Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 6069 ggr
Artax
3/17/14, 9:53 PM

störd tarm och mage

Finns det nån mer här som har ständigt svullen mage p.g.a bulimi? Det har gått så långt nu att det är obehagligt, fungerar inte normalt. Har ofta ont i magen och den sväller väldigt mycket och är obehaglig, hela jag känner mig svullen. Nu har jag börjat sluta spy för jag känner att det förstör mig så mkt. Men jag undrar om nån upplever samma jätte problem med magen. Jag tål nästan ingenting förutom lättsmält mat och jag får ofta utslag och kramp om jag äter mycket olika saker osv. Verkar har blivit intolerant/allergisk mot massa mat.

Annons:
Kourtney
3/17/14, 10:24 PM
#1

Usch, måste vara jättebesvärligt! Hoppas du blir bättre, har du sökt vård för dina bekymmer?

Har anorexi men kräks också. Har liknande symtom som du, jag blir väldigt svullen i magen och den blir väldigt öm. Blir nästan så varje eftermiddag/kväll. Tarmarna funkar inte alls, tvingas använda laxerande medel för har gått med förstoppning väldigt länge och annars händer ingenting liksom. När jag försöker gå på toaletten kommer det bara blod och slem. Mina behandlare på den ätstörningsklinik jag går på vet om mina bekymmer men tycker inte det är någon större fara.. Har haft det såhär i lite mer än två månader nu och jag vet inte hur länge jag orkar ha det såhär.

Artax
3/18/14, 7:15 PM
#2

Nej jag har inte sökt vård och en av anledningarna är det som de ger dig - laxermedel. Snälla du, sluta använda det. Det förstör dig bara mera! Jag har tyvärr en väldigt dum mage, men så har jag haft rätt stark bulimi under en längre tid nu (fast den börjar avta för jag orkar inte ha det såhär längre, förstår nu att jag istället får mer vikt än vad jag vill så jag kan lika gärna äta utan att spy och det är en bra insikt att verkligen TRO på och hålla fast vid!) Jag tycker inte det låter bra som du beskriver det, det sabbar ju hela livet! Får jag tipsa om frukt som dadlar, kiwi, bananer, äpple och vissa grönsaker och t.ex. groddade linser. Jag är själv vegan och jag har inte haft problem med förstoppning på länge sedan jag tog till och höll "strikt" plantbaserad diet. Det verkar som att magen tycker om det, bara att jag sabbar det med mina binge-eats då och då (har gjort).

SaaraE
3/19/14, 4:03 PM
#3

Jag har utvecklat allergi mot både laktos och nötter på grund av min ätstörning - har jag fått förklarat för mig. Känner såväl igen mig i det du skriver, har också bulimi och det känns som att jag aldrig får ordning på systemet…det är hemskt eftersom att man blir så isolerad, är rädd för att gå på toan hos andra så jag blir hemma osv. Svullnaden kan bero på flera olika saker men en sak ska du ha med dig att din kropp kommer samla på sig vätska för varje gång du slutar kräkas. Det är en process som kan pågå under flera veckors tid, symtom på att du ex. måste kissa hela tiden. Koppen svullnar av vätska och tyvärr så är det här ett återkommande problem för varje enskild gång du kräks, det liksom börjar om då. Men kämpa emot kräkningarna så kommer din kropp till slut sammarbeta med dig! Även om laxermedel inte är bra så används det faktiskt ganska ofta inom ätstörningsvården. Magen står still för många, speciellt för dem med anorexi som börjat äta igen. Att få laxermedel på en avd. utdelat så att man kan ha koll på mängden kan faktiskt vara bra. Det är farligt för kroppen att lagra för mycket.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

SaaraE
3/19/14, 4:04 PM
#4

#1 Det verkar ju helt sjukt att dom inte gör något åt problemet. När det blöder så är det något som är fel. Kan du inte försöka prata med dom igen? Känns lustigt att behandlare anser att det är okej…

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Kourtney
3/20/14, 3:47 PM
#5

#2 Vet att laxermedel inte är bra för kroppen men använder det bara tillfälligt för att bli av med förstoppningen (vill inte att det ska utvecklas till tarmvred eller något liknande) 

#4 Fick faktiskt besöka läkaren akut i tisdags efter att min ena behandlare sa ifrån och skickade dit mig. Tog prover som visade sig vara helt normala och ska nu försöka lämna ett avföringsprov för att de ska kunna utreda varför jag har blod i avföringen.

SaaraE
3/21/14, 12:43 PM
#6

Skönt och läsa att du fick hjälp med det där! Hoppas det blir bättre för dig nu också!

En kram till dig!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
3/21/14, 4:43 PM
#7

Håller med alla ovan. Min mage har också halvt gett upp. Magkatarr, svullnad, mjölkallergi, IBS, ev. gallsten.

Dessutom kan allt det här spinna på ätstörningen ännu mer känner jag, man måste ha mer koll på maten, äta restriktivt pga allergi och magkrångel. Helst skulle jag bara vilja släppa allt som har med regler och allergi att göra, och bara äta det jag vill så att inte hetsätningssug efter det "förbjudna" kommer.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

SaaraE
3/22/14, 3:13 PM
#8

Det där känner jag igen mig i. Viljan att äta saker och livsmedel för att jobba emot ätstörningen, minska sug osv. men så går inte det på grund av magen. Det är faktiskt jätte trist:/

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lindb
3/24/14, 11:48 PM
#9

Ja exakt! Det är vad vi gör i min behandling just nu. Införa livsmedel. Och det är verkligen en kamp för min del, att avdramatisera något som jag är allergisk mot, men ändå hetsar av uppenbara skäl..

Det var för övrigt det som triggade igång min ätstörning. Nu blir det en ond cirkel.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Artax
3/31/14, 8:40 AM
#10

Jag vet faktiskt inte hur jag ska äta längre eftersom jag får återfall av den här känslan "Spelar faaaan ingen roll vad jag äter eller hur jag spyr osv, kan ju ändå inte behålla något utan att bli obekväm, svullen och gasig!" så just nu vet jag faktiskt inte hur jag ska göra längre. Jag funderar på att bara hålla mig till sötpotatis + multiallergi tabletter och sedan introducera mer och mer mat i små mängder. Jag får utslag och blåsor i munnen och läpparna och munsår, det är det som också är värst dessutom är jag röd i ansiktet och får vätskefyllda små "kvisslor". Märker också att hår- och nageltillväxten inte alls är så snabb som den brukar när jag får mina problem (vilket jag har i princip varenda dag just nu när jag äter så mycket olika saker). Så min kropp mår icke bra…

SaaraE
4/1/14, 12:12 PM
#11

Den verkar inte må bra alls. Du kanske först och främst borde kolla upp om du har någon form av matallergi? Det kan vara farligt att gå med det ovetande för länge. Sedan så är det bara den hårda sanningen. För att komma bort ifrån symtom på att ätstörningen stör kroppens normala funktioner gäller bara en sak - att börja äta normalt. Du förlänger bara plågorna genom att äta väldigt ensidigt, även om det för stunden tycks hjälpa kommer du i framtiden när du bestämmer dig för att bli frisk och äta normalt råka på exakt samma symtom. Om du försöker se det så och känner att du vill få ett normalt ätbeteende och en kropp som fungerar tvingas man till att leva med dom där plågorna för en tid framöver:/

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: