Annons:
Etikettbehandling
Läst 3524 ggr
punkmusic
2014-02-22 17:52

Dietist eller annan hjälp?

Jag har nu insett att jag måste prata och få hjälp med min relation till mat samt min egen kropps uppfattning.

Är en dietist rätt att vända sig till eller borde jag kontakta en annan yrkesgrupp, som kanske en kbt psykolog?

Då det inte endast är maten som är problemet utan även min uppfattning och självkänsla, men som jag känner det är maten den "allvarligaste" punkten just nu.

Annons:
Indriz
2014-02-22 17:58
#1

Jag skulle ringa till din vårdcentral om jag var du. De har kuratorer och dietister så du kan få prata med båda och. Dessutom kan du ju ta ett högkostnadskort där och gå hur många gånger som helst under året och aldrig betala med än 1100kr. (När du har nått den summan blir et alltså gratis om du har ett högkostnadskort - går att be om på vårdcentralen)

Glöm inte att du kan byta kurator om den första inte passa dig!

Hoppas verkligen att det hjälper och lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

litenvovve
2014-02-22 18:03
#2

Capio anorexi center tar emot egenremisser från patienter Www.capioanorexicenter.se. alla mef nån sorts ätstörning eller misstänkt ätstörning är välkomna. De hjälper även till med dålig självkänsla.

punkmusic
2014-02-22 19:12
#3

#1 tack så mycket, ska ringa till min vc på måndag och boka en tid med min läkare (antar jag?).

#2 Ja, saken är den att jag vet inte om jag är redo att sätta någon stämpel på mina problem, men det kanske är dags… Nu är jag vaknat upp såhär pass mycket, jobbigt att inse det bara. Ska kolla upp sidan, tack :)

Indriz
2014-02-22 23:02
#4

#3 När du ringer så kan du förklara vem du vill prata med så borde du kunna få se en kurator/dietist direkt. Istället för att gå en omväg kring det med läkare och så.

Börja smått och jobba dig framåt, oavsett hur långsamt det går, kom ihåg att du verkligen går i rätt riktning. Lycka till med allting!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

SaaraE
2014-02-28 22:51
#5

Hur gick det med samtalet?

Jag tänker att även om inte läkaren är någon man har en fortsatt vårdane kontakt med så som en samtalskontakt är men kroppens status kan ibland behöva kollas upp vid en ätstörning och där kommer ju läkarens roll in i bilden.

Känner du att vårdcentralen inte räcker eller att du helt enkelt inte går ihop med någon där osv. Så kan du alltid kontakta psykiatrins öppenvårds mottagningar. Dem har kompetens att hjälpa dig med båda delarna.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-03-04 02:47
#6

Jag kontaktade dietist i Nyköping men man behöver en remiss och de verkande inte förstå varför jag ska dit, men jag kanske inte formulerade mig så bra heller… Har ett nummer till äs kliniken i Nyköping också, ringde en gång men de hade inte öppettid då. Nu börjar jag backa ur lite men vet att det är fel då jag bara faller i vikt och nu är nere på ca 47kg men själva ordet "ätstörning" är så jobbigt att "beblanda" sig med tycker jag :/

Annons:
Indriz
2014-03-04 11:58
#7

Strunta i ordets betydelse och tänk bara på din hälsa! En ätstörning är en sjukdom, så om det hjälper, tänk på det som att du har ett virus i din kropp som hindrar dig från att bli stark och frisk.

Det är verkligen ingenting att skämmas över, även om det ibland kan kännas så. Prata med en läkare/dietist och tänk hela tiden på det där dumma viruset innuti dig, som ni tillsammans ska få ut ur din kropp!

Och oavsett vad du väljer att göra - fortsätt att skriva här så att du kan få hjälp av andra som varit med om samma sak.

Skickar kramar din väg och hoppas du mår bra nog att fortsätta fighten!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

SaaraE
2014-03-04 12:20
#8

För mig har det alltid kallats för "lite problem med maten". Att andra vill kalla det för ätstörning, både i vården och i ens bekantskapskrets kan man inte påverka. Försök och släpp det som #7 säger.

Tror ätstörningsenheten är bättre att kontakta. Dom är mer insatta i just den problematiken.

Hoppas du får en tid snart. Kämpa på!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-03-04 13:48
#9

#7 åå jätte bra det med virus :) jag ska verkligen börja använda det istället, ja tack så himla mycket kram. #8 Ja okej då ska jag ringa dom när jag får tid, ska dock utomlands nu men efter det ska jag ta tag i det Jag uppdaterar här och tack för stödet!

SaaraE
2014-03-08 13:15
#10

Ha en härlig tripp utanför Sveriges gränser:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-03-14 09:52
#11

#10 Jag åker hem imorgon, det har varit riktigt härligt tack. ________________________ Jag ringde till kliniken innan jag åkte iväg, samma dag. Det var ganska så jobbigt och det sa jag till sköterskan jag pratade med men hon sa att det inte var någon fara då flera känner så. Jag ska boka en tid tidigast på måndag då jag som sagt är utomlands nu, känns väl bra nu men får se hur det känns när jag kommer hem till Sverige igen, finns en risk att jag vill backa ur. Men det är bara att tänka som att det inte går då jag ska boka en tid :)

SaaraE
2014-03-14 13:39
#12

Ge det en chans. Testa! Gå dit ett par gånger och framförallt, våga gå dit första gången. Det värsta som kan hända är att du efter ett par gånger slutar gå dit. Låter kanske lite dumt att skriva så men ofta kan våra valmöjligheter skapa en trygghet, man liksom förstår inom sig att det här är mitt eget beslut.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-03-16 07:57
#13

Ja det har du rätt i :) Jag är bånu hemkommen och som jag visste skulle det förvärras på en gång, jag har inte ens varit hemma ett dygn. Ställde mig på vågen och vägde 50.7 Jag vet att det kanske kan ligga kvar från den 11h flygresan men jag har sån panik just nu, är så himla besviken på mig själv. Känner mig … Ofräsch och vet inte hur jag ska hantera det

Annons:
SaaraE
2014-03-16 23:25
#14

Tänk att ett par siffror inte borde kunna styra din vardag? En siffra hit eller dit påverkar inte utseendet, inte kroppens funktioner eller andras syn av dig. Det är bara siffror på en våg som förstoras upp i huvudet av ätstörningen!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-03-28 21:39
#15

Så! Nu har jag varit på mitt första besök på ätstörningskliniken.
Jag var hos en kvinnlig sjuksköterska som berättade om arbetsplatsen och sedan om vilka komplikationer som kan uppstå vid en ätstörning och näringsbrist, det visar sig att jag har väldigt många av de tecknen…
Sedan pratade vi om varför jag trodde det hade uppkommit och om min barndom och tidigare år, samt om vad jag har för matvanor och hur jag brukar äta. 

Till sist tipsade hon mig om boken matlust och vi bokade in ett till möte. Sjuksköterskan var trevlig och kanske en aning försiktig… Jag vet inte riktigt vad jag fick ut av det, men det var också bara första mötet så det kanske mest är att det görs en bakgrundskoll för att kunna gå vidare med mina problem på senare möten? Och tyckte det var lite konstigt att hon inte sa något om vad hon tyckte om mig gällande diagnos, men det kanske kommer nästa gång när hon har kunnat sammanställa denna gång? 

Hon sa också att de jobbar med en dietist som finns på sjukhuset som man kan få gå till, så jag ska fråga nästa gång om jag möjligtvis kan få boka ett möte där… Fick också ett förslag på hur man ska äta med kolhydrater 2500 per dag osv osv men känner inte riktigt att jag är där än, och jag hade förväntat mig ett personligt matschema?

Förlåt för alla frågor hoppas ni orkar läsa :)

Indriz
2014-03-29 08:42
#16

Hej!

Gud vad bra att du gick dit!

Jag tror att de är så pass vana med människor som lider av ätstörningar att de vet att ett lugnt och inte för djupgående första möte är att föredra. Jag tror nämligen att nästintill alla, som tar det steget som du gjorde, är nervösa och rädda för att öppna upp sig och ens erkänna för sig själva att man har en ätstörning. Det är ju något många av oss håller väldigt privat. Så förmodligen är det en mjukstart för att du verkligen ska stanna :)

Du får helt enkelt börja lite smått. Läsa den där boken som de rekommenderade till exempel.
Pratar du sen med dietisten, vilket jag absolut rekommenderar, så brukar de gå in rättså djupt på just hur du äter, när du äter och varför etc. Och därefter brukar de skapa ett personligt matschema som du nämnde :)

Du borde vara så jäkla stolt över dig själv just nu! Blir så glad när det går framåt för andra i det här eländet med det dumma monstret ätstörning.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

punkmusic
2014-03-29 13:07
#17

#16 Tack så jätte mycket, ja det är lite velande fram och tillbaka fortfarande även fast att jag var där  igår men jag är nu  bestämd på att ge det en till chans i alla fall för att se hur det utvecklar sig!

Okej då ska jag låna boken på ett bibliotek på måndag :)

SaaraE
2014-04-08 13:32
#18

Måste också kommentera nu när jag följt dig med svar ett tag;) Så himla starkt av dig att du vågade gå dit! Verkligen bra gjort! Som ovan skriver, det är nog nervöst för dem flesta och svårt att veta vad man ska förvänta sig när man inte testat det innan.

Ibland är dom försiktiga med att ge ut exakta matschemat, mått på mat osv för att inte förvärra situationen och tankarna kring exakta siffror.

Om du själv vill komma igång så kan du skriva ned vad det är som är jobbigt, ta en sak i taget och utmana dig själv i just det problemet. Det här är något som du senare kan ta med dig till ätstörningsenheten och prata kring. Du kan hamna i tankar och situationer som du aldrig upplevt utan att verkligen testa att gå emot det, inte bara säga att det är jobbigt.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

punkmusic
2014-04-08 15:04
#19

#18 Haha jaa tack! Okej då ska jag försöka börja med det :) 
Ska dit imorgon igen och tycker att jag börjar må psykist värre då det känns som om jag har gått upp i vikt och framöallt i FETT men ska ta upp det och dietist hjälp med henne imorgon så får vi se vad hon säger!

Tack för ert stöd, betyder mycket :)

Upp till toppen
Annons: