Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 2116 ggr
Ledsentjej00
2014-06-18 19:50

Svårt att öka på matintaget

Hej, jag kan inte sluta räkna mina kalorier. Jag har provat flera gånger att bara äta hejvilt utan att väga eller något men det slutar med att jag får ångset, slutar äta och sover för att tiden ska gå fortare.

Därför får jag räkna kalorier, så länge jag hanterar det bra. Jag ser till att få i mig allt jag har bestämt dagen innan och ökar intaget med 50-100 varje dag. 

Nu är jag uppe på 1.600 och tycker det är jätte svårt att öka, detta har jag ätit idag:

Macka med skinka

Knäckebröd + lite päron

Pasta, fläskfile, minimajs & tomatsås

Swebar

Delifresh kycklingburgare på Max

Lite nektarin + knäckebröd 

Nu ska jag äta en macka med skinka + en klubba. Och som kvällsmål en burk kvarg.

Hur ska jag kunna öka, jag får ångest av att dricka kalorier och vägrar ha smör på mackorna.. Hjälp  :(

Annons:
[VGN]
2014-06-18 20:02
#1

Försök att inte ha så höga krav på dig själv. Ät när du känner dig hungrig. Får jag fråga varför det är så viktigt att öka kaloriintaget? Du ska inte prata med en psykolog eller kurator om detta? Självförakt, en dålig självbild och prestationsångest leder till ångest kring den mat man äter. Jag föreslår att du pratar med någon för annars kommer du tappa aptiten väldigt lätt och alltid ha en svår relation till mat.

MissFlisan
2014-06-18 20:43
#2

Jag förstår att det är svårt att sluta räkna kcal, verkligen, absolut!! Jag hade jätte svårt att sluta mäta upp muslin på morgonen och klarade inte av att äta den om jag inte visste exakt hur mycket det var, men det blev för jobbigt att behöva mäta eftersom jag inte alltid hade tillgång till något att mäta med. Så jag övade en hel sommar på att sluta mäta och jag tyckte därför att frukosten blev jättejobbig! Men jag kom på att det som fungerade bäst för mig som fick mig att sluta mäta var att inte kunna ha någon kontroll alls. Jag bestämde mig för att hälla på yoghurten/filen först sedan muslin för att inte alls kunna dribbla och försöka mäta på skålen eller liknande.

Så jag TROR att det första du ska göra är att försöka ännu mer att sluta räkna kcal, börja med att sluta räkna frukosten och så gör du det en vecka, sedan efter en vecka tar du nästa mål…Det kommer bli jättesvårt i början men DET BLIR BÄTTRE!!!

Tips för att öka 50-100 kcal är att lägga till en banan om dagen, typ till frukosten eller lägga i hop macka med skinka till frukost och även äta knäckebröd och frukt till det och sedan ta bananen till första mellanmålet.

Kram

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

[VGN]
2014-06-18 20:54
#3

#TS

När du lyckas med något ska du ge dig själv beröm även om det handlar om de allra minsta sakerna.

Ledsentjej00
2014-06-19 09:35
#4

Tack, min sköterska vill att jag kommer upp i 3000 tills jag nått min målvikt, men det känns helt omöjligt. 😮

[VGN]
2014-06-19 12:36
#5

#4

Jag måste säga att jag blir så irriterad, inte på dig självklart! Irriterad på att människor är så fäst vid vikt, hur smal eller tjock man är. Jag tycker att du ska strunta i att gå upp i vikt. Du ska försöka må så bra som du bara klarar av. Det handlar om att ha en sund livsstil, inte väga det ena och andra, ha ett visst BMI och se ut på ett sätt. Om man tar hand om sig själv, mår bra och orkar göra det man vill och behöver så är det inte så petigt om man väger lite för lite eller för mycket.

Det är viktigt att äta sånt som man mår bra av - gott och nyttigt. Äter du enbart för att det är bra eller njuter du av maten också? Det är viktigt med en balans.

MissFlisan
2014-06-19 23:09
#6

#5 Visst har du rätt i att en FRISK person kan leva så som du beskriver. Men en person som är underviktig pga en ätstörning BEHÖVER gå upp i vikt för att kunna bli frisk!!! DET GÅR INTE ANNARS!

Det kan dessutom vara väldigt svårt för en person med ÄS att njuta av maten men man behöver äta ändå!!

Och BMI kan vara en bra måttstock, för man behöver ha något "normalt" att förhålla sig till. För en person med ÄS tappar ofta vad som är en normal vikt och kan inte leva sunt utan att ha något att förhålla sig till.

Så självklart tror jag att TS ska gå upp i vikt för att kunna må bra och bli frisk!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
[VGN]
2014-06-19 23:19
#7

#6

Om man äter för lite kommer man såklart gå ner i vikt. Kroppen har ett grundligt behov av energi och näring även om man inte är aktiv. Det behövs för att organ ska fungera. Sedan tycker jag att man ska äta utifrån behov. Tränar man till exempel väldigt mycket är det viktigt att äta mer. Att tvinga i sig mat när man har ätstörningar tror jag inte är en jättebra idé. Det handlar mycket om känslor och tankar också. Jag vet delvis vad jag pratar om för jag hade jättestora bekymmer med maten när jag var yngre och tränade jättehårt. Vi får inte heller glömma att samhället har skeva ideal och normer så vad som är ett normalt BMI och en normal vikt är inte alltid vad det verkar som.

#TS

Kom ihåg att det har inte bara med maten att göra. Ditt mående överlag avgör om du äter bra. Hur roligt du har det, hur mycket du tycker om dig själv, hur bra du kommer överens med dina föräldrar, om du har vänner som gillar dig för den du är m.m.

Ledsentjej00
2014-06-19 23:37
#8

Jag njuter av maten när jag känner att den "får plats i mig", dom gånger jag trycker i mig godis osv för att öka på kalorierna så mår jag illa efteråt, inte för att jag har ätit utan jag känner bara att jag inte mår bra av att trycka i mig. 

Tack för alla goda råd, har fått en del att fundera på nu. 🙂

[VGN]
2014-06-19 23:46
#9

#8

Skönt att höra att du njuter av maten någorlunda. En anledning till att man mår illa av att äta för mycket godis är att blodsockret går ner rejält och oftast till en lägre nivå än innan. Då är illamående ett vanligt symtom. Jag har hört att magen inte är gjord för att trycka i sig mat hela tiden och äta så att man blir sprängmätt. Hoppas du mår bättre och ta hand om dig. Njut av livet på andra sätt också 🙂

Ledsentjej00
2014-06-21 19:57
#10

Tack så mycket, smakade popcorn idag för första gången på länge. Det var både gott och lätt att få ner. 🙂

MissFlisan
2014-06-21 20:09
#11

Härligt :D Man får hitta vad som funkar för en själv! Kram

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

[VGN]
2014-06-21 20:32
#12

#10

Kanon! 😃När du njuter av något så ska du verkligen njuta för fullt och tänka att du förtjänar det ^^

Teagirl
2014-07-27 17:12
#13

Nu är tråden någon månad gammal men jag måste hålla med MissFlisan, för att bli frisk från en ätstörning behöver man gå upp i vikt.Det är ju rent av farligt och skadligt att vara underviktig. Varken kroppen eller huvudet fungerar som de ska. Det handlar egentligen om så mycket mer än vikten men för att kunna arbeta med de sakerna måste hjärnan få energi nog att fungera optimalt och man måste ta hand om kroppen så den håller och blir frisk. Därför behöver personer med anorexi öka på kaloriintaget dvs äta mer. 

Det allra bästa är att inte räkna kalorier även om det är svårt, jag har själv stora problem med det. Något som kan vara till hjälp är att få ett matschema från en ätstörningsenhet eller en dietist där det står hur mycket man ska ha, då behöver man inte själv känna att man ska ha kontroll för då har någon annan redan räknat ut det och bestämt. Självklart måste man anpassa efter behån och person men det kan vara något att utgå ifrån.

Jag kan inte heller dricka kalorier, därför brukade jag frysa mina näringsdrycker och äta med sked, det kändes lättare så. Näringsdrycker är ett bra sätt att få i sig det man behöver då det är kaloritätt och innehåller en bra balans av det kroppen behöver.

Annons:
mieeow
2014-10-20 16:38
#14

Sedan finns det ju de som har ätstörning utan att vara underviktig, så jag tror det är individuellt. Om en person är farligt över- eller underviktig så måste detta såklart tas om hand. Men i vissa fall är inte det det viktigaste, för att bli helt frisk är det nog viktigt att så småningom sluta fokusera på kalorier och vikt, just eftersom det är själva besattheten som är grunden i problemet för många.

SaaraE
2014-11-22 19:20
#15

Kan bara instämma. Vadå inte prata med sin samtalskontakt om mat och vikt? Hur ska man bli frisk från en ätstörning om man inte är ärlig - nej det går inte. Förstår tankesättet i att äta när man blir hungrig och det som man är sugen på. Men dessa signaler försvinner vid en ätstörnings problematik. Blir uppriktigt sagt nästan irriterad på att göda tankar i någons huvud som om det vore okej att inte äta. Som om det vore normalt och inget problem.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: