Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1754 ggr
Push
2014-06-03 23:23

Matproblem på grund av jobbet

Just nu äter jag 2ggr på dagen. Behöver orka med mat igen för just nu är psyket inte det bästa. Glömmer av mig, är yr, illamående, ont i magen och har ingen matlust.Klarar inte av att hantera stress med låg blodsocker heller.

På jobbet hinner jag inte äta. Matpauserna gäller om tid finnes. Kommer en kund så äre upp och hoppa. Ofta får man spotta ut maten så jag slipper stå där och tugga eller stressa ned maten. Har jag avbrytit maten så klarar jag inte att äta upp.

Verkar som att stress är problemet egentligen. Ingen matro, jag betalar kostavdrag på jobbet men klarar inte av att äta det som finns. Inte för att det är äckligt utan för jag alltid varit så. Det jag serverar klarar jag inte av att äta själv, känt den lukten hela dagen och blivit typ mätt på det bara av att servera det till alla andra.

Många som säger: Vad jobigt det måste vara att servera när man vill äta det själv. Hm, näh. Jag vet att det är gott, jag smakar ju av så jag vet vad jag serverar och kan rekommendera. Men där tar det också stopp.

Jag äter före jobbet om jag orkar, hinner. Ofta något mixat så att jag slipper tugga. Försöker se till att jag tar i någon skopa protein, kvarg eller liknande så att jag skall orka. Bär och banan.
Men sedan blir det oftast inget mer förrän jag kommer hem igen eller precis före jag slutar när jag kommer på om jag tagit med matlåda.
Väl hemma orkar jag inte laga mat något rejälare utan blir snabbt ngn sallad eller om jag orkar köpa med något på vägen hem. Mellan första och andra måltiden går det oftast 10-12 timmar. Jag klarar det då jag är van, många år i branschen, men att klara det betyder inte att det är bra eller att det är vad jag egentligen ser som bra ätvanor.

Problemet är att detta matbettende fortsätter lediga dagar. Ibland tar jag med matlåda, men problemet är att inte hinna äta en hel måltid och få matro. Detta har triggat ätstörningar förut. Under en period led jag av stressrelaterad bulimi äta=stressa=spy. Det har blivit riktigt illa 2 gånger då jag långvarigt blev underviktig. Snuddar nu på underviktig igen men har slängt vågen, orkar inte se vikten när jag vet att jag behöver få ordning på maten. Men hur!

Annons:
MissFlisan
2014-06-08 20:21
#1

Hej du! Det låter som att du har det riktigt jobbigt! Och vad svårt det måste vara att inte få någon lunch paus på jobbet! Men jag undrar, får man verkligen göra så? MÅSTE man inte ha inlagt lunchrast på jobbet?

Jag tänker att eftersom du mår så fysiskt och psykisk dåligt över att du inte äter så kanske det är en bra motivation till att göra en förändring…?

Jag orkar inte heller laga mat varje da, så jag brukar göra massa matlådor som ja fryser in, så behöver jag bara laga några få måltider i veckan.

Jag tycker att du ska börja lägga in mellanmål, typ banan eller keso och sedan öka ditt intag succesivt och tänka på dina mål, vad du mår bra av, vad som är mest effektivt i längden och öva på att gå emot känslan som säger att du inte vil äta.

Tips på mat som är lätt som du inte behöver tugga är ju soppor, dem kan du ju göra med en hel del energi i.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Push
2014-06-09 10:58
#2

#1 Tyvärr så är det förenligt med fackets regler. Det kallas för Matpaus och är just en paus i mån av tid. Annars skall det vara schemalagd rast. Men raster räknas ju som toabesök och liknande.
Börjar bli riktigt slitsamt. Skall byta jobb till hösten om allt går som jag önskar. Ska prata med chefen och se om det går att sluta dra av matavdrag. Eftersom jag ändå bara dricker vatten och inte vill/känner för att äta något från arbete. Keso kan jag börja med, det är ju bra med proteiner och fett så jag klarar mig under dagen.

De gånger jag har med mig matlådor, är humöret och orken mycket bättre. Då skall man dock ändå hinna äta det. Har tagit med mig mixade smoothieliknande, går ner fort men det slår till ett illamående för jag inte hinner sitta ned och äta. Även om tid finnes för matpaus så är man hela tiden redo att skutta upp och ta hand om gästerna. Inte får vi sitta vid bord heller utan äter maten i knät. Det var en grej när man var ung men nu är jag vuxen och inser vikten av bra matrutiner. Jag märker ju själv att jag inte orkar leva på kaffe och redbull.

Har talat om mina problem för min partner, han skall försöka sig på att laga ihop något de dagar han är hemma före mig. Lättare att äta när det finns mat redo.
Får ställa mig och laga storkok i veckan. Kanske får ta mindre portioner än jag hade ätit hemma. Då kan jag äta maten i 2 mindre omgångar. Tyvärr finns alltid illamåendet där.

vallhund
2014-06-11 13:31
#3

Mig veterligen får AG bara lägga in måltidsuppehåll med bibehållen lön om det handlar om ensamarbete på nattetid t ex, dvs att man måste avbryta sin måltid om arbetet så kräver.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
2014-06-11 22:03
#4

Jag har det med svårt med rutin på maten p.g.a jobb. Jag jobbar innom vården så det innebär att jag jobbar skift. Om jag ska upp tidigt och jobba dagspass så blir det aldrig frukost, om jag hinner med att få rast så har jag aldrig med matlåda och jag vill knte slösa bort tid på att handla, men när jag väl handlar mat under arbetstid så köper jag på mig mycket yoghurt ex som går lätt och snabbt att äta och som man inte behöver tillaga. När kag kommer hem så har inte jag lust att laga mat för det är det värsta jag vet så det är min sambo som fixar med sånt och då blir det ofta pasta, kött bullar och liknande alltså inte särskillt näringsrikt, sen äter jag en smörgås eller så till kvällen om jag jobbar kväll äter jag en sen frukost, börjar jobba och äter det som finns om jag har något på jobbet, som ofta är yoghurt. När jag kommer hem på kvällen så är kl 23 redan och då går jag och lägger mig för jag har alltid dagspass efter ett kvällspass om jag inte är ledig dagen därpå. jag känner mig aldrig hungrig men jag är yr och illamående och har svårt att hålla fokus. Så jag kan sätta mig in i din situation

Tanjis
2014-06-11 22:03
#5

Jag har det med svårt med rutin på maten p.g.a jobb. Jag jobbar innom vården så det innebär att jag jobbar skift. Om jag ska upp tidigt och jobba dagspass så blir det aldrig frukost, om jag hinner med att få rast så har jag aldrig med matlåda och jag vill knte slösa bort tid på att handla, men när jag väl handlar mat under arbetstid så köper jag på mig mycket yoghurt ex som går lätt och snabbt att äta och som man inte behöver tillaga. När kag kommer hem så har inte jag lust att laga mat för det är det värsta jag vet så det är min sambo som fixar med sånt och då blir det ofta pasta, kött bullar och liknande alltså inte särskillt näringsrikt, sen äter jag en smörgås eller så till kvällen om jag jobbar kväll äter jag en sen frukost, börjar jobba och äter det som finns om jag har något på jobbet, som ofta är yoghurt. När jag kommer hem på kvällen så är kl 23 redan och då går jag och lägger mig för jag har alltid dagspass efter ett kvällspass om jag inte är ledig dagen därpå. jag känner mig aldrig hungrig men jag är yr och illamående och har svårt att hålla fokus. Så jag kan sätta mig in i din situation

Push
2014-06-13 17:02
#6

#3 Tyvärr är det så i min bransch. Dock finns ju undantag att arbetskollegorna skulle kunna ställa upp för varann och låta en äta upp men så är inte fallet. När jag ber om att få äta så struntar vissa fullständigt i att finnas på plats eller ta över de fåtal gäster man har vid det tillfället man äter. Det handlar om 10 minuters lugn och ro men inte då. Detta har jag försökt lösa i flera år men när cheferna inte lyssnar och kollegorna inte bryr sig ett dyft om att jag har problem med maten så finns där inte mycket att göra känns det som.
Tycker inte att den andra behöver ta en fika precis när jag tar min välbehövda matrast när jag inte ätit på många timmar. Jag ger självfallet alltid andra tillfälle att äta och tvingar ofta kollegorna att både sätta sig ner och äta ett rejält mål mat.

Där jag kommer i kläm, när andra ätit tänker de inte överhuvudtaget på att jag behöver äta. Det går heller inte att äta före andra då jag alltid börjar senare.

Skall se hur mycket jag själv ligger till grund för att jag eventuellt inte tar mig tid? I vissa fall kan det kanske vara så att jag inte tillåter mig ta matrast för att andra saker behöver göras. 

#5 Precis så är det för mig! Skönt att höra att det finns fler i samma sits. Körde på Yoghurtar ett tag men allt socker jag fick i mig var inte positivt. Slutar alltid med att jag får problem med mitt sockerberoende. Funderar på vad för varm mat som kan vara lätt att både tillaga och äta. Kanske räcker det med att ta med sig något proteinaktigt, kyckling, fisk och någon kall sås? Det mättar fort men problemet är också att jag är så sugen på varm mat på jobbet.

Hemma kan jag leva på sallad men inte på jobbet?
Har jag väl ätit ett mål varm mat så är jag nöjd för resten av dagen. Men bara om jag hunnit äta upp hela måltiden. Jag blir så sur och grinig om jag inte hunnit äta upp min goda mat.

En gång när jag jobbade ensam, fick jag värma maten 7! Gånger då den kallnade hela tiden. Efter 7e gången var det bara att slänga då maten var söndermicrad. Sedan dess har jag i princip gett upp, det är lugnare tider på jobbet just nu men har fastnat i de dåliga matrutinerna.

Annons:
vallhund
2014-06-15 07:01
#7

#6 Själv har jag arbetat inom vården i drygt 30 år o känner inte igen det du beskriver annat än i undantagsfall.

Kontakta närmaste skyddsombud, det du beskriver är ett brott mot Arbetsmiljölagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Push
2014-06-23 14:26
#8

#7 Vi har inget skyddsombud och facket gör inget. Har redan kontaktat de otaliga ggr under årens gång. Vi har dock lyckats få igång snacket om att våran ansvariga är olämplig då den endast tänker på sitt egna bästa. En rökpaus höll på att gå före min måltid. Då röt jag ifrån! Har insett att jag är alldeles för snäll och låter andras välmående gå före. Efter semestern kommer jag föra nya samtal med chefen angående maten. Kanske börja med en personalmeny.

vallhund
2014-06-24 06:04
#9

Ansvarigt skyddsombud skall enligt lag finnas på alla arbetsplatser. Är ni ens medlemmar i facket? Under vilka kollektivavtal arbetar ni?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Push
2014-06-27 20:55
#10

#9 Jag är fullt medveten om alla lagar och regler.
Så jag vill inte diskutera fler regler och lagar utan hur jag skall lösa min situation med att få i mig mat och vad för mat som passar bra att hinna äta under tidspress.
Det är inte ett brott att ha Matpaus, det är fullt förenligt med vårat kollektivavtal.
Jag har ätstörningar sedan tidigare och behöver hjälp med vad jag skall äta och hur jag skall få ordning på matrutinerna.

Upp till toppen
Annons: