Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 9615 ggr
SaaraE
1/24/14, 7:18 PM

Ont i magen

I samband när jag äter så får jag fruktansvärda magsmärtor. Vet precis vad det beror på. Antingen har jag ätit för lite innan och magen säger ifrån när äntligen maten når magen, eller så har jag vant den vid att kompensera och reagerar när jag bestämt mig för att behålla maten. Magkatarren ställer också till det.

Att känna smärta i magen är mer regle än undantag vid en ätstörningsproblematik. Den blir lätt uppsvälld - smärta, stopp - smärta, full - smärta. Håll vid direkt kompensation av maten - smärta. Finns tusen anledningar, men till själva frågan.

Hur gör ni för att hantera det här? Någon som känner igen sig?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
1/26/14, 4:53 PM
#1

Ja du. Novalucol för magkatarren, de andra magproblemen är typ bara att härda.. Jag har utvecklat mjölkallergi och IBS från detta mixtrande med maten. 

Det är verkligen som att magen inte längre vet hur den ska hantera mat.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
1/27/14, 2:45 PM
#2

Jag har också blivit allergisk mot laktos på grund av mitt sätt att äta. Äter redan både Novalucol och omeprazol varje dag. Känner mig dock lite små nervös att fortsätta med det eftersom att framförallt novalucol kan ge näringsbrist i ett längre skede och det vill jag inte späda på ännu mer.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

HannaM
2/3/14, 10:46 PM
#3

Jag hade magproblem innan ätstörningen kom igång ordentligt. Det blev lite av en utlösande faktor. I dagsläget har jag medicinering som gör att jag fungerar rätt okej, dvs vågar lämna huset…

Jag äter dimetikon (receptfritt) som faktiskt är samma sak som man ger små barn med kolik fast dom får det i droppform och jag äter kapslar. Dom hjälper till att dela upp stora gasansamlingar till mindre småbubblor som då lättare kan passera genom tarmen. Det gör att en del av uppblåstheten försvinner men framförallt slipper jag få sådär otroligt magknip som jag kunde få innan när det låg en stor gasboll mitt i allt.

Jag äter också inolaxol (receptfritt) som är bulkmedel som används för att jämna ut konsistensen på avföringen. Dvs mjuka upp omdet är för hårt och tjocka till om det är för löst.

Förutom dom två så har jag valt att äta probimage som innehåller mjölksyrebakterier och ska hjälpa till att hålla magen stabilare.

Jag har omeprazol vid behov. Äter dom inte regelbundet eftersom dom i längden kan göra en del skada, känner till en tjej som hade svår b-vitaminbrist pga omeprazol. Dessutom kan dom ge en ökad gasbildning vilket ger mig smärtor.

Annars så har jag fått ägna tid åt att lära känna min mage. Veta vad som fungerar och inte och framförallt känna av när det är en kass dag och äta säker mat då.

SaaraE
2/5/14, 3:20 PM
#4

#3 Tack så jättemycket för dom tipsen. Något jag absolut ska kolla om det kan fungera för mig också!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Miliathy
2/5/14, 10:20 PM
#5

jag har antagligen fått magproblem pga min anorexi, för om jag äter mer än 500 kcal på en gång (som en stor lunch t.ex) så får jag ALLTID jättemagknip ca 15 min / halvtimme efter. har inte varit hos läkaren men min terapist rådde mig att gå och checka det på vårdcentralen. det kan ju hända att min mage krympt eller något.

SaaraE
2/6/14, 3:18 PM
#6

#5 Det är något som är mer en regle än undantag vid anorexi. Din kropp är inte van vid att få i sig och jobba med närningen som man tillför när man försöker bli frisk. Du får ont i magen av att inte äta och du får ont i magen att äta. I nästan alla fall försvinner smärtan med tiden, desto snabbare du fortsätter att äta normalt.

Vårdcentralen kan ju vara bra för att utesluta att du har någon allergi eller andra mag och tarm problem. Så något att rekomendera för att du ska slippa fundera på det och jobba helt emot det friska!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
2/6/14, 4:06 PM
#7

Något tips på vad man kan göra mot magkatarr, förutom att ta medicin? Värme, något speciellt te, vila?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
2/8/14, 2:44 PM
#8

Det jag har fått från vården är: Undvik kaffe, alkohol, för mycket läkemedel då många fräter på magsäcken.

Hemma brukar jag själv se till att inte äta för stark mat, för kryddig eller fet mat kan också öka problemen till magkatarr. Att undvika fet man kan ju vara svårt i en ätströningsbehandling - blir lätt så att man undermedvetet nästan "skyller ifrån sig" på magkatarren och slutar äta fett helt.

Dricka mjölk är något som kan lindra, det lägger sig som en hinna och motar bort den frätande magsyran. Väremkudden är också en sann vän till mig när jag får ont;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: