Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1901 ggr
Atropa
2/1/14, 5:16 PM

ångest över att känna sig mätt

tjena!

detta är faktiskt första gången jag talar öppet om mina besvär, så here it goes!

Jag har ätstörningar, jag svälter mig själv. jag får ångest över att äta när jag svält under en lång period. jag är såpass bra att jag inte spyr. det hade jag aldrig klart eftersom jag knappt har kräkreflexer :D detta är såklart inget jag vill, eftersom jag tränar mycket och vill ha en sund livsstil. hur tusan får jag detta att gå över? är det bara en fas? är ju inte missnöjd med mig eller nåt så fattar inte varför detta inträffat. sjukt irriterande!

Mvh

Atropa

Annons:
Lindb
2/1/14, 5:33 PM
#1

Hey! Välkommen till gemenskapen ;) Alltid lika stort när man talar ut.

I en del fall handlar det inte om ett missnöje med kroppen, missnöjet utvecklas ibland utifrån ätstörningen i och med att kroppen och hjärnan förändras av svält.

Det kan handla om ett sätt att hantera ångest/känslor på. För att kunna sluta med beteendet måste du nog förstå varför du gör det. Något speciellt i ditt liv som har hänt, stress från skolan, vänner, föräldrar, jobb, tidigare dåliga erfarenheter från något? Det behöver inte vara något alltför dramatiskt egentligen. Vad som helst kan trigga behovet av att "få ordning" på andra saker i sitt liv via maten.

Skriv ner vad du känner precis i den stunden då du väljer att inte äta. Vad är det som får dig att ta beslutet om att hoppa över maten?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Josse5233
2/5/14, 2:59 PM
#2

Hej! Jag har själv nyligen insett att det är någon slags ätstörning jag lider av. Jag får extremt dåligt samvete när jag äter och mår illa när jag ser mat. Dock så spyr jag inte då jag tycker att det är läskigt. "Spyfobi" kanske det kallas? :) Jag tycker också att det är irreterande då jag är löpare och vegetarian sedan en tid tillbaka, jag har alltid sett till att äta ordentligt och äta rätt samt träna lagom. När man tränar mycket så behöver man ju mycket energi och näring, något som jag inte får i mig. :/

Hoppas att det blir bättre, om du vill prata är det bara att höra av sig. :)

Kram! ❤️🌺

Ha en trevlig dag! 

Upp till toppen
Annons: