Annons:
Etikettövrigt
Läst 637 ggr
MissFlisan
6/15/14, 8:07 PM

Ätstörningen blir värre när jag är stressad.

Jag tycker att det är så att när jag är stressad eller rädd över något så blir min ätstörning värre. Jag ser mig spegeln och känner mig större än störst och jag är säker på att jag har gått upp i vikt och så får jag panik och så vågar jag knappt gå ut.

Jag tycker också att hunderkänslorna spela mig ett spratt när jag är stressad, orolig eller rädd vilket gör det ännu svårare för mig och jag tappat liksom ögonmåttet på vad som är en lagom portion och jag hamnar lätt i "skitsamma" och äter mer än jag tänkt mig och mår därför ännu sämre efteråt…

Jag tror att det beror på att det är lättare att fokusera på mat och vikt än på det som jag egentligen är orolig för, som tex just nu, min panik över utskrivning från behandlingshemmet…

Just nu önskar jag att mat inte var något nödvändigt…

Någon som känner igen sig?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
litenvovve
6/17/14, 6:02 PM
#1

Jag gör och jag tror att de flesta med en ätstörning kan känna igen sig i det. 

Jag försöker att undvika allt vad stress heter. Stress slutar oftast inte bra. På ett flertal plan. 

Sedan jag blev sjukskriven har jag taggat ner och har nu kommit till en punkt där jag nästan aldrig stressar. Jag mår SÅ mycket bättre så att försöka tagga ner är mitt tips. Självklart svårt med jobb el. plugg men i alla fall ett tips!

Vad gäller utskrivningen från behandlingshemmet så känner jag SÅÅÅ mycket igen mig. Men försök tänk att allt går bra och se till att du har ordentligt med stöd kring dig. Tänk på allt du fått lära dig under din behandlingsperiod

SaaraE
6/17/14, 6:42 PM
#2

Som du skriver. Det är lättare att fokusera på något annat, ex. maten än att behöva vara till fullo närvarande vid det jobbiga. När jag skrevs ut från det behandlingshem jag var på åt jag bra, jag höll måltider och åt i lagom mängd. Det var en sådan kontrast emot den bulimiska verklighet jag levt i under långt tid (behandlingshemmet var inte inriktat på enbart ätstörningsproblematik) men sen. När jag kom hem till mitt boende igen och skulle börja leva så gick det några månader och vipps hade all kontroll kring viktnedgång och hetsätningen försvunnit. Tänker man efter var jag nog aldrig frisk där men fokuset låg på något helt annat än mina matvanor som till synes verkade fungera. Så indirekt lade jag nog mycket vid min mat bara att det inte syntes fören ett ganska långt tag sen jag kom hem.

Om jag skulle få göra om något av det där eller om man hamnar där igen så skulle jag verkligen föröka som #1 skriver. Tänka på att ordna upp saker innan. Så att du vet vad som ska ske, vad du har för hjälp omkring dig. Skapa en stressfri miljö innan du lämnar den trygga platsen så att säga.

Hoppas verkligen det går bra för dig! Hur länge är det tills du ska flytta?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: