Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 2743 ggr
SaaraE
2014-03-06 16:13

Reklam för laxermedel

På sista tiden har det dykt upp ett flertalet reklamer om laxermedel på tv. Jag tycker verkligen att det här är fel. Även om reklam ska framstå som något bra, som ger befolkningen en chans till att veta att preparaten finns så måste det väl finnas någon gräns.

Vem vet inte att det finns medle mot förstoppning på apoteket, om man nu lider av dessa problem. Skammen kan vara hög och därför vill man inte vända sig till en läkare med problemen. Men gå in på ett apotek och fråga, det måste man ändå göra för att finna dessa läkemedel. Gör inte reklamen mer skada än nytta?

Hur många yngre tjejer och killar med för den delen ser inte denna reklam och får en "snilleblixt", det kanske jag borde testa för att gå ned i vikt. Det har jag hört att folk med ätstörning tar, laxermedel.

Det här är ett växande problem som knappast bromsas upp med hjälp av all reklam för de olika läkemedlen. Är jag helt ute och cyklar med dessa åsikter?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
devour
2014-03-06 18:21
#1

Jag tycker att reklamen är bra då det nog ligger så mycket skam i detta och det är bra att det avdramatiseras .

SaaraE
2014-03-08 13:13
#2

Förstår hur du menar men det ger samtidigt konsekvenser till många som missbrukar dessa läkemedel eller ännu värre, alla dom som kommer på iden att testa genom deras reklamer.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

devour
2014-03-08 15:45
#3

Man kan inte skydda alla. Allt missbrukas. Ska vi föebjuda socker reklam också för sockerjunkies? Eller ta bort reklam för bröd för bilimiker som hetsäter? Skippa kroppar på tvn för de som jämför sig med andra? Jag har själv peoblem med laxermedel men tycker att reklamen är bra.

litenvovve
2014-03-10 13:40
#4

#3, exakt vad jag tänkte skriva!

sudniF
2014-03-11 10:40
#5

Förstår din tanke och det ligger säkert en del i det. MEn jag håller med dom som skriver att det ju inte går att förbjuda allt, som godis, glassreklam osv

Eller alkohol tex. 

Fast hur är det med tobak? har inte koll på om det är förbjudet i reklam eller inte?

För min del när det kommer till laxermedel så var det som gjorde att jag trillade dit att det började gå att beställa från apoteket och få hem i brevlådan. Hade inte det varit möjligt hade jag inte köpt.

ÄCKELVARNING läs inte vidare om du är känslig ;)

Senaste djupdykningen för mig (som bröts innan jul) fuckade upp min mage rejält och mina tarmar. Fick göra ett extremt skämmigt besök på akuten efter att tarmarna börjat tryckas ut när jag blev jätte jätte förstoppad av att komma igång att äta igen.

Jag antar att mitt tidigare missbruk av laxermedel ställt till det rejält, det inklusive svälten då, min mage och tarmar funkar fortfarande inte som dom ska och jag önskar verkligen att jag aldrig hade börjat mixtra med laxermedel.

SaaraE
2014-03-14 01:02
#6

Det sista du skrev är så stark av dig att du vågar lämna ut och SÅ HIMLA viktigt! Det är sådant som kan hända. Förstår däremot hur ni tänker angående att det inte går att skydda folk från allt i världen. Men jag står ändå fast vid att jag tycker viss reklam är dåligt gjord.

Det finns faktiskt en, för microlax. Den tycker jag är rätt så bra för där lägger dom in att det är för tillfällig förstoppning. Det kanske inte får någon instyrd ätstörd att ändra på sig men den bidrar ändå med en tanke som kan hänga med en.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Atropa
2014-03-14 11:00
#7

det är dåligt med laxermedelsreklam eftersom då får man tillgång till vad namnet på laxermedlet heter och kan därför beställa hem det via apotekets hemsida. detta gör så att många slipper gå till apoteket med skammen att behöva fråga personalen om preparatet vilket bidrar till fler utsatta har möjlighet att komma åt läkemedlet.

Upp till toppen
Annons: