Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 869 ggr
dementia
2014-06-13 21:37

Behöver råd

Jag har äntligen insett att jag faktiskt har en ätstörning. Och har haft i flera år. Den är kanske inte så tydlig som hos de som svälter sig eller spyr upp maten, men den ger mig ångest ändå.

Det är är första gången jag berättar för någon.. ingen vet och jag tror inte att någon anar något heller. Men jag behöver verkligen råd och stöd, från andra som förstår.

Allt började för några år sedan då jag började äta mer och mer godis, till sist blev det varje dag. Då oftast tillsammans med andra. Jag har alltid varit smal men efter en tid började jag sakta men säkert att lägga på mig vikt. Inte mycket, men något enstaka kilo sådär. För varje år har det blivit värre, jag äter godis varje dag och stora mängder. Efter ett tag började jag smyga med mitt ätande, började skämmas och går till olika affärer hela tiden för att köpa mitt godis så att de inte ska tro att jag äter så mycket som jag gör. Numera är det i princip bästa studen på hela dagen när jag kommer hem från jobbet, sätter mig i soffan och hetsäter mitt godis. Äter lätt 200 gram choklad och 100 gram annat godis. Och det är första "laddningen". Helst äter jag lika mycket till någon timme senare.

Nu har jag gått upp 10 kilo, är fortfarande "smal" tack varje bra gener eller något men jag känner mig fet och äcklig. Mår dåligt över min kropp och varje kväll säger jag till mig själv att jag ska sluta äta, det går bra hela dan efter och jag är taggad. Men så kommer kvällen och jag hetsäter igen. Har jag inget hemma så ser jag till att fixa något. Tänker att "idag har jag ändå ätit pizza och annat onödigt, då kan jag lika gärna fortsätta äta onyttigt och börja på nytt imorgon".

Har aldrig spytt upp maten eller liknande, men skulle gärna göra det om det inte vore för min spyfobi. Kanske tur att jag har den!

Jag mår såå dåligt över hur min kropp ser ut och vill gå ner 5 kilo igen, men klarar inte det eftersom jag ligger på runt 3000 kalorier/dagligen MINST på grund av allt jag hetsäter. Men KAN inte sluta… Ångest. Och vill inte prata med någon jag känner om detta.

Hjälp…

Annons:
dementia
2014-06-13 21:39
#1

Kan även säga att jag har svårt att klara mig utan mat. Tänker på mat, när jag ska äta nästa gång, vad jag ska äta och så vidare HELA TIDEN, det känns som att det är det viktigaste i mitt liv. Trots att jag hatar det! Kan äta nyttigt en hel dag, men så kommer kvällen/natten och jag måste få hetsäta.. :(

Ledsentjej00
2014-06-14 16:39
#2

Jag tänkte också bara på mat hela tiden när jag levde på sallad, men nu när jag har börjat äta "riktig" mat så tänker jag inte alls lika mycket längre, tankarna på maten försvinner mer och mer. 

Om du nu inte vill äta så mycket godis tror jag inte att lösningen är att sluta helt tvärt, jag försökte det flera gånger med min sallad men det gick inte. 

Istället började jag lägga till lite mat i taget. I början avslutade jag min sallad med en frukt, och sedan åt jag tex kött och potatis till lunch och då var "belöningen" att få äta sallad till middag. 🙂

Prova att minska lite på godiset i taget, och bestäm dagen innan hur mycket godis du ska äta. 

Jag bestämmer alltid dagen innan hur mycket och vad jag ska äta, och sedan för att jag inte ska kunna komma med några ursäkter för mig själv så skriver jag ner allt klart och tydligt på ett papper.

Prova att minska bara liiiite, även om det bara är 10 gram så är det superbra!

dementia
2014-06-24 13:24
#3

Tack för tipset… jag har försökt att planera i förväg vad jag ska äta och fördela kalorierna över måltiderna. Men den sista veckan har varit värre än på länge, äter sjukt mycket onödigt, hetsäter upp allt på några minuter, mår illa, får ångest och så äter jag mer.

Har sån fruktansvärd ångest hela tiden nu, känner mig så tjock och äcklig och vet inte vad jag ska göra. Det finns ju bara ett svar, att sluta! Men det GÅR INTE kan inte stoppa mig själv!!! :(

Clementinbarn
2014-08-21 22:10
#4

Hejsan hoppsan!
Jag är precis likadan, har en jättedålig relation med godiset!
Äter nyttigt i någon dag och tränar, sen så äter jag något onyttigt på dagen och så fortsätter jag resten av dagen/kvällen eftersom att "jag har ju redan ätit en kaka idag så det gör inget om jag äter en påse chips och godis också". Sen mår jag dåligt och har ångest resten av dagen, dagen efter brukar jag ha ont i magen! Men även om jag mår dåligt av det så gör jag det om och om igen.
Jag skulle vilja spy upp det, men jag vågar inte så jag gör det inte.
Måste jag lösa detta själv eller finns det någon man kan gå och prata med för att få hjälp? 😕

Jag sitter och skriver detta nu för jag har precis ätit massa godis, även om jag är proppmätt! Känner mig så tjock 😢

Åh och jag känner mig också väldigt grotesk och tjock när jag äter med andra människor runt omkring mig, om inte de äter minst lika mycket som mig!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

dementia
2014-08-29 22:55
#5

Clementinbarn.. usch förstår dig precis!!! dock skönt att höra att man inte är ensam.. sedan jag skrev har jag gått upp 7 kilo men tror att jag kaaanske kan klara av att dra en gräns snart och ta tag i mig själv.. ska inte sätta så höga krav utan ta det lite som det kommer och se hur det går, tror det är viktigast ..

Clementinbarn
2014-09-02 09:40
#6

#5 Hoppas det ska gå bättre för dig nu! Och för mig med! Jag har sökt tid hos en kurator så jag har någon att prata med, får se hur det känns att göra det :o

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
dementia
2014-09-22 22:34
#7

Det går utför igen för mig nu.. bor ensam och bara äter och äter.. har sådan fruktansvärd ångest.. vet inte hur jag ska lösa detta nu :(

chokladbollen
2014-09-28 20:29
#8

Det finns oftast olika orsaker till hetsätande men den jag känner till och kan relatera till är den svält liknande hetsätningen. Det vill säga när kroppen saknar något byggmaterial och ger dig sug, för att du ska ge den det den behöver för att kunna fungera. Sedan kommer de psykiska bitarna in som att nu är det kört osv. Att äta regelbundet, varierat och av ALLT kan minska suget för hetsätningarna, inga förbud eller för höga krav. Alla framgångar är bra framgångar oavsett storlek.

Fortsätta jobba, du klarar det.

dementia
2014-09-29 01:28
#9

Jag har bestämt mig nu.. på riktigt! Tog en lång titt i spegeln i dagsljus på min kropp och insåg hur förskräcklig jag ser ut - och att jag gjort det mot mig själv. :(
Ska försöka mitt allra bästa nu och försöka klara av detta. Har sagt detta så många gånger förr och dagen efter äter jag en chipspåse och två chokladkakor igen. Men nu får det vara nog!! Har blivit för tjock för nästan alla mina kläder och har massor med finnar av allt onyttigt. Har dålig självkänsla från början och det blir inte bättre av det här… 

Så nu jäklar!! Hoppashoppas att jag är stark nog!

VildaVittra
2014-10-04 01:11
#10

Jag tycker det snarare låter som att du har ett beroende, än att du har en ätstörning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: