Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 989 ggr
Atropa
3/15/14, 11:30 AM

Angående min ätstörning

Hej allihop! Jag har ätstörning och svälter mig i omgångar, äter max 800 kcal om dagen osv. Min mens har sedan länge sedan försvunnit och eftersom jag ska sätta i spiral måste jag få den. men till problemet då - jag har varit hos läkaren och tagit prover osv för dom vill vets varför mensen försvunnit. Jag vet inte om jag ska säga att det är på grund utav ätatörningar. Vad blir det för konsekvenser? Hur ser man på ätstörningar till en 20 åring som inte bor med mor och far? Kommer jag få gå på möten? Ah ni fattar mina frågor.. Tacksam för svar 💕

Annons:
devour
3/15/14, 3:20 PM
#1

Hur utomstående ser på det är svårt att svara på. Beror väl på deras kunskap om ämnet. De kan ju rekommendera dig en massa saker, men inte mer än så, tyvärr.

SaaraE
3/16/14, 11:33 PM
#2

Du kommer förmodligen erbjudas hjälp, det är deras skyldighet. Tycker du ska berätta som det är, även om du inte vill ha hjälp för det senare. Det är ändå viktigt att läkarna får veta svaret så att du inte åker på ännu mera provtagningar och test behandlingar för att mensen ska komma tillbaka. Det är ingen som kan tvångsinlägga en bara så där, om det nu inte är fara för livet men då ska det krävas en hel del. Tvingad helt lär du inte bli men du kanske får råd om hur du ska bli bättre.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Artax
3/17/14, 9:49 PM
#3

Enligt mina erfarenheter, vilket många kanske skulle tycka är fel… men jag tycker inte vården gör ett dryft för att hjälpa en. Been where u are. Jag har spiral, hade inte mens när den sattes in för det behövs inte! Jag hade dock gått på cerazette innan och den tog bort min mens och den kom sen inte tillbaka efteråt. När jag satte in spiral gjorde jag det "privat", alltså inte sjukhus utan en mottagning "bredvid" sjukhuset som blivit inköpt i min kommun. De var sjukt bra och tycker om min barnmorska. Om du inte vill ta upp dina problem så gör inte det. Bara för att du har problem med maten ska du inte bli nekad en spiral så strunta i att berätta något. Säg att du precis haft mens för de kan ändå inte se det, de bara mäter hur lång din livmoder är. Är den under 6 cm så får du inte spiral men de allra flesta har någonstans mellan 7-9 cm. Jag själv hade 7, trots ätstörningar och att jag inte haft mens, så det har inget med det att göra. Vissa tycker livmodern är mer "uttänjd" efter mens, men det behöver den inte vara heller. Jag fick tillbaka mensen med spiralen och jag tycker spiral var sjukt bra val för mig, så go for it! Testa, så skönt utan hormoner och piller - om det är kopparspiral du valt vill säga!

SaaraE
3/19/14, 4:31 PM
#4

Det jag menar är att mensen kommer inte tillbaka med hjälp av en spiral om det är på grund av ätstörningen som den är borta just nu.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: