Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1001 ggr
SaaraE
2014-03-27 22:37

Sova utan medicin

Någon som har ätit lugnande/sömn medicin för att sedan upphöra med det? Jag är så insyltad i träsket av mediciner och trots det sover jag inte bra alls. Mitt förråd går inte att fylla på säger dom. Fått lite funderingar över varför man sväljer så mycket tabletter utan verkan. Har du trappat ned på medicin för sömnen och lyckas börja sova? Eller är det någon som känner igen sig?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Lindb
2014-03-29 20:36
#1

För mig har det varierat beroende på hur jag mått och dagsform! Vilket är rätt skönt att veta, att det faktiskt kan förändras. Det ska vara vi som kontrollerar tabletterna, inte tabletterna som kontrollerar oss! En period kunde jag köra 25 % av full dos och sova ordentligt på det, men just nu är jag i en period då jag måste köra 100 % av full dos. Det beror nog på hur stressad jag är. 

Har vänner som får bra sömn/ångesthjälp av t ex atarax, men för mig är det som sockerpiller. Jag har också undrat över vad det beror på..

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

litenvovve
2014-04-01 20:43
#2

Jag skulle nog vilja säga att jag upplevt att medicinerna hjälper bra i början men när man efter flera år tagit massvis av mediciner för sömnen och det inte längre hjälper, ja då är det faktiskt behagligare att sova utan. 

Så fungerar min kropp i alla fall och jag tror det är en ganska vanlig reaktion!

Emma-Andersson
2014-04-03 19:57
#3

#2 Kan bara hålla med dig. Har märkt att de första två nätterna utan medicin sover man kasst men om man bara är stenhård att gå upp i tid på morgonen och sen vara uppe hela dagen samt gärna utföra något så att både kropp och knopp är lagom trötta, då kommer man snabbt in i ett bra sovmönster igen.

Men det är som sagt väldigt individuellt hur kroppen fungerar.

Andand
2014-04-08 13:18
#4

Jag har ett vikttäcke, Fibertäcket som hjälper mig att sova bättre! Jag fick det av min arbetsterapeut på ätstörningsenheten. Jag har 8 kg och jag har minskat på min sömnmedicin!

Jag känner mig trygg under mitt täcke!

SaaraE
2014-04-08 13:24
#5

Precis så upplever jag det också. Dom hjälpte i början men inte så här många år efteråt. Man kan nästan sakna den där känslan av att bli trött på medicinen och somna gott av den. Kanske ska våga prova att sätta ut något för att se om det går ändå…

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: