Annons:
Etikettövrigt
Läst 886 ggr
SaaraE
2014-03-17 13:17

Dela med dig av dina framsteg

Kanske kan en tråd om ens egna framsteg, små som stora peppa andra till att våga prova de också? Dela med dig av framsteg som du gjort i vardagen, med maten eller under pågående behandling.

Vi vet alla att små, små steg tas för att bli frisk från en ätstörning. Inget framsteg är för litet för att platsa in här!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Atropa
2014-03-17 20:01
#1

Idag åt jag kvällsmat helt på egen hand, ingen bad mig ens att äta den ! Detta är ett framsteg då min sambo tvingar i mig mat annars

Kourtney
2014-03-17 21:35
#2

I förra veckan klarade jag av att äta en normalportion med pasta! Jag var i dagvården och trots att jag gått där i snart ett års tid har jag aldrig lyckats äta pastan tidigare. Men nu äntligen fixade jag det! Var så otroligt härligt efteråt. Alla som visste hur kämpigt det var - både personal och patienter - var glada över att jag fixat det. Så mitt i allt beröm glömde jag nästan bort ångesten, istället var jag bara stolt över vad jag faktiskt klarat av.

SaaraE
2014-03-19 15:51
#3

Vilken känsla, att glädjas över det friska:) Ska jag med rota fram något framsteg så är det nog att jag under denna dag haft kylen full av mat, utan att äta upp den. Min mat är inlåst i vanliga fall men nu hade jag handlat och det blev liggandes i kylen. Lite små nöjd att jag inte fått suget av att hetsäta :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Atropa
2014-03-19 17:31
#4

#3 mycket bra jobbat!!👍

SaaraE
2014-03-20 15:32
#5

Tack:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
2014-03-21 16:50
#6

Jag har börjat äta många "förbjudna" livsmedel enligt behandlingens regler. Varje kväll kryssar jag av alla livsmedel, och känner mig så stolt varje gång jag har lyckats!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
SaaraE
2014-03-22 15:11
#7

#6 Stark gjort av dig! Är det bra att utgå efter en sådan där lista? Något fler borde testa tänker jag:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
2014-03-24 23:51
#8

Det är faktiskt sjukt smart! Vi fick i uppgift att gå till affären, och skriva ner alla livsmedel som känns svåra eller känsliga av någon anledning. Sedan gick jag hem, och kategoriserade dessa livsmedel efter 3 grupper. Mycket svårt - svårt - mindre svårt. Man börjar med listan som är mindre svår, testar allting vid olika situationer. Sedan jobbar man sig vidare!

Jag kan verkligen rekommendera det, för min del har jag fått lov att testa vissa grejer under "kontrollerade former". Dvs att jag fått välja ett tillfälle då jag inte är sårbar för hets. Då jag ätit bra under dagen, har sällskap, och saker att göra för att komma på andra tankar.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
2014-03-26 00:05
#9

Vilket bra system! Det där tror jag att jag ska testa till en viss gräns iaf, så här själv mellan mina rena ätstörningsbehandlingar.

Ännu ett framsteg var att jag åt jordgubbar igår. Jag har ett kenpigt tvång till att kontrollera mitt HB värde - järnhalten i kroppen. Vilket gör att jag går runt med akut blodbrist trots många, många påsar blod. Att äta kost med järn i är extremt ångestframkallande för mig, där av jordgubbar! Men nu köpte jag en mini ask och jäklar vad gott det var:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

HannaM
2014-03-26 12:43
#10

Jag har ätit en normal frukost flera dagar i rad!

SaaraE
2014-03-26 22:57
#11

Den här tråden var rätt bra, man får pepp av andras framsteg på något vis, tycker jag iaf:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

devour
2014-03-29 13:01
#12

Gör nog små framsteg hela tiden. Men en specifik var förra söndagen. Jag har lärt mig att för att undvika matångest så ska jag ha en färdig matsedel varje vecka. På så sätt slipper jag fundera kring vad jag ska äta och behöva slåss mot ätstörningens ovilja till allt som föreslås. Förra söndagen var det dock blankt i min matmeny och det brukar väl vanligtvis sluta i att jag inte vill och tar en trygg rätt. Men då föreslog jag att äta vildsvinskorv och göra en stroganoff på den. Sedan gick jag dessutom och tillagade den helt på eget initiativ. Det kändes så….konstigt. Mer sådana dagar tack :-)

Lindb
2014-03-29 20:29
#13

#9 Hm. Har det där med järnet med en fysisk sjukdom att göra, eller är det något du tror är "onyttigt"?

#12 Grymt gjort! Låter som ett stort framsteg enligt mig. Man gör sig själv en tjänst genom att trotsa ätstörningens första impuls vid sådana tillfällen. Till exempel var jag nära på att åka förbi en affär och köpa hetsmat inatt, men i sista sekund valde jag bort det. STOLT

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
devour
2014-03-30 06:57
#14

Klart du ska vara stolt ! :-D

Teagirl
2014-03-30 21:00
#15

Jag fick ett krav från min terapeut i fredags att jag var tvungen att öka mina luncher och middagar för att de varit ganska katastrof senaste tiden. Så i helgen har jag utmanat mig och ätit saker som jag inte ätit på länge. Trodde inte det skulle gå men fick i mig det, dock med mycket ångest. 

Jag har också vågat utmana mig med något av det allra jobbigaste jag vet, att äta mat som andra lagat, för då har de i en massa "förbjudna" saker och jag kan inte kontrollera allt. Men det gick faktiskt och jag kunde till och med ha trevligt när jag åt trots ångesten. Är så glad att jag provade dessa saker, kändes så friskt och normalt att äta middag med en kompis och har redan hunnit med att göra det med två olika vänner :D Frihetskänsla och stolthet och att äntligen kunna göra sådant andra tar för givet istället för att isolera mig hemma varje måltid!

SaaraE
2014-04-01 12:13
#16

#15 så jäkla bra gjort! Man blir glad av att läsa det som du skriver!

Du bevisar ju för dig själv att du kan och för alla här inne att det går om man vill:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Miliathy
2014-04-07 22:51
#17

Idag har jag ätit en hel avocado på en gång. Det var minst ett år sedan jag gjorde det sist! Massa ångest som följde såklart, men i slutändan vet jag att det är jag som är vinnaren.

Sommarek
2014-04-08 14:54
#18

-6 kilo och inga ätflippar på åtta veckor nu. Har tvingat mig själv till att syssla med annat så snart idéerna dykt upp, och har så smått börjat kunna umgås med folk utan att ha ångest över maten. Så har länge har jag inte gått utan flippar på över tio år - inte ens åtta dagar har jag kunnat hålla mig.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

SaaraE
2014-04-08 15:03
#19

#18 vilken bedrift! Har du problem med överätning?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Sommarek
2014-04-08 15:26
#20

#19: Tack ska du ha! Japp, har haft BED så länge jag kan minnas (lägg till detta att jag har en ämnesomsättning som en död och svårt att känna mättnad…), men nu tror jag minsann att den är på väg tillbaka ner i djupet där den hör hemma!  🥵

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Aniara14
2014-04-08 19:55
#21

SaaraE, om du får ångest av att äta mat med mycket järn i, så kan du lugnt äta jordgubbar, för enligt Livsmedelsverkets tabeller för näringsinnehåll så innehåller jordgubbar knappt nåt järn alls. Ett helt kilo innehåller bara 3,4 mg, vilket motsvarar ca 20% av dagsbehovet av järn.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: