Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1468 ggr
[Bettanbop]
4/14/14, 5:19 PM

Ätstörning eller inte?

Hej 👋 första gången jag skriver här 🙂

Jag har en fråga om det är någon sorts ätstörning ungdomarna har och vad man kan tänka på i så fall.

Min son har hungerkänslor ibland, och ibland inte 🤔 Han är 19 år och har börjat tappa hungerkänslan. Han känner inte att han är hungrig. Men så helt plötsligt kan han bli jätte hungrig. Han kan ibland kika i kylskåpet om det finns något, är sugen på något säger han men kan stänga och gå iväg och vara utan i flera timmar. Det händer ofta att han inte äter något annat än bara middagen på en hel dag.

Vad kan jag göra? Ibland tänker jag att han bara är lat och får skylla sig själv, men den gnagande oron finns där hela tiden.

Vi pratar om det och han säger att han ska försöka bättra sig, han vet om problemet och tycker själv att han äter för lite men ändå får jag känslan av att han inte bryr sig.

Nu har han en flickvän som är lite lika med maten. Hon äter och gillar nästan allt, men äter bara små barn portioner utan hungerkänsla.

Jag fattar inte!!! vad är problemet 🤪 ge mig råd och hjälp 👍

Annons:
Perly
4/14/14, 5:24 PM
#1

Har tyvärr inga svar men är själv lika och i samma ålder, inte känt mig direkt hungrig på 3-4 år nu men sugen på något nån gång ibland o äter då samt bestämda måltider eftersom det behövs för o överleva, om de ej vore för överlevnadsfaktorn så kan jag utan problem gå utan att äta, tror personligen att det är stressrelaterat men inte säker :)

Alltid Oavsett

[Bettanbop]
4/14/14, 5:41 PM
#2

Tack Perly för att du svarar 👍

Får jag fråga då om du har eget ansvar för dina bestämde måltider? är du bestämde mot dig själv att äta eller har du någon som kollar att du verkligen gör det?

Att det kan vara stressrelatera var intressant, har varit inne på den tanken jag med. Eller om det är ett grupptryck, en utmaning mellan ungdomarna.

Tankarna snurrar hejvilt 🤦‍♂️

Perly
4/14/14, 5:56 PM
#3

I början hade jag svårare med måltiderna men just nu ser det ut så här:

Lunch i skolan - Pojkvännen ser till att jag kommer dit, tidigare var det kompisar

Middag - Oftast när någon annan lagat/fixat, kan laga själv med om det är flera som ska äta, har märkt att om jag själv är den enda som ska äta är risken att det inte blir av större

Är jag ensam eller missar lunch eller middag brukar jag försöka köpa något enkelt att äta just eftersom det ska ätas, en macka från Subway eller en sallad brukar vara relativt lätt att få i sig (förutsatt att man gillar detta, är själv barnsligt förtjust i kycklingsallad)

Utöver det så är det oftast "småätande" när jag hittar något som jag vet att jag gillar och då har lättare att äta fastän hungern inte finns där. :)

Alltid Oavsett

Perly
4/14/14, 5:57 PM
#4

I början skrev jag upp allt jag åt och hade utsatta tidpunkter då jag skulle äta för att bli bättre på att just äta

Alltid Oavsett

[Bettanbop]
4/14/14, 6:38 PM
#5

Tack snälla du för att du berättar 🤗

Själv har jag nästan motsatta besväret med att tröst äta 😛

Perly
4/14/14, 6:46 PM
#6

Lungt 🙂

Hehe, ja svårt o avgöra vad som är bäst/värst. 

Min ena faster brukar säga att man blir "mätt på kärleken" när man är nykär och därför inte känner något behov av att äta, inte speciellt vetenskapligt men skulle ju kunna vara en distraktion från maten iallafall.

Annars tror jag dock fortfarande att det är stressrelaterat, mycket uppgifter i skolan eller liknande, kan stressa en till handelsförlamning av egen erfarenhet.

Alltid Oavsett

Annons:
Upp till toppen
Annons: