Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1876 ggr
Ledsentjej00
2014-05-21 21:02

Kan inte sluta räkna kalorier

Jag kämpar verkligen för att bli frisk nu, jag har en sista chans och nästa gång blir jag inlagd. 😕 Men det är som ett spöke inuti mig som säger "NEEEJ!" bara jag tänker på mat. Jag vet att jag måste gå upp i vikt, och jag vill men är samtidigt livrädd. 

Och så är det det här med kalorier … Jag vet precis hur mycket maten innehåller hur mycket jag får i mig osv.. Och jag håller stenhårt på det.. Eller spöket tvingar mig .. 

Provade att äta en godisbit nyss, men kände mig sedan tvungen att göra av med kalorierna som den innehöll. 

Hur ska jag sluta räkna? Jag vill bara glömma allt! Typ gå och lägga mig och inte vakna förrän jag är frisk… Och jag vill verkligen inte bli inlagd heller ..

Ska åka och väga mig imorgon känner mig ganska nervös .. :/

Snälla hjälp! :((

Annons:
SaaraE
2014-05-22 22:28
#1

Vad starkt av dig att vilja bli frisk och att du skriver här! Det är sorligt nog bara du själv som kan övervinna det spöke i ditt huvud. Med hjälp utifrån som du vågar lita på är din stomme. Du måste våga släppa lite på kontrollen.

Ta det i små steg. Att sluta räkna kalorier är en lång process. Är det så att du väger maten också? I så fall kan du börja med att försöka sluta väga en sak varje dag. Du kan försöka utmana dig själv på det sättet att istället för att mäta upp i dl mått och hålla stenkoll, våga gå emot det en måltid och häll direkt i tallriken.

Använd drivet för att inte vilja bli inlagd till att faktiskt göra något innan det blir så. Hoppas vägningen gick bra för dig! En undran, är du glad för en viktuppgång eller är spökena i huvudet för stora för det än?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Ledsentjej00
2014-05-23 07:50
#2

Tack, japp jag väger maten också.. 

Vägningen gick jätte bra. :) Jag var jätte orolig för att jag skulle ha gått ner, men hade i stället gått upp något hekto. 😃 Även om det inte är så mycket så är det iaf bättre än att jag går ner. Faktiskt var det en lättnad att jag hade gått upp lite. 🙂

Agnez94
2014-05-26 18:04
#3

Nu vet jag inte hur starka dina spöken är, men går det för dig att tänka positivt kring mat? Även om ditt spöke säger emot? Prova att säga (i huvudet då) "Oj vad got det är med päron" (eller nåt annat du tycker om). Om du vågar tänka en sån tanke. För mig hjälper det att tänka så även om en annan del av mig fullständigt gormar emot efteråt, det blir på nåt vis som en liten strimma av ljus bland allt det svarta. Nåt annat som hjälper för mig är att sysselsätta mig med nåt så att jag slipper tänka på kalorier och annat. Och var nu jättestolt över dina hekton! Bra jobbat! 😃

Ledsentjej00
2014-05-26 18:20
#4

Tack, ska prova det. 🙂 Min mamma sa till mig om jag inte kan sluta räkna borde jag försöka använda mina kunskaper på ett bra sätt istället, så nu bestämmer jag en summa på kvällen och vad jag ska äta, och håller mig till den minst. Och så försöker jag öka lite varje dag. 😛

Det går bra och jag känner mig stolt när jag går emot spöket och äter det jag har bestämt mig för. Och om spöket någon gång blir för "argt" så lugnar jag hen med pest max. 😃

Agnez94
2014-05-27 18:43
#5

Låter som en bra metod! Kämpa på, du kommer lyckas med det här eftersom du är så medveten. Uppdatera gärna här om du känner för det, så kan vi stötta och ge tips om du behöver det! 🙂

Upp till toppen
Annons: