Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1058 ggr
[Buppie]
2014-04-24 13:33

Träning

Det här med stillasittande. Är det väldigt dåligt? I media säger de hela tiden att man ska motionera och röra på sig och träna och bla bla bla. Har haft problem med tvångsträning förut och nu har jag tankar hela tiden att jag borde röra mig, att det inte är bra att sitta osv osv. Det plågar mig dygnet runt.  Känns bara som att celluliter växer och att jag blir ännu äckligare och sladdrigare när jag sitter. Blä orkar inte detta,.

Annons:
[Buppie]
2014-04-24 13:33
#1

Får man mer celluliter av stillasittande?

SaaraE
2014-04-24 16:38
#2

Hej! Kan börja med att svara på din fråga, Du får absolut inte mer celluliter av stillasittande. Tänk så här att det finns en anledning till varför just du inte ska röra på dig. För en grovt överviktig person kan det vara skadligt att inte röra på sig, ganska logiskt. Men jag antar att du inte tillhör denna kategori? Påminn dig själv om det hela tiden när det blir jobbigt. Varför måste du undvika träning tills du mår bättre!

Jag skulle säga tvärt om, att det är skadligt att träna om kroppen lider av undervikt eller är dålig på något annat sätt. Dom som sagt åt dig att inte träna vet vad de pratar om. Även om det suktar så blir du sällan tillfredsställd med enbart en gång, det kräver mer och mer. Vilket du beskriver med tidigare problem med för mycket träning.

Stå emot tankarna och försök tryck bort alla ologiska saker som sker med din kropp nu när du inte tränar. Ju snabbare du blir frisk (håller dig till det som är bestämt) ju snabbare kommer du kunna börja träna igen.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Buppie]
2014-04-24 21:04
#3

Har hört att celluliter beror bland annat på dålig blodcirkulation och det får man ju om man sitter hela dagarna. Eller? :( Varken jobbar eller pluggar nu så jag sitter bara hela tiden, förutom om jag går till toaletten eller köket men det tar typ 0.5 sekund för vi bor i en liten lägenhet. 

Är fortfarande underviktig och inte fått mens.

Har gått upp en del i vikt och tycker att jag ser normalviktg ut trots undervikt. Känner mig stor och klumpig. Får panik över att jag redan ser normalviktig ut. Tänker att jag kanske är byggd annorlunda som gör att jag ser större ut än andra vid samma bmi. Kanske har liten benmassa och mycket fett. Om jag redan ser normalviktig ut nu, hur kommer jga då inte se ut vid verklig normalvikt liksom. GAAH, vill bara krypa ur min kropp!! 

Det är ingen som har sagt direkt att jag ska träna men min psykolog har sagt att jo det är bra att vara ute och gå och en läkare sa att träning är bra för alla. Det är bara jobbigt att man överallt ska höra att man ska röra sig, minst 30 minuter om dagen osv osv. De pratar om det på tvo ch det står i tidningar. 

Hatar det här. :'(

SaaraE
2014-05-01 19:26
#4

Men du! Celluliter får du för att kroppen är överviktigt. Har aldrig hört eller varit med om att varken någon mindre normalbyggd människa har fått det och framförallt inte någon som är underviktig. Du har antagligen väldigt svårt att se på dig själv att du är för liten? Gå därför tillbaka till att en kropp aldrig mår bra av undervikt. Att träna vid undervikt kan vara farligt - då pratar vi mycket större och förödande problem än celluliter. Att röra sig är bra men det ska göras efter kroppens egen förmåga. Ta en liknelse till en inlagd canser patient vars kropp är nedsatt, inte är det rimligt och bra att den personen ska ut och träna bara för att det är bra att göra det i allmänt? Ibland får man tänka att jorden består till största delen av människor som är normalviktiga och lever ett vanligt liv, då rekommenderas det. När kroppen blir utsatt för en sjukdom kan man inte alltid spela efter samma spelregler.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: