Annons:
Etikettövrigt
Läst 1596 ggr
SaaraE
2014-04-21 22:57

Vad tycker ni om Biggest loser?

Har en tanke kring av många med en ätstörnings problematik dras till just sådana program som biggest loser och andra mat program. Är ni fast i några? Kan det ge er något positivt att ha med i vardagen?

Själv följer jag ett hav av t program som kretar kring mat. Tycker dom i Biggest loser är så modiga att de vågar stå upp för sig själv och göra den resan dom gör inför en tv ruta!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
litenvovve
2014-04-29 14:27
#1

Jag kollar inte på sådanaprogram då jag inte har det intresset alls. Men att tvprogrammet sänds tycker jag är toppen. Man är ALDRIG tvingad till att titta och de människor som är kraftigt överviktiga tror jag kan få en liten knuff åt rätt håll åt ett merhälsosammare liv! De är starka personer och deras motivation är det som många av er behöver ! :)

devour
2014-04-30 18:56
#2

Jag vet inte vad jag ska tycka om biggest loser. Jag blev rätt arg när de hade utmaningen "frestelser" och en tjej fick ångest av att äta en hamburgare.

SaaraE
2014-05-01 19:18
#3

Men det kan jag själv känna igen som bulimiker. Jag kan äta 10 hamburgare och 5 liter glass utan få vidare ångest - jo efteråt men ja. Sedan kan jag vid något tillfälle tycka att det är extremt jobbigt och ångestfyllt att äta en portion mat.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

devour
2014-05-02 06:19
#4

Jag bara tycker inte att det är en okej känsloreaktion. Man ska inte behöva få ångest av mat. Dessutom förstår jag inte varför de känner ett behov av att väga gurkan. "Inte mer än 100g gurka!" Sa han (vadhannuheter) i senaste avsnittet här i veckan. När jag mådde som sämst vägde jag min gurka. Men visst, jagillar programmet men en del saker blir jag mest arg över. Som ovan nämnda.

sudniF
2014-05-02 23:32
#5

Biggest loser vet jag inte, har inga större associationer till det, har tittat litepå det men inte så att jag följt allt. Möjligen att jag kan få lite lust att träna lite mer, men mer ur ett sunt perspektiv först då, att kroppen nog borde må bättre av ett balanserat tränande. Inget jag lyckats med än dock ;) Däremot kan jag ju nu, när jag sitter hemma i "lugn o ro" minnas stunderna efter måltiderna när jag varinlagd på vanlig psykavdelning pga anorexi och fick sittta i soffan där och titta på matlagningsprogram i all oändlighet. Huh, det blev lite bisart att titta på, samtidigt som man skulle försöka hantera matångesten.

SaaraE
2014-05-07 15:17
#6

#4 Det är ju extremt det dom gör. Att väga och mäta all mat är ju enligt mig inte ett sunt sätt att leva på. Men samtidigt är det här människor som helt tappat greppet om vad som är normalt och inte. Tror att dom måste väga allt för att deras tränare ska ha en chans att följa dom även kring intaget av mat.

Är väl lätt att ljuga för sig själv kan jag tänka mig. Och ännu mer när dom saknar ögat för att se vad som är normalt.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
[Fil4:13]
2014-05-11 22:40
#7

Jag har följt Biggest Loser i flera säsonger, den amerikanska versionen och har nu börjat följa även den svenska. Den amerikanska versionen sjönk dock i mina ögon efter den senaste finalen då vinnaren inte alls så frisk ut och hade gått ner så otroligt mycket i vikt och då även tappat muskler. Då har det gått alldeles för långt. Men jag kan ändå tycka att programmet, fram till dess, varit en bra inspiration och motivation för de som sitter hemma och känner igen sig, men det kan också vara triggande för oss som kämpar med en ätstörning av något slag. Delade meningar…

SaaraE
2014-05-13 11:35
#8

Håller verkligen med om att de versioner utanför Sveriges gränser är ännu värre. Det som jag är emot är hur mycket som dom tränar. Det är extremt. Läste en av förra årets deltagares blogg. Hon skrev att det var svårt när hon kom hem att hinna med all träning, men att om hon inte körde ca fyra timmar varje dag så gick hon upp i vikt. Eftersom att dom vant kropparna vid så mycket träning. Det är rätt sjukt faktiskt. Vem har tid med så mycket träning varje dag om man har familj, jobbar, träffar vänner och ja ska börja leva ett friskt liv.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Cahira
2014-05-13 18:00
#9

Efter jag läste en artikel där en deltagare berättade att dom inte lär folk att klara sig i vardagen så alla "losers" får antingen en motsatt ätstörning eller går upp igen så fort de kommer ut, samt att det tar inte en vecka att förlora så mycket som de gör vilket missleder till de som försöker banta själva och de tvingar deltagarna att säga "Jag jobbade hårt denna vecka" fast det gått kanske tre. De band upp lösskinnet för att se smalare ut och de ställde frågor som "saknar du inte dina barn?" för att få dom att gråta. Personen beskrev programmet som en scam och tortyr att genomgå. 

Efter jag läste detta så bojkottar jag programmet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SaaraE
2014-05-13 18:58
#10

Oj shit! Var det verkligen från Sveriges version? För jag vet att förra årets deltagare är supertajta och verkligen har förespråkat programmet även om det har sina fel och brister så har dom ändå rekommenderat det till andra.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Cahira
2014-05-13 19:01
#11

Nej det var om amerikanska versionen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: