Annons:
Etikettövrigt
Läst 1554 ggr
SaaraE
2014-03-27 22:32

Personligt mot ångest

Vad gör ni när ni får ångest? Det kan ju vara allt ifrån ångest från mat, till livet eller för någon händelse - ångest är ett stort ord som kan tolkas olika. Därför finns det ju tusen olika saker att göra vid just sin egen ångest.

Vi skapar en liten tråd här och så hoppas vi på att förslagen blir fler och fler. Kanske kan det komma upp något nytt som även du kan ha nytta av!

vad gör ni vid ångest?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
SaaraE
2014-03-27 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tränar och tävlar med min hund, vid jobbiga stunder kan jag bara ta med nått, gå ut och köra ett kort pass. Eller sätta mig ned och planera hundträning osv. Han hjälper mig:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

thenewbreed
2014-03-27 22:37
#2

När jag är bland folk är det svårt för mig att lindra min ångest utan att få massor av uppmärksamhet. Men en sak som lindrar lite för stunden brukar vara att gå och köpa en riktigt varm choklad eller kaffe och bara hålla i och fokusera på värmen. Ibland dricker jag upp det och ibland häller jag ut det men främst är det värmen jag vill åt. Sen brukar drickan vara ett plus, lite extra socker eller något. 

Är jag hemma så är alltid en varm dusch en bra idé. Jag duschar aldrig på morgnarna just för att jag blir så himlaaaa avslappnad. Så har jag ångest så är det bara springa in i en het dusch om jag är hemma och bli avslappnad. Jag blir så avslappnad att jag nästan somnar ståendes haha. 

När jag har riktigt grov ångest så åker jag hem och lägger mig och sover några timmar. När jag sedan vaknar så brukar det ha gått över och jag kan 'börja om' dagen. Det är nog de här tre sakerna jag använder mest just nu.

Medarbetare på bildredigering! :)

VildaVittra
2014-03-27 22:37
#3

Jag städar, sover eller tränar hårt. Sover gör jag när jag inte klarar vända ångesten till energi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SaaraE
2014-03-27 22:39
#4

Det där med värme ska jag nog testa i större utsträckning, bra ide!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

CatchFatch
2014-03-27 22:41
#5

Jag börjar oftast med att gå fram och tillbaka om det är stark ångest - försöker att komma på något att göra fort.
Vid lättare ångest brukar jag stålsätta mig och bara fokusera på tex andningen, tvprogram ( om jag kollar tv) eller fokusera på något i omgivningen.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

thenewbreed
2014-03-27 22:42
#6

#4 ja jag älskar verkligen värme. Tycker dock det förstärker ångesten om folk blir uppmärksamma på mig och ska ställa frågor och sätter press. Så är jag bland folk så har jag mina små trix för akut-tillfällen när jag inte kan gå ifrån och bli ensam. Som t.ex. en varm mugg. :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
SaaraE
2014-04-08 13:38
#7

Det var rätt så skönt det här med värme. Även mot suget mot hetsätningen gick faktiskt ned.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Sommarek
2014-04-08 14:51
#8

Något kreativt. Inte så att jag måste skapa, det kan bara handla om att borsta en av katterna eller putsa ett fönster; bara det är något som jag kan tvinga ner min uppmärksamhet på till 100%. Det inte bara får mig att tagga ner, men det blir snyggt omkring mig också, vilket ju bara ger positiva känslor. Är det riktigt illa tvingar jag mig att fokusera på att andas, och bara andas.

Sedan hjälper skogspromenader och musik mig väldigt mycket.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

litenvovve
2014-04-10 10:36
#9

Jag tycker det är hur svårt som helst att hitta strategier som lindrar ångest så jag uppskattar denna tråd hur mycket som helst och hoppas att fler delar med sig av sina "bli-av-med-sin-ångest" strategier.

Detta har jag kommit fram till att det i alla fall lindrar ångesten något;

-Lyssna på sådan musik som jag tycker är "glad"
-Gå promenader med hundarna

Önskar att strategierna kunde bli några fler så jag kan slippa det där med att gå runt i huset i ren panikångest!

Lycka till med er ångesthantering!

strandhanna
2014-04-13 16:34
#10

Tänker att ingen ångestattack varar mer än 20-30 minuter och att jag aldrig inte överlevt nuet ; ). Jag läste också om något Fibertäcke som skulle vara tungt, jag tror det skulle hjälpa mig ännu mer. Men jag ska kolla upp hur man kan få det som hjälpmedel….

Blodfot
2014-04-15 10:25
#11

Musik hjälper mig massor! Provade igår tricket med att andas, dte funkade super tack för det!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Sommarek
2014-04-18 19:24
#12

#11 Härligt!  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

SaaraE
2014-04-21 22:52
#13

Jag har så svårt att säga att nu här på en gång har jag ångest. De liksom ligger hela tiden och hålls i skack med hjälp av tvånget därutöver. Men fick en lite tankeställare när min läkare sa att jag borde ha ångest nu när jag gör som jag gör, bara det att det hanteras med alla ritualer och tvång.

Istället för att gå emot ångesten försöker jag få in bra saker i vardagen för att köra över platsen för ångesten. Odlar mycket på min balkong, Är ute i solen och försöker njuta av det fina vädret. Allt för att nästan lura mig själv till att jag mår bra oh kan göra allt det där som alla friska människor njuter av utan att veta om det;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: