Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1216 ggr
devour
2014-02-26 18:04

Att ta sig ur det..

Jag försöker, med stöd av sambo, äta mig fri från min matfobi. Det var i lördags morse som jag bröt ihop för att jag är så leds på bristande ork, all ångest och det icke existerande liv jag har i ätstörningens liv. Jag tappar lätt motivationen. Att minnas varför det är så viktigt att äta. Vad som kommer när man tagit sig förbi det jävligaste. Kommer på mig själv att vilja bli frisk, utan att behöva äta vilket gör mig så ledsen :( Hur lång tid? tar det innan det successivt vänder och blir enklare? Vilka fällor på vägen ska man se upp för? Ätstörningens vilja förväxlas lätt med ens egna då den är så övertygande. När förhandlar man inte med sin ätstörning? När är trygg mat ok och när ska man byta ut den? Min frukost är jag rädd att byta ut, hur länge är deto k att köra på den innan man bör byta ut den? Är det viktigt att äta upp de mat man tar? Är rädd att om man kastar så matas ätstörningen.. När ska man börja träna att äta ute? Försökte idag men fick bara ångest av menyn som museets restaurang hade och ville inte. Känner mig misslyckad. Vilket är bäst. En veckomeny eller att planera en dag i taget? Harn og 900 frågor till men nu tog det stopp…förutom: går det att bli fri själv, utan professionell hjälp?

Annons:
SaaraE
2014-02-28 22:46
#1

Det går att bli frisk på egen hand, absolut och jag vill inte dra ned dig i tankarna att det inte kommer fungera. Men ibland beöver man hjälp. Du verkar ha så mycket tankar och funderingar som du kan få svar på av personer som verkligen ve vad dom pratar om. Är det ett för stort steg för dig att våga be om hjälp? Där tänker jag i så fall att du ska börja.

Hur långt tid det tar att bli av med tankarna är väldigt olika, finns ingen gräns som är satt - för den måste du sätta själv. När du bestämmer dig för att det ska ske en förändring så blir det så - med eller utan hjälp utifrån.

Onödiga utmaningar som du redan känner att du inte klarar tycker inte jag att du ska ge dig på. Det kan ju rakt på sak sänka dig mer om du gång på gång misslyckas.

Ett bra tips kan vara att du sätter dig ned med penna och papper, skriver ned vad du tycker är jobbigt kring matsituationer. Exempel: Vilken mat är jobbig, vart är det jobbigt att äta, vem är det jobbigt att äta med, är det tufft att handla hem maten? osv. Sedan tar du en sak i taget på listan, tänker på hur du kan utmana dig själv i att övervinna ätstörningens talan i huvudet. Det här kan vara ett sätt att hjälpa dig själv och nå framgång, att inte hela tiden få slängt framför sig att man inte fungerar som alla andra. Du kan bli frisk och få ett normalt ätbeteende igen! Kämpa!<3

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: