var så redan innan jag fick min ätstörning), utan beror helt på den brutala ångest jag känner under dessa perioder. Jag fixade helt enkelt inte att äta. Allt bara växte i munnen och det kändes liksom meningslöst att äta. Svårt att förklara känslan. Som om man skulle laga jättefin mat och slänga den i soptunnan. Typ så kändes det, slöseri med mat att äta.

Miliathy
1/13/14, 10:41 PM
#3

(Som tur är får jag medicin plus att jag har lärt mig hantera dess perioder på bättre sätt, dvs leva med min sjukdom, så nu klarar jag av att äta under deppiga förhållanden också)

SaaraE
1/19/14, 3:08 PM
#4

Tycker också att du ska vända dig till skolsköterskan alt. kuratorn på din skola. Ta detta problemet på allvar så att det inte bara får rulla på. Sedan så får du tvinga dig till att äta. Alla människor behöver mat, trots att vi inte är hungriga eller sugna på någonting. Din känsla av illamående kan komma just för att du äter dåligt. Kroppen reagerar naturligtvis på att du får i dig för lite genom att vara svagare än vanlig. Du får symtom som att vara extra trött, känna en viss nedstämdhet osv. Att äta efter klockan är en bra ide om du inte känner dig hungrig eller sugen på mat. En människa ska äta 3 huvudmål och gärna två mellanmål per dag, inom viss ätstörningsvård läggs det till ytterligare ett mellis. Alltså är dina två gånger om dagen alldeles för lite. Om du har svårt att få i dig tillräckligt när du äter så välj mat med högre kaloriintag. Sitter du nu och funderar på hur jag tänker när jag föreslår att du ska äta mer och oftare, att det känns omöjligt? Ja då behöver du verkligen söka hjälp för det här. Hoppas det löser sig för dig!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
1/21/14, 2:57 PM
#5

Anförtro dig till någon, berätta att du uppmärksammat just det här. Någon som kan peppa dig.

Jag undrar fortfarande hur man ska göra för att lyckas äta regelbundet och tillräckligt.. Svaret är: det är bara att göra. Planera vad du ska äta och ät det, trots ångest eller spykänslor. Välling och sådant funkar TILLFÄLLIGT rätt bra när man mår illa och inte vill äta fast mat. :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Alicereyes
1/21/14, 3:44 PM
#6

asså det känns som om det blir värre för varje dag som går.. Va (& är fortfarande) extremt hungrig i skolan, men när jag ser mat så vill jag verkligen bara spy på det, asså det växer verkligen som en stor klump i munnen & är omöjlig att svälja… Kunde dricka/äta yoghurt innan men inte ens det funkar längre, dricker knappt längre heller.. Sticker i magen så hungrig jag är, men det går verkligen inte äta :(
Åt högst 5 pasta bitar innan..

Annons:
Lindb
1/21/14, 4:11 PM
#7

Vad tänker du själv att du behöver höra/veta för att lösa problemet?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
1/22/14, 11:14 PM
#8

Ibland så kan det hjälpa att du har någon "över" dig som säger åt dig att det är okej att äta, att äta måste alla göra, även du. Kan du tänka dig att vända dig till skolsköterskan/kuratorn på skolan? Har du kanske någon kompis som kan följa med dig? Någon som vet lite?

Man behöver stöd i det här, det går inte att bära på allt ensam. Speciellt inte om man inte mår bra, får i sig för lite och då blir allmänt påverkad av det lilla matintaget.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: