Annons:
Etikettsajten
Läst 1128 ggr
SaaraE
3/26/14, 12:28 AM

Presentation av sajtvärden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt namn är kort och gott Sara. Har drivit ätstörningar iFokus sedan 2010. När jag startade sajten var jag inte alls beredd på att sitta här med över 700 medlemmar några år senare, men det ser jag enbart som positivt:) Startade sajten för att skapa förståelse och ge stöd till främst de som är sjuka själva. Jag saknade ett forum som inte handlade om hur man hetsar varandra att gå ned i vikt, rena träningsforum finns det också gott om, men till oss andra då? Som vill eller har tankar att i framtiden ha ett normalt förhållande till mat, ja då startades bland annat ätstörningar iFokus.

Är snart fyllda 24 år. Gått igenom både högstadie och gymnasiet innan jag blev för sjuk. Tog studenten och blev sjukskriven där efter 2009. Här är jag idag, fyra år senare. Baggaget innehåller inte jobb, högskoleutbildning eller resor. Jo min egen resa genom sjukhusets avdelningar inom både den medicinska vården och 3 år inom psykiatrin där jag var inlagd med enbart några veckor hemma. Dagvårdsbehandlingar mot ätstörningsproblematiken min har givit mig mycket god kunskap och fakta för framtiden. Har även testat KPT, DBT, hjälp av arbetsterapeut, kurator, lång utdragen utredning och ett hav samtalskontakter, familje terapi och mat stöd i olika former. Hunnit med en vända på ett behandlingshem. Valde att kräva en utskrivning, flyttade hem till mitt boende igen där jag bor med min hund.

På fritiden tränar jag och tävlar med min hund i framförallt Lydnad. Är aktiv som både kursare och den som håller kurs. Pyssel, rita, skapa och pula med gamla möbler tills de får ett helt nytt utseende är något jag lägger vardagens timmar på. Istället för att se allt det tråkiga som värdelösa år försöker jag se det som en lärare sa till mig på gymnasiet "När du har kommit ur det här Sara så kommer du ha mer erfarenhet än de flesta i din ålder och ha sett händelser som inte dina kompisar ens kan drömma om" Det var Sara i korta drag!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Grodan
3/26/14, 12:55 AM
#1

Trevlig presentation. Bra skrivet. Och underbart foto!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SaaraE
3/26/14, 10:58 PM
#2

Tack! Den lille är bra söt :')

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

litenvovve
4/10/14, 11:04 AM
#3

Jag hänger på här, som Medarbetare på sajten! Hoppas det är ok! (:

Jag heter Nathalie och är 20 år gammal. Kommer från södra Skåne och bor där än idag. Lever tillsammans med sambo, katt och två hundar i ett stort hus ute på landet. Trivs som fisken i vattnet.

Jag äger också en häst som står i ett stall hos min morfar som bor någon kilometer bort.

Jag tänker inte fokusera så mycket på min sjukdomshistoria då jag helst av allt inte vill tänka bakåt… Men en kort presentation av den kommer här:

I tredje klass började jag för första gången tänka på min vikt. Jag ville väga minst och vara smalast. Sagt och gjort. Genom mellanstadiet levde jag som vilket barn som helst men med den skillnaden att jag ville vara smal. Under högstadiet va jag så van vid dessa banorna att jag inte reflekterade över det. Inte förrän i nionde klass. Då tyckte min mamma att det hade gått över styr. Efter att varit mindre utvecklad än andra barn/ ungdomar i min ålder och efter att ha varit väldigt lågviktig tog hon mig till BUP. Jag njöt av svälten och vikten rasade. Och efter alla dessa år av ätstörningar så var jag bra på att ljuga

Jag blev hemskickad från BUP efter att ha lovat att inte gå ner mer i vikt för då hade dm varit tvungen att ta mig tillbaka och lägga in mig på LPT samt sonda mig. Kroppen höll på att ge upp.

Jag började gymnasiet och någonstans där började jag också bli inlagd. Sammanlagt har jag varit tvångsinlagd och tvångsvårdad på åtta eller nio olika ställen och ett flertal gånger på vardera ställe. Gymnasiet var jag sjukskriven från av naturliga anledningar. Genom nästan hela gymnasieperioden. Efter gymnasiet fortsatte inläggningarna och dagsjukvårdsbehandlingarna. Emellanåt gick jag upp några kilo men anoreximonstret hade mig i ett grepp som jag inte kom loss ifrån. Efter tvångsmatning och LPT på ett flertal avdelningar så valde jag att börja kämpa. Att börja gå den friska vägen. Och går på den än idag. Har kommit en bra bit på vägen och jag tänker gå den tills jag är framme vid mitt mål. Friskhet.

När jag väl hade börjat kämpa ordentligt blev jag snabbt sämre på många andra plan. Jag fick snabbt diagnosen Bipolär sjukdom typ 1. Idag ligger jag inlagd på psyk sedan i december, dvs 4,5 månad. pga det bipolära.

Min högsta önskan i livet är att få må bra och leva ett liv som vem som helst.

Idag är jag också gravid i 19e veckan. Jag och min sambo längtar något enormt efter detta barn och det har varit efterlängtat sedan ett bra tag tillbaka!

Kram på er alla

Upp till toppen
Annons: