Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 452 ggr
SaaraE
2014-05-01 18:55

Svar på fråga kring påskens firande

Under lovet gick allt åt skogen, är tillbaka till hetsätning och känner mig fluffigare än någonsin. Varför kan man inte bara tänka att det var helt ok att slappa under lovet och bara njuta av ledigheten? Det är ok att hoppa över en veckas träning. Det är ok att äta påskgodis. Men varför i fasiken måste man få alla dessa ryck när man plötsligt får äta det förbjudna? Börjar bli riktigt trött på att alltid tänka på mat. På bra mat, god mat, onyttig mat. Morgon middag kväll. Har någon av er problem med att hitta vad den normala tallriksstorleken är? Jag jämför min tallrik alltid med andras, vad skall man egentligen äta? Vågar inte lita på mig själv, för det känns aldrig som jag blir mätt. Och när jag väl känner det så är det försent.

Svar: Det som är så trist med en ätstörning är ju att den inte försvinner bara för att det blir ledighet, lov eller någon högtid. Jag upplever att även friska människor överdriver detta tänk med att nu får jag äta, just för att det är ex. påsk. Varför ska ätandet alltid behöva ha en ursäktande faktor för att kunna genomföras med gott samvete? När du har en ätstörning så har du inte samma kontroll som en som inte är sjuk. Du kan inte stanna där på söndagen, när veckan är slut. Det fortsätter och du straffar dig själv för att du tappat kontrollen. Ibland är det så trist att du helt enkelt kanske får vänta att leva som precis alla andra tills du är frisk. Tills start, mättnad och stopp knappen fungerar igen.

Att du hetsäter innebär att du antingen ätit för lite, inte tillräckligt varierat eller ofta. När du hetsäter ska du alltid se det som att kroppen vill ha mer näring för att den saknar det. Det är aldrig försent att våga lägga till det kroppen inte får, för det är enda vägen till det friska!

Angående tallriksmodellen: Det är idag tio gånger svårare att mäta enligt tallriksmodellen eftersom att dem helt plötsligt har börjat komma i fyrkantiga varianter, i större modeller för att det ska se snygg ut med upplägget. Jag skulle råda dig att åka till något enkelt ställe, Ikea kan vara ett alternativt. För dom brukar sälja basic tallrikar, så som dom "ska" se ut.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: