Annons:
Etikettbehandling
Läst 5441 ggr
notthejello
2/10/14, 11:33 AM

Mirtazapin - Viktökning

Kom precis hem från läkaren med nya sömnpiller, Mirtazapin. Läste på om dem och såg att ökad aptit och ökad vikt är en vanlig biverkning. Flera personer har upplevt ökat sötsug eller tom hetsätning, 10-20kg viktökning var inte heller ovanligt.

Jag får självklart panik, varför har läkaren gett mig dem här pillrerna, vad försöker han med egentligen? Kommer inte äta dessa, ska ta mig mod och ringa min psykolog och be honom fixa mig en ny tid med läkaren.

Har ni någon erfarenhet av Mirtazapin, vad hände, gick du upp i vikt, fungerade dem?

Oh no, not the Jello!

Annons:
SaaraE
2/10/14, 1:38 PM
#1

Det är faktiskt ganska vanligt med viktökning som biverkning på läkemedel "från psykiatrins sida" - sömnpiller, ångestdämpande och antidepp. Vill säga att även om du byter kan du med stor sannolighet få en annan med samma biverkning.

Svar Ja, det finns självklart dom som går upp i vikt men stirra dig inte blind på biverkningarna (ibland önskade man att dom inte fanns att fördjupa sig i).

I samband med att jag blev orolig för just det du skriver om fick jag höra en rätt bra kommentar av en av mina behandlare. Hon sa att det väldigt sällan drabbade ätstörningspatienter eftersom att vi har större koll på matintaget än andra. Jag har inte anorexi, så det är inte så simpelt att jag alltid går hungrig och därför kan stå emot ett ökat sug vid medicinering. Men tydligen ska det även vara så för bulimiker med förklaringen till att vi ställer och styr så mycket kring maten att påverkan från ett läkemedel kommer ganska långt ned på listan av anledningar till att pendla i vikt.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
2/11/14, 7:28 PM
#2

Jag har testat mirtazapin i några månader för ett par år sedan. Min aptit ökade och bulimin blev därför värre. Därför gick jag också upp i vikt, men det var ju en direkt reaktion på att jag åt/hetsåt mer. Jag pratade med min läkare om det, att det inte var en lämplig medicin för mig som redan hade problem med hetsätning och dylikt. Alla läkare sedan dess har hållit med om att det var olägligt att fortsätta med den medicinen pga biverkningen jag fick.

Men du kanske inte får en sådan biverkning. Antingen testar du den, och ser vad som händer! Så att du faktiskt har underlag till dina invändningar mot medicinen. Eller så ringer du och berättar varför du inte ens vill börja med den :) Det finns alternativ som INTE ger aptitökning som biverkan och som inte heller är medicinskt beroende!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

litenvovve
2/18/14, 4:51 PM
#3

Jag själv har aldrig gått upp i vikt av någon medicin… Jag tror mycket att det vlir vad man gör det till. Äter man rätt och nyttigt o inte faller för hetsätning/ överätning finns det inte heller någor skäl att oroa sig.

Lindb
2/18/14, 4:55 PM
#4

#3 Ja, för normala människor utan ätstörning är det ju egentligen inget att oroa sig över.. Och har man en ätstörning så äter man inte "rätt och nyttigt" utan att falla för hetsätning/överätning.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

litenvovve
2/19/14, 12:47 PM
#5

#4, vet inte vems perspektiv du talar ur men finns en hel del människor som inte faller för hetsätning. Jag har anorexia (och självklart många andra med olika diagnoser) faller inte för hetsätning. Det är väldigt individuellt. Så JO det finns många personer med ätstörning dom äter rätt och nyttigt men kanske för lite.

SaaraE
2/20/14, 2:41 PM
#6

Jag håller med på ditt spår "litenvovve". Det är faktiskt många som inte har en ätstörning som ökar i vikt av mediciner medan många med en ätstörningsproblematik klarar sig undan det just för att den som är sjuk kontrollerar maten på ett annat sätt.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
litenvovve
2/20/14, 9:17 PM
#7

#6, tack! Någon som förstår :)

SaaraE
2/20/14, 11:25 PM
#8

:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Splatter
2/21/14, 7:30 PM
#9

Min psykiater skrev ut Mirtazapin till mig mot ångest och depression, samt mot sömnsvårigheter och för ökad aptit/viktökning. 
Det har haft en viss effekt mot deppigheten och sömnen, men på 8 veckor har jag tappat 1 kg till (totalt 7 kg från min normalvikt som är låg från början). Så det behöver absolut inte påverka vikten för det gör det inte för alla. Lycka till med sömnen!

SaaraE
2/28/14, 10:25 PM
#10

#9 precis vad jag menade:)

Hur går det för dig? Har du testat medicinen?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Splatter
3/1/14, 7:42 AM
#11

#10 Jo, jag är inne på 9 veckor på Mirtazapin nu så. :P
Har egentligen ingen ätstörning, utan har bara svårt att känna hunger pga nedstämdhet. Har dock tappat 0,5 kg till sen viktkontrollen innan. :/

SaaraE
3/1/14, 8:56 AM
#12

Okej! Bra erfarenhet som du delade med dig av här ändå, så andra får se att det inte alltid leder till viktökning.

Hoppas din viktnedgång vänder för det där verkar skit tufft också:/

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: