Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 868 ggr
-Nico-
2014-03-18 19:15

Är det en ätstörning?

Jag vill inte ha ätstörningar, men nu börjar jag inse att det kanske är det jag har.

Jag har sen i somras börjat tänka mer på vikten och så, men det har kommit i små perioder. Dessa perioder svälter jag mig och kräks om vartannat. Jag har haft kanske tre fyra sånna perioder under höstterminen. Mellan dessa perioder äter jag som vanligt.

Ja, ni fattar grejen. Nu har jag haft en längre period med massa skit, jag har varit inlagd, självmordsbenägen och haft mycket problem med mitt självskadebeteende. 

Under den tiden har jag inte ätit särskilt bra, och jag tänkt att jag vill gå ned i vikt. Jag har nu vågen gömd i mitt rum, och jag väger mig flera gånger per dag.

Jag vill verkligen inte ha en ätstörning, men är det möjligt att jag är påväg in i en ätstörning.

Eftersom jag redan går DBT behandling kan jag väl inte behandla ätstörningen samtidigt?

Jag försöker att inte kräkas och äta normalt, men ångesten är för stark. Jag förstår att det inte är nått kul att vara i, men det är så svårt att inte tänka att "nu har jag säkert gått upp ett kilo" efter middagen o.s.v.

Jag är så tacksam för svar, hoppas ni har det bra!

Annons:
Artax
2014-03-18 19:17
#1

Är mat ett problem för dig, känner du det själv att du förlorar kontrollen, no matter what way - då har du en ätstörning. Enligt DSM (Diagnostic och Statistical Manual of Mental disorders) kanske inte, eftersom de har kritierier (googla DSM så kan du läsa om kriterierna).

[Oceansoul]
2014-03-19 14:42
#2

Tycker att det låter som mer än en ätstörning och det är kanske viktigare att du tar bukt med det först. Du verkar ju inte må bra generellt :( Skulle satsa på BUP/psykatrin beroende på hur gammal du är.

-Nico-
2014-03-19 17:40
#3

Jag har kontakt med bup, jag går som sagt i dbt behandling där. Jag är 14 år.

litenvovve
2014-03-19 22:59
#4

Självklart kan du få hjälp för din ätstörning samtidigt som du går i DBT. Du kanske kan ta hjälp av dom på DBTn? De kan nog om inget annat remittera dig vidare! Lycka till!

SaaraE
2014-03-20 15:31
#5

De flesta psykologer som jobbar med just DBT vänder sig ju även till ätstörda patienter just för att även det är ett självskadebeteende. Med erfarenhet vet jag att det dock är svårt att behandla en ätstörning genom enbart DBT. Tänker inte dra alla över en kam, det är alltid värt att prova:) och som sagt dom kan säkert hjälpa till att koppla dig vidare om det skulle behövas. Svårigheten är väl den att de inom DBT teamet inte vill ha så mycket inblandning av annan vård under själv behandlingen?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: