Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 5896 ggr
Ledsentjej00
5/14/14, 8:13 PM

Frukost, mellanmål, kvällsmål

Hej, idag fick jag min diagnos att jag har anorexia och har förstått att jag måste äta på alvar. Undrar lite vad som kan vara bra att äta till frukost, mellanmål och kvällsmål? Jag gillar ju yoghurt … 

Tränar inte eller så satt behöver inget extra för det. 🙂

Annons:
Gasoline
5/14/14, 8:14 PM
#1

Om du gillar yoghurt kanske du kan äta det med frukt och bär i, för att få i dig lite exta "nyttigheter"?

Ledsentjej00
5/14/14, 8:18 PM
#2

Ja, funkar yoghurt och flingor som kvällsmål eller är det för mycket energi? :)

Gasoline
5/14/14, 8:22 PM
#3

Då du har anorexia så tror jag absolut inte att det kan bli för mycket energi. Flingor brukar dock innehålla en del socker, så jag personligen skulle byta ut flingor mot olika gryn (typ havregryn) eller olika nötter och frön. 🙂

SaaraE
5/14/14, 11:08 PM
#4

Att äta flingor är fullt normalt och det ska absolut inte spädas på anorektiska tankar genom att säga att det är för mycket socker. Om du inte känner för att äta vanliga flingor kan du alltid välja Braun flakes eller liknande. Inte för att det är mindre socker och kalorier utan för att mättnaden blir längre av dem.

Välj ut ett par alternativ som kan passa din smak och samtidigt vara tillräckligt för att jobba mot det friska. Säg att du till frukost vill äta yoghurt. Lägg till bär eller banan för att få mer energi, till det är det normalt att äta minst en mjuk smörgås med margarin och pålägg. Inom ätstörningsvården tillkommer oftast även en knäcke för att måltiden ska bli komplett.

Mellanmålet och Kvällsmålet kan ju bestå av yoghurt också, om du nu tyckte om det. Använd dig av det som bas. Kanske göra en smootie på några frukter och yoghurt + en smörgås till det så har du ett fullfärdigt mellis. Kvällsmålet kan du köra på yoghurt med flingorna, inga problem som vi skrev där uppe. Ett gott alternativ till det är ju att göra sin egen müsli. Då kan du blanda flingor, torkad frukt, nötter, fröer och gryner hur du vill - efter din smak.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Gasoline
5/15/14, 5:45 AM
#5

#4 hoppas att du förstod att jag inte menade att man inte skulle äta flingor för att det är socker i dom utan att man istället kan välja annat som är bättre och mer mättande. Ber om ursäkt om det tolkades på något annat sätt.

Ledsentjej00
5/15/14, 7:51 AM
#6

Aja, tack får väll prova lite musli (stav) finns ju också. 🙂

Har glömt en massa vad som finns under tiden jag har varit sjuk, men det känns så skönt att jag kommer att bli frisk. 😊

Annons:
devour
5/16/14, 6:29 PM
#7

En bra frukost är att äta en normal skål yoghurt med flingor och kanske en halv banan eller aylt (bär). Med tillhörande 1st mjuk wmörgås med smör och övrigt pålägg. Till det dryck (nyponsoppa kanske?) Bra mellanmål är smörgås, yoghurt, frukt, nötter, smoothies, eller annat som inte är en rull måltid men som är tillräckligt för stt mätta mellan målen. Man bör inte tala kalorier med ätstörda men ändå för att ha koll på att man äter rätt aå 2-400kcal tycker jag ändå. Du vill hu viktöka för att komma ur undervikten aå håll dig lite högre. På kvällen är en portion yoghurt alldeles utmärkt och ät de flingorna eu finner goda oavsett om de har eller inte har socker i sig. Mat ska vara gott och blir du hungrig igen, ja men ät något annat då :) man ska inte tänka så mycket. :)

devour
5/16/14, 6:29 PM
#8

Min ipad är dyslektiker tydligen :)

Ledsentjej00
5/19/14, 9:53 AM
#9

Åh tack, har precis upptäckt pannkakor i alla former! 😃 Världens bästa juu, igår va det vaniljpannkakor till frukost och idag banan. 😍 Till mellanmål har det blivit ett äpple, vet att det är lite lite egentligen men man får ta små steg. :) På kvällen gillar jag att äta kvarg, har ju kommit så goda nya smaker. 😃

SaaraE
5/20/14, 11:01 PM
#10

Vad kul att läsa att du tycker om något och att du får i dig det:) Så himla bra kämpat! om mellis kan du ju alltid lägga till lite juice, proviva, ett glas mjölk eller något annat med innehåll som kroppen mår bra av och som ger det lite mer näring än enbart ett äpple:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: