Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 2236 ggr
MissFlisan
2014-05-28 08:26

En portion wok..

Jag gjorde här om dagen nudelwok av glasnudlar, tofu, wokgrönsaker och steget ägg. Det är ju en röra så hur ska jag kunna veta vad som är en normal portion då..?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
[Konstig]
2014-05-28 08:43
#1

Ät tills du känner dig mätt svårt att ange exakta mått.

SaaraE
2014-05-28 22:25
#2

Kan ju vara svårt att äta tills man är mätt. Många som har problem med maten skjuter bort hunger och mättnadskänslor. Jag skulle säga ca 4 dl. Det var vad som stod i mitt matschema som jag åt efter.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Konstig]
2014-05-29 10:37
#3

Men sen har hon inte skrivit längd vikt osv och då är det svårt att ange hur mycket hon borde äta av sin wok på ett forum för att få exakt mått vad som skulle funka bäst för henne borde hon uppsöka någon som kan hjälpa henne med portionerna kanske, bara ett råd

MissFlisan
2014-05-29 14:46
#4

Som sagt så är ju problemet att själv kunna uppskatta och känna när jag är mätt…tack jag ska prova och mäta upp 4 dl! Det jag är ute efter är en generell normal portion..

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-05-29 14:46
#5

Som sagt så är ju problemet att själv kunna uppskatta och känna när jag är mätt…tack jag ska prova och mäta upp 4 dl! Det jag är ute efter är en generell normal portion..

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

[Konstig]
2014-05-29 15:37
#6

Fast vad som är en normal portion beror ju lite på hur lång man är och väger också och vad för kön man har mättnadskänslor kan bli förvirrade speciellt vid ätstörningar men det stod inte så mycket om det i ditt inlägg, lycka till och hoppas din wok smakar bra 👍

Annons:
SaaraE
2014-05-31 12:34
#7

#6 Inom behandling får du sällan olika portioner på grund av att längden diffar på 1 dm hit eller dit. Du får lära dig att äta normala portioner. Det som kan skilja är om man är väldigt underviktig (vilket du har helt rätt i att jag inte vet) men i sådana fall är det ovanligt att portions storlekarna på huvudmålen ändras uppåt. Alltså att vissa käkar 150% för att dem behöver gå upp i vikt, istället för de normalviktiga som äter en normalportion (100%). Det man främst brukar tillföra då är ju näringsdryck av olika slag, ökning av mellanmål och i vissa fall även frukosten.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Konstig]
2014-05-31 12:38
#8

Fast sara får hon någon behandling? hon har inte sagt något om det? hon ville veta vad en normal portion wok var det är det enda jag har läst det är fortfarande svårt att veta vad en normal portion för just henne är då får man vända sig till en dietist eller liknande

SaaraE
2014-05-31 12:58
#9

Behandlingstänkandet var enbart ett exempel för att beskriva hur det fungerar! Självklart kan portions storlekarna ändras beroende på ens storlek. Mina 4 dl gällde alla på avdelningen. Dom 4 dl kan säkert skifta beroende vart man är osv. Men det är en bra grund att stå på. 3,5 - 4,5dl hit eller dit. Ibland kan det kanske vara skönt att få en ungefärligt svar på sin fråga vilket hon fick. Jag är faktiskt emot av att väga och mäta mat, men det finns listor till för personalen och även patienter för att man ska känna sig trygg.

Klart man kan gå till en dietist eller liknande, forum på nätet är ingen säker källa. Men här delar vi med oss av erfarenheter och fakta som kanske kan hjälpa någon på traven lite grann i alla fall.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Konstig]
2014-05-31 17:07
#10

Ja de är bara bra om du kan ange på ett ungefär va du tror du missförstår mig om du tror annat ville bara säga vad jag trodde

SaaraE
2014-05-31 19:29
#11

Okej! Jo jag skrev ju ca.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Konstig]
2014-05-31 19:54
#12

Mm

MissFlisan
2014-05-31 20:47
#13

Så en gång för alla! Jag har ÄS problematik, men näst intill bra, men har en liten svacka, har svårt att se med ögonen när det är lagom och svårt att känna när jag är lagom mätt.

Det jag ville veta var vad sjukvården anser vara en normal portion, nu vet jag på ett ungeför och kan måtta upp de en gång för att sedan lära mig att se på ett ungefär…

Så tack Saara!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
[Konstig]
2014-05-31 21:30
#14

Kan du inte kontakta sjukvården och fråga annars?

Jag tycker det är bra att du kan vända dig till detta forum för det är ju det forum är till för tänkte bara när du undrar över saker för att få snabbare svar kanske det finns någon sida man kan kolla upp med frågor och svar tillexempel på forum kan ju vem som helst svara och alla har inte rätt, nu verkar det som att saara har koll på läget dock

MissFlisan
2014-05-31 21:40
#15

Jag litar på Saara :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

[Konstig]
2014-05-31 21:57
#16

Jag menade inte för just den här frågan jag menade för alla möjliga frågor gällande din ätstörning jag litar också på henne ni missförstår mig ju bara lätt och göra över internet. Aja jag överger denna diskussion nu 🤪

SaaraE
2014-06-03 08:47
#17

# 15 Tack ;)

Självklart är det bara ett ungefärligt mått, jag är ju ingen behandlare. Men kort och gott kan det vara bra att inte vara extremt noga med mått osv. när du försöker komma ur ätstörningen. Det kan ju lätt trigga.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

MissFlisan
2014-06-04 17:04
#18

Saara! Nu förstår jag varför jag bog inte blivit mätt av mina portioner wok, den matlådan jag hade i frysen med wok var knappt 3 dl..så nu vet jag att kan kan öka dem lite för att bli mätt :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: