Annons:
Etikettbehandling
Läst 2056 ggr
SaaraE
1/30/14, 3:41 AM

Förslag Måltidsfördelning

Om du en gång har gått i behandling för din ätstörningsproblematik så har du garanterat även fått lära dig när och hur du ska äta. Här kommer en enkel bas tidsfördelning av måltiderna under en dag.

Det här är något som du kan ta till och äta efter om du känner att du har svårt att veta när du ska äta, om du inte blir hungrig osv. Skalmans "mat och sov klocka" är inte så dum trots allt;)

Frukost 7.00 - 8.00

Mellanmål 10.00

Lunch 12.00 - 13.00

Mellanmål 15.00 - 16.00

Middag 17.00 - 19.00

Kvällsmål 20.00 - 21.00

Om ni har andra tider som ni föredrar så skriv gärna ned dem här i tråden och varför just dom passar er bättre. Ju fler förslag desto bättre! Bra att utbyta tankar med andra i samma sitts!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
1/30/14, 7:25 PM
#1

I behandlingen jag går nu fick vi faktiskt bestämma en exakt tidpunkt för varje måltid, istället för "mellan 12 och 13" då en timme är för lång tidsspann.

Får man äta mellan 12 och 13 skjuter många upp det. Och om man hetsäter är det möjligt att man ser det som att man har en timme på sig att äta. 

Men… Utan en viss tidsmarginal (Kanske 15 minuter?) finns det däremot risk för känslan av "Jaha, nu missade jag tiden med 5 minuter. Nu sket det sig, nu kan jag lika gärna hetsäta."

För mig som kan ha lite sovmorgon passar det bäst med:

Frukost - 10.00

Lunch - 13.00

Mellanmål 15.00

Middag 18.00

Kvällsmål 20.00

Ev. ett till kvällsmål om man är uppe sent.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

punkmusic
2/1/14, 2:43 AM
#2

Följer denna tråd då jag skulle behöva tips!

Lindb
2/1/14, 11:56 AM
#3

#2 Ett bra tips är att bestämma tiderna direkt på morgonen, dvs utifrån när du vaknar. Helst även planera vad du ska äta vid dom tiderna också! 

Är det svårt med allt så kan man börja med att planera och försöka fixa en måltid i taget, t ex frukost, lunch eller middag. :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

punkmusic
2/1/14, 12:57 PM
#4

#Tack, börjar med det på detsamma :)
Jag tycker speciellt att det är svårt att få in alla mat-tillfällen, men det är väl därför detta schema behövs!

Lindb
2/1/14, 3:31 PM
#5

#4 Jag håller med.. Och i början känns det som att man äter hela tiden, det värsta är ju att behöva äta när man inte ens är hungrig. Det har jag rätt svårt för annars, därför är tiderna bra att hålla sig till. :)

Efter ett tag kommer förbränningen igång, och man blir hungrig inför alla måltider!

Behöver du tips på ångesthantering samtidigt finns det en pågående tråd HÄR, kom gärna med egna tips som vi andra kan använda oss av :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
2/5/14, 3:09 PM
#6

Innan du själv skapar ett matschema kan det vara bra att du tar hjälp av någon för att mängden ska bli rätt, speciellt om du har ett problem med att hålla upp mängden mat.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
punkmusic
2/5/14, 8:16 PM
#7

#6 Hur gör jag då? Kontaktar vc? Saken är den att jag vet inte om jag är redo att blotta mina problem för sjukvården, finns det andra alternativ eller anses vc vara bra i detta läga? (Alla vårdcentraler är inte den samma men överlag)

Lindb
2/6/14, 4:00 PM
#8

#7 Det brukar finnas dietist på ungdomsmottagningen i varje stad, kolla upp det istället :) Annars har jag ett dokument med matmängder här på datorn som kommer från ätstörningsenheten!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

punkmusic
2/6/14, 9:52 PM
#9

#8 Okej då ska ringa dem :) 
Tar gärna del av det dokumentet!
Men är väl bäst att jag ringer dom också

SaaraE
2/8/14, 2:39 PM
#10

Istället för att lägga ut dokumentet föreslår jag att ni skickar det mellan er istället. Något som jag fått lära mig längs vägen är att exakta matmängder och tabeller inte riktigt fungerar i allas händer. Det är nog främst det som gör att du inte får sådana papper fören du ingår i någon form av behandling!

Hoppas det går bra för dig:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
2/8/14, 5:27 PM
#11

#10 Exakt, jag tänkte något sådant också. Det är därför jag inte lagt ut det, ville se vad du tyckte.

Jag kan bara återge lite kort att en måltid med tallriksmodellen består ungefär av: 3 medelstora potatisar, 2 st pannbiffar, 1/2 dl sås och valfri sallad.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

punkmusic
2/9/14, 8:07 PM
#12

#10 Ja okej då förstår jag, det har du helt rätt i!

SaaraE
2/9/14, 9:45 PM
#13

#11 Vad bra:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
2/9/14, 10:22 PM
#14

#12 Hur har det gått för dig nu? :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: