Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 436 ggr
Ledsentjej00
5/4/14, 8:08 PM

Födelsedagsfest

Hej, jag behöver lite råd och tips .. 😐

Vi ska ha födelsedagsfest för mig och släkten kommer, det kommer att serveras mat fika tårta m.m.. Och jag tycker att det känns sjukt jobbigt eftersom att jag inte kommer att kunna äta något alls och min släkt vet inte speciellt mycket om min ätstörning. Är inte ens säker på att dom vet att jag har en.. 

Hur ska jag göra om jag inte kan äta maten? Jag tänker jag kommer förmodligen att få frågor .. Det var liksom ett tag sedan jag träffade dom och ätstörningen har kommit väldigt snabbt, och jag har även gått ner i vikt väldigt snabbt. 

Jag hatar speciellt när folk tjatar på mig att äta .. En gång så hälsade vi på några och då fick jag en liiiten bit tårta på min tallrik fast jag sa nej.

Det slutade med att jag sa att jag ville gå och vila i bilen, och sedan satt  och grät i bilen för att jag kände mig så ledsen.. 

Hur brukar ni göra? Tips och tricks? :(

Annons:
SaaraE
5/7/14, 2:59 PM
#1

Det är så svårt när inte så många vet. Du kommer säkert få frågor och meningar slängt efter dig:/ Bistra sanningen. Du kan inte styra vad dom kommer säga men försök förbereda dig på det, sätt på skyddslapparna och gör det bästa av situationen. Försök sålla bort alla ord och kommentarer. Lättare sagt än gjort.

När jag hade varit inlagd ett par gånger under långt tid (inte bara för ätstörningen) så tog jag med egen mat och så höll jag på i flera år. Men det var ju när dom andra visste lite grann. Fick ett hav kommentarer och frågor men jag försökte fokusera på mitt eget.

Ät det som du anser är okej, du kanske får trycka lite på ätstörningen, utmana dig själv även om det är skit tufft! Brukar leta efter alternativ också. När det frågas om läsk, så frågar jag tillbaka om något annat att dricka istället för att bara säga NEJ, då fångas inte uppmärksamheten lika lätt. Eller så går jag själv och tar typ vatten och då kanske jag får frågan av en som vråkar stå vid diskhon "är det säkert att du inte vill ha läsk" istället för att alla 20 vid bordet ska fråga.

Vid fikat serveras kanske kaffe vilket inte jag dricker. Att då be om en stor kopp te gör så att det inte blir tomt på ens egen plats. Brukar försöka skjuta bort tallriken där tårtan ska ligga för att mina små kusiner inte ska fråga varför min tallrik är tom. Istället får jag frågan vad dricker du?

Lite små tankar från hur jag brukar tänka:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Ledsentjej00
5/14/14, 8:20 PM
#2

Tack, det slutade med att jag åt min näringsdryck innan och bara drack pepsi max medan dom andra åt. 🙂 För den här gången blev det bäst så, och nästa år ska jag se till att ta en bit extra tårta om jag hunnit bli frisk. 😛🎂

SaaraE
5/14/14, 11:08 PM
#3

Starkt av dig att du ändå satt med tycker jag, Bra jobbat :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Ledsentjej00
5/15/14, 7:51 AM
#4

Tack :)

Upp till toppen
Annons: