Annons:
Etikettbehandling
Läst 4517 ggr
QueenBee
4/13/14, 8:09 PM

Behandling på Mandometer Danderyd

Jag är väldigt nervös och ångestfylld just nu… Jag har lidit av ätstörningar i större delen av de senaste 12 åren (är 25 år gammal), först anorexi men senare även bulimi och EDNOS. När jag var 19-20 år blev jag "frisk" men för drygt 2 år sedan fick jag ett återfall i bulimi. Just nu uppfyller jag kriterierna för bulimi men jag har själv lyckats sluta kräkas till 90% under de senaste månaderna, vilket har lett till att jag gått upp rejält i vikt då hetsätningen knappt minskat öht. I vintras skickade jag själv in en remiss till Mandolean (överviktsbehandling) men efter att ha träffat en läkare i Huddinge blev jag vidareremitterad till vanliga Mandometerkliniken i Danderyd (anorexi- och/bulimibehandling). Imorgon ska jag på mitt första möte där. Vi ska prata lite och jag får bestämma om jag vill påbörja en behandling där i maj (dagvård, varje dag). Jag börjar tvivla på om jag "förtjänar" att komma dit, att jag ska vara den tjockaste personen där, etc. Jag vet att de flesta förmodligen tvekar lite inför att påbörja behandling mot ätstörningar och har liknande tankar. Jag vet även logiskt sett att jag faktiskt ÄR sjuk och behöver behandling och att det är ganska irrelevant hur mycket jag väger just nu. Ätstörningar, speciellt bulimi, behöver ju inte alltid synas utanpå. De på Mando vet ju förresten redan att jag är fet och de har ändå valt att ta emot mig. Trots det kan jag inte bli av med känslan av att jag inte är värd att få behandling, att jag inte är "tillräckligt sjuk" och att det ändå inte kommer att hjälpa, att just jag är ett hopplöst fall (den värsta tanken av alla för jag vill ju verkligen ha hjälp). Är det någon här som har erfarenhet av behandling på Mando? Eller bara har något råd inför behandling?

Annons:
SaaraE
4/14/14, 10:38 PM
#1

Fastnade verkligen i din tråd då jag kan känna igen mig i tankarna kring "är jag värd vården, tänk om jag är tjockast och då klassas som fet av dom andra som går där eller behandlar mig". Men tänk så här. Att dom väljer att skicka dig dit istället betyder att du är sjuk och behöver hjälp. För att få hjälp på en ätstörningsenhet krävs det verkligen att du är sjuk, annars sållas man solrigt nog bort på vissa ställen för att hjälpa de sjukaste. Vill inte jämföra osv men tanken kanske kn hjälpa dig på vägen!

Att vara skrämd och orolig inför en behandling vore konstigt om du inte var med tanke på den problematiken du faktiskt har. Försök attt inte själv sätta dig under en viss kategori, dom som är tjocka eller dom som är smala. Låt behandlarna tolka vad du behöver ha hjälp med. Vikten spelar som du själv skriver ingen roll inom bulimins värd. Stark av dig att lyckas minska ned på kräkningarna så pass mycket på egen hand. Det du kan tänka på är att du också behöver vård för att hålla det så.

Skriv gärna igen om hur det gick!

Ha det bra, kram

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

QueenBee
4/16/14, 6:36 PM
#2

Tack för ditt svar, SaaraE! Nu har jag varit på första mötet på Mando, lämnat prover och "prov-ätit" framför Mandometern. Kändes helt ok faktiskt. Jag ska få komma tillbaka och påbörja min behandling om 3-4 veckor. Jag har försökt äta mer regelbundet och "normalt" sedan jag var där, 6 ggr om dagen. Det har gått ganska bra och jag är stolt över mig själv. Har inte vägt mig själv eller hetsätit/kräkts sedan mötet heller. :)

M A N I N A N
4/18/14, 8:40 AM
#3

En liten tjej (15 år) jag känner blev frisk från ätstörning genom Mando i Alingsås. Vad jag förstod så fokuserade de endast på ätstörningen. Inte på bakomliggande orsaker. Men som sagt, tjejen blev helt frisk! För egen del tycker jag att metoden verkar mycket tydlig. Det kan ju knappast bli några diskussioner om hur mycket man får äta. Lycka till och skriv gärna och berätta hur det går för dig!

SaaraE
4/21/14, 10:47 PM
#4

Man blir glad över att du skriver att du faktiskt är stolt över dig själv för att du lyckats med något. En extra klapp på axeln till dig där :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

QueenBee
5/5/14, 8:30 PM
#5

Imorgon börjar min behandling på Mando! Det känns nervöst men ändå skönt att äntligen få komma igång. Det har gått sådär för mig hemma den sista tiden. Jag har lyckats sluta med hetsätandet men bara genom att börja svälta (så de senaste två veckorna har jag gått ner 5 kg). Jag hoppas att mötet imorgon går bra iaf. Önska mig lycka till!

SaaraE
5/7/14, 2:50 PM
#6

Ett stort lycka till kommer från mitt håll :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: