Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1345 ggr
chokladgumman
2/11/14, 5:54 PM

underviktig

Hej allihopa. Jag har inte nån ätstörning men jag är underviktig. Jag är tolv år och väger 30 kg. Om jag inte gått upp något till nästa månad kanske jag måste sluta träna litet. Jag tränar 5 gånger i veckan varav 3 är simning 1 basket och 1 tennis. Jag vill absolut inte sluta träna! Jag försöker att äta mycket men ibland går det inte. Har nån något tips för att jag ska kunna gå upp i vikt?

Annons:
blondie4you
2/11/14, 6:00 PM
#1

Hej! I år fyller jag tolv och jag väger 38 kg, men det är en normal vikt för mig och min längd. Hur lång är du? Om du är kort så kanske 30 kg är en bra vikt. Men kom ihåg att alla väger olika och vissa har helt enkelt svårt för att gå upp/ner i vikt. Det jämnar nog ut sig ska du se! :)

fsigge
2/11/14, 6:01 PM
#2

Jag tycker att så länge du mår bra och är pigg så har du ingen anledning att sluta träna, Vikten är bara en siffra. Jag tycker inte att du borde försöka gå upp i vikt om du inte känner dig svag och trött. Sedan beror det ju mycket också på hur mycket man väger.

Frida

[Yllhilda]
2/11/14, 6:12 PM
#3

Som de andra säger, mår du bra ska det inte vara några problem. Vissa som är glutenintoleranta har svårt att gå upp i vikt, men då brukar man må dåligt också. Är det någon som säger att du måste gå upp i vikt?

SaaraE
2/13/14, 4:07 PM
#4

Ibland handlar det inte om exakta kilon och längden där till. BMI som räknar ut normalvikt/ under eller övervikt är inte något att stirra sig blind på eftersom att vi är olika byggda.

Tycker att du ska kolla upp det om du känner dig matt trött osv. För då påverkas ju kroppen av den låga vikten. Men det finns dom som rakt på sak kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och det kan vara minst lika jobbigt som att vara stor och behöva gå ned i vikt.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

litenvovve
2/18/14, 4:44 PM
#5

Jag vägde oxå 30 kg när jag var 12. Sålänge man mår BRA så tycker jag de kan va. Man växer när man är tolv år så du behöver nog inte oroa dig för att inte gå upp i vikt sen.

chokladgumman
2/28/14, 3:39 PM
#6

#1 jag är 150 ungefär

Annons:
chokladgumman
2/28/14, 3:40 PM
#7

#3 skolsköterskan säger det

[Yllhilda]
3/4/14, 9:04 PM
#8

#7 Skolsköterskor har inte alltid rätt. Så även om hon tycker du ska gå upp i vikt betyder inte det att du skulle må bra av det. Vi är alla olika och fungerar på olika sätt. Prata med dina föräldrar om du känner att det kan vara bra.🙂

Rebornbabyn
3/6/14, 4:19 PM
#9

*borttaget*

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[Yllhilda]
3/6/14, 4:51 PM
#10

#9 Vad berodde det på?

monstermash
3/15/14, 12:22 AM
#11

Hur mycket äter du, alltså hur många mål per dag och hur mycket åt gången?

Du säger att du försöker, men ibland går det inte. Vad är det som tar emot? Ångest? Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar om problematiken, kanske kan dem räkna ut hur mycket kalorier du förbrukar på träningen och hur mycket du bör äta. Trixet med att gå upp i vikt är att du måste äta mer kalorier än vad du förbrukar. Du ska absolut inte börja räkna kalorierna ensam, så om inte dina vårdnadshavare vill hjälpa dig med det så skippa det helt!

Upp till toppen
Annons: