Annons:
Etikettbehandling
Läst 1602 ggr
SaaraE
2014-04-21 23:01

Träningsförbud?

Hur har ni upplevt kravet kring träningsförbud? Säg att om någon har hund, likt jag själv, trots läkarens order går ut med den varje dag. Är det verkligen helt fel? Tänker att livet måste få fortsätta med livskvalité som gör en motiverad till att vilja bli frisk ökar. Svår gräns att dra det där, för människor kan ju och andra sidan gå under av att gå emot läkarens bestämmelser. Knepigt… Hur gör du för att vardagen ska fungera och för att du ska orka kämpa vidare?  Fuskar du med träningsförbudet eller har du valt att följa det?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
litenvovve
2014-04-29 14:34
#1

Jag tror inte träningsförbud är något bra. Tvärtom. Att komma ut en stund och röra på sig varje dag är en väg till det friska livet. Det är lika viktigt att kunna röta sig på ett vettigt sätt som att kunna äta normalt. Sen om man har en extremt låg vikt kan jag välförstå vvårdens tankar men vid minsta lilla viktuppgång tycker jag att man dla få mer o mer fri rörelse. Allt är diskuterbart och om man som mig mår bättre av en promenad och lite rörelse om dagen så kan det också vara ett steg åt rätt håll :) Mina tankar och åsikter samt erfarenheter!

SaaraE
2014-05-01 19:20
#2

Håller med dig delvis. Det som kan bli så tydligt är att det är lätt att blunda för symtom och bara köra på.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

sudniF
2014-05-02 23:36
#3

Svårt…, Som inlagd har jag nog haft lite "träningsförbud" först fick jag inte gå ut alls, stå inte upp, sätt dig ner!! osv Men sen fick jag gå ut med personal på prommenad och sedan själv. (ingen riktigt ätstörningsvård i sig utan mer olika former av psyk, både lpt o "frivilligt" ) Har haft träningsmissbruk förr, nu kan jag ingte träna alls, men utöver när jag varit inlagd så har jag aldrig haft förbud. Har både hund och häst (och barn )

Trollhund
2014-05-28 03:11
#4

Jag skulle säga att träningsförbud oftast är bra. Har själv missbrukat träning och enda sättet för mig att sluta kompensera var att bryta helt. För även promenader blir kompensation. Sen betyder inte det att det är så för alla eller att alla fungerar så, men jag tror ändå att det ärmbättre och löttare att göra upp med sina demoner genom att helt ta avstånd. De där små brotten blir gärna en snuttefilt som hindrar en från atg bli helt frisk eller örja bli friskare, anser jag.

Lindb
2014-06-05 12:52
#5

Alltså, det där med träningsförbud ihop med att det är nyttigt att ta sig ut varje dag är ganska lätt att börja missbruka, så det är en svår avvägning. I alla fall för min del.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

MissFlisan
2014-06-05 19:50
#6

Jag tänker att ibland är NÖDVÄNDIGT med träningsförbud, av främst fysiska skäl, eftersom det kan vara rent livsfarligt för vissa att träna med de skicket kroppen kan vara i…

Dessutom så tänker jag att det kan vara bra med träningsfrbud ett tag av psykiska skäl också eftersom det lätt kan bli tvångsmässigt…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: