Annons:
Etikettövrigt
Läst 960 ggr
SaaraE
4/8/14, 2:42 PM

Påverkas dåligt mående av årstid

Många med depression upplever att det kan öka under vinterhalvåret. När det är mörkare ute, sämre väder och dagarna är kortare. Självklart gäller det långt ifrån alla men jag tycker ändå att det är intressant.

Hur upplever ni känslan kring just det? Kan ditt mående ändras beroende på väder, ljus, värme osv?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Melissa V
4/8/14, 2:48 PM
#1

Jag trivs ju bäst på vintern, men det för att jag gillar vintersporter och sommaren har inte mycket att ge. Jag blir riktigt sjuk av när de är för varmt (klåda, huvudvärk, illamående, svimningar etc) så sommaren blir de mycket inne när vädret är "bra" (dåligt för mig men bra för andra) 

Så då är de såklart man är lite nere när alla andra är ute och stojjar men inte så jag är deppig, man pysslar och inreder lite istället. Men det har ju inget med depression att göra. 
Vet några som blir riktigt nere på våren, som måste ta antidepp för det. Där årstiden verkligen kan göra att de mår psykiskt dåligt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


SaaraE
4/8/14, 3:05 PM
#2

Det är intressant att det är åt båda håll tycker jag!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

litenvovve
4/10/14, 10:42 AM
#3

Sara, jag håller med dig mycket. Det är märkligt hur årstiderna kan påverka måendet. Framförallt att det kan påverkas åt båda hållen.

För mig personligen mår jag alltid sämst januari-juni ungefär. Alltså under den årstiden då det går mot det ljusare, varmare osv.

Jag har funderat mycket på varför det är såhär. Hade det varit så att jag haft det jobbigare under höst och vinter hade jag kunnat förstå. Då blir det trotts allt mörkare, sämre väder osv. Men vår…. Har svårt att förstå. Den enda tanken jag har är alla förväntningar.
Jag är i alla fall sådan som person att jag har ganska höga förväntningar på mig själv under våren. Våren ska vara glädjens årstid enligt många och snart är sommaren här, vilket betyder "beach-body", glädje, fester osv.

Förhoppningsvis kan vi alla finna en balans mellan årstid och mående snart. Och förhoppningsvis också komma fram till varför det är på detta sätt.

Kram!

Upp till toppen
Annons: